Jaga med katt?

Valfri jakt/skyddsjakt/eftersök utöver fällor och fiske
Användarvisningsbild
Daltorpet

Jaga med katt?

Inlägg av Daltorpet »

Härom dagarna kom vår katt hem med en hare som var nästan lika stor som han själv, om han tagit den själv eller om den var död, sjuk eller skadad när han hittade den vet jag inte. Haren var halväten så jag gjorde inga större efterforskningar.

Jag kollade igår på ett klipp om kaninjakt med en iller https://m.youtube.com/watch?v=XerUmuPStyY&t=5s

Då kom jag att tänka på om det skulle kunna fungera med en katt också? I filmen jagar illern kaninen så den flyr upp ur ett hål där man placerat ett nät. Kaninen fastnar då i nätet så jägaren kan ta den.

Nu finns det inga vilda kaniner där vi bor men tänker att de kanske sprider sig allteftersom det blir varmare mindre snö.

Iaf jag funderar på om det skulle gå att göra samma sak med en katt vid en shtf-situation? Eller är de för stora/vägrar gå ner under jord? Tänker att en terrier kanske är för stor och klumpig men en katt som är av storlek mindre borde ju vara effektiv? Jag vet att vissa katter även jagar och dödar tamkaniner om de kommer åt ganska enkelt. Men då är det troligtvis oftast ovan jord.

Nu är det väl inget jag skulle fundera på i vanliga fall utan det är ett shtf-scenario då isf. Eller skulle det helt enkel ge större utdelning att bara sitta och passa på dem?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien

Huspreppen

Re: Jaga med katt?

Inlägg av Huspreppen »

Intressant tanke! Jag har aldrig träffat en iller så vet inte hur dom är. Men det känns som att dom är mera aktiva i sin jakt jämfört med en katt som smyger sig på sitt byte?

Användarvisningsbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Iller, eller frett som jag tror att den kallas när den är tämjd, går ju att träna. Att träna en katt är nog litet svårare.
Så länge jag inte skadar någon annan eller mig själv tänker jag göra, säga, äta och klä mig precis som jag vill.

Användarvisningsbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Jo då, man kan jaga kanin med katt, ungefär på samma sätt som med frett/hermelin. Skillnaden är att den inte kryper ner i kaningångarna på samma sätt som fretten men om det finns kaniner under typ krypväxande gran eller liknande, så slinker katten gärna inunder och jagar ut dem.
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.

Användarvisningsbild
bastard

Inlägg av bastard »

nog enklare att köra med fällor än med katt, katter är svåra att få att göra som människor vill....
if you listen to fools the mob rules
preppad.se ,för dig som är survivalist eller prepper

Användarvisningsbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Omnivore skrev:
09 jan 2020 17:48
Iller, eller frett som jag tror att den kallas när den är tämjd, går ju att träna. Att träna en katt är nog litet svårare.
bastard skrev:
11 jan 2020 16:07
nog enklare att köra med fällor än med katt, katter är svåra att få att göra som människor vill....
Jo det har ni nog helt rätt i, jag tänkte om den naturliga instinkten gjorde sitt. Tänkte att katten inte skulle jaga för att göra husse nöjd utan att få äta själv och därigenom att skrämma upp kaninen.
Huspreppen skrev:
09 jan 2020 17:26
Intressant tanke! Jag har aldrig träffat en iller så vet inte hur dom är. Men det känns som att dom är mera aktiva i sin jakt jämfört med en katt som smyger sig på sitt byte?
Jo det kanske stämmer. Om man skulle ha en plinga runt halsen kanske? Ungefär som man sett vissa tamkatter som har plinga och skrämmer iväg fåglarna de smyger på.
Charlie** skrev:
09 jan 2020 23:37
Jo då, man kan jaga kanin med katt, ungefär på samma sätt som med frett/hermelin. Skillnaden är att den inte kryper ner i kaningångarna på samma sätt som fretten men om det finns kaniner under typ krypväxande gran eller liknande, så slinker katten gärna inunder och jagar ut dem.
Aha det jag tänker på är om det skulle bli svårt är att få bytet av katten om den inte vill, eller du tänker att man släpper katten under grenverket och sedan står man beredd med hagelsmällen? Kanske man bör ha en liten ringklocka då?
Annars kanske man måste ha en liten katt som endera tappar sitt byte lätt eller inte orkar bära det det så fort.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien

Användarvisningsbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Man släpper in katten under under grenverket och står utanför beredd med hagelbrakaren. Nu är jag ingen kattexpert men jag tror att katten tappar intresset för kaninen när den är död, ungefär som hunden.
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.

Skriv svar