Underhållsfri viltåker

Valfri jakt/skyddsjakt/eftersök utöver fällor och fiske
Användarvisningsbild
entropi

Underhållsfri viltåker

Inlägg av entropi »

Jag skulle vilja ta en liten plätt, kanske 300 m2, och sätta något som lockar klövvilt (rådjur, hjort, älg, vildsvin och mufflon har jag sett).
Har ni idéer på vad jag bör plantera?
Är inte så farligt om det behövs lite inledande arbete, men när det är gjort ska växterna helst återkomma år efter år och kräva så lite jobb som möjligt.

Sömnlös

Re: Underhållsfri viltåker

Inlägg av Sömnlös »

Äppelträd, så länge du skyddar de tills de blir lite större så kommer de locka till sig en del vilt.

bokmalen

Inlägg av bokmalen »

Intressant blandning av djur...
Jag tor nog då mest på en blandning av klöver, sockerbetor och mjölkört. Jag tvivlar på att normala ärtor självsår sig och klarar vintern, annars hade jag nog kastat ut några nävar sånt också, men lite baljväxter som kråkvicker uppskattas säkert också.

Samt naturligtvis två feta saltstenar, en på låg höjd och en högre.
I intend to live forever, or die trying to

EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Vart bor du i landet? Norr eller söder? Bor du söder om dalälven så satsa på lucern. När du sår det så släng i lite havre. Lucernen håller sedan uppåt 10 år utan att du behöver göra något mer med åkern.

Klöver håller max 3 år innan den har utvintrat/dött. Sockerbetor måste sås om varje år och kräver då plöjning och harvning

Användarvisningsbild
entropi

Inlägg av entropi »

Jag bor ungefär söder om Mälardalen.
När jag sökte på lucern visade det sig att Jordbruksverket ger rekommendationer kring viltåkrar. Det blir nog någon sorts blandning.

Det behöver ju inte vara perfekt för alla djur, jag tror jag prioriterar rådjur i första hand.

Skriv svar