avsmakning frystorkat

Länkar till köpemat som passar preppers.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: avsmakning frystorkat

Inlägg av Dancecommander »

XXL verkar fasa ut Summit to eat, nu har de Outdoor Meal från Leader. Samma pris, betydligt sämre. Testade bacon, lök och potatismos och har inget negativt att säga om smaken, men det är sämre påsar som gör det svårt att få runt vattnet i maten. Det blir torkade oaser i hörnen, hörn som inte finns i Summitpåsarns. Mindre protein än Summit. Inga syraätare.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: avsmakning frystorkat

Inlägg av Dancecommander »

Någon som har prövat käk från Wise eller dylikt?
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
hkm123
Inlägg: 45
Blev medlem: 17 dec 2019 21:56
Ort: någonstans över malmö

Re: avsmakning frystorkat

Inlägg av hkm123 »

Dancecommander skrev: 11 jul 2020 19:07 Någon som har prövat käk från Wise eller dylikt?
Jag kör endast wise än sålänge, smidiga förpackningar och god mat men precis som all annan frystorkad mat så sticker det iväg i pris och riskerar att bli tråkigt i längden.

Har provat ett tiotal olika rätter från wise och har faktiskt gillat alla rätter :)
Redo för det värsta, hoppas på det bästa!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: avsmakning frystorkat

Inlägg av Dancecommander »

hkm123 skrev: 12 jul 2020 10:52
Dancecommander skrev: 11 jul 2020 19:07 Någon som har prövat käk från Wise eller dylikt?
Jag kör endast wise än sålänge, smidiga förpackningar och god mat men precis som all annan frystorkad mat så sticker det iväg i pris och riskerar att bli tråkigt i längden.

Har provat ett tiotal olika rätter från wise och har faktiskt gillat alla rätter :)
Kanon, tack för feedback. Ja, det är onekligen dyrt. Men, det finns ett rätt bra utbud ändå, till skillnad från svenska konserver.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Ursus

Re: avsmakning frystorkat

Inlägg av Ursus »

Som nämnt i annan tråd testar jag dessa som alternativ till frystorkat. Något billigare, men verkar vara rejäla portioner och redo att äta som de är (även om de enligt säljaren är betydligt godare tillagade).

Skall vara tillverkade i Tyskland, har inga artificiella tillsatser, samt hållbarhet till 2031. Ska bli intressant att knäcka upp en och pröva. Fortsättning följer...

foda.jpg
foda.jpg (17.02 KiB) Visad 4905 gånger
Ursus

Re: avsmakning frystorkat

Inlägg av Ursus »

Så,

Testade den högra varianten idag under jakten, Serbisches Feuerfleisch mit Reis.Tyskarna kan det där med mäktiga namn, till och med en köttgryta låter som en smärre nazistisk krigsoperation :lol:

flask2.jpg
flask2.jpg (48.69 KiB) Visad 4820 gånger



Ganska välsmakande faktiskt, bättre än vad jag väntat mig. Lite mer salt hade varit på sin plats, samt att köttbitarna var enorma, typ pingpongboll-storlek, så lite besvärliga att få genomvarma. Överlag helt okej alternativ till frystorkat, betydligt godare konsistens (som en vanlig gryta), men är det värt 69:- ? Mjaa. Att köpa några stycken/ett par dussin som variation och för dess väldigt långa hållbarhet på 11 år? Absolut, men inte en månads konsumtion. Skall nog balansera dessa konserver jämnt med vanlig frystorkad mat.

Nudelgrejen coming up.

PS. Bensinkök är grymt. DS.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: avsmakning frystorkat

Inlägg av maskros »

Real Turmat Lapskaus 5,5 år gammal, 0,5 år förbi bäst före.
Förvånande god, har inte ätit den rätten förut men nu börjar lagerrotationen.
Tillagad enligt instruktion, hällde kokande vatten i påsen, rörde om, skakade, lät stå i 10 minuter. Hade lite för mycket vatten.
Betyg: Skulle den serverats på en lunchrestaurang så hade jag gått därifrån nöjd och tyckt att de serverade bra mat. Åt hemma vid köksbordet så på promenad i höstsvalkan skulle jag nog uppfatta den som närmast perfekt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: avsmakning frystorkat

Inlägg av Dancecommander »

Vad ni än gör, köp inte Leader. Jag har ätit flera av varianten mos och kött, och även fast inte smaken är jättetråkig, så är det stört omöjligt att inte få stora klumpar i påsen. Jag har rört runt med vanlig metallsked och spork, och det är samma sak varenda gång. Deras påse är kass, eftersom den flikar sig. Så, du kommer behöva röra runt i flera omgångar.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: avsmakning frystorkat

Inlägg av xsive »

Dancecommander skrev: 05 sep 2020 09:32 Vad ni än gör, köp inte Leader. Jag har ätit flera av varianten mos och kött, och även fast inte smaken är jättetråkig, så är det stört omöjligt att inte få stora klumpar i påsen. Jag har rört runt med vanlig metallsked och spork, och det är samma sak varenda gång. Deras påse är kass, eftersom den flikar sig. Så, du kommer behöva röra runt i flera omgångar.
Hatar verkligen när man får pulverklumpar kvar i påsen efter att den stått och dragit.
Jag väljer normalt att ha 10% mer vatten i påsen än rekommenderad mängd.
Blir lösare men mindre risk för pulverklumpar och vätska har man ju alltid behov av.
Rör om och äter med en Sea to Summit Alpha Light sked.
https://natur.astrosweden.se/sv/article ... fOEALw_wcB
Lång så man verkligen når ner och röra från botten av påsen utan att få fingarna ner i maten.

Sen vettefan hur många gånger jag glömt att plocka ur syreätaren ur påsen innan jag börjat äta... :smack:

Roterar lite frystorkat från Advenure Food vilket jag tycker är ett ok märke i nedre prisklassen.
https://www.lannasport.se/sv/articles/4 ... torkad-mat (Klår inte Summit to Eat på långa vägar dock)
Senaste på en liten dagstur med hunden var en Pasta Bolognese som jag tycker är ok. Köttig smak mer än tomat.
Pastan i typ smala makaronríngar med lagom fast tuggmotstånd
Som med nästan allt frystorkat så lyfts det med lite extra kryddor- Extra Tabasco i detta fall
Deras Gulash också helt ok. Chicken curry lite halvtrist enligt min smak.
4 års bäst före från produktionsdatum. Prövat någon 1år efter bäst före utan märka skillnad

Gillar Real Turmat men dom är så opraktiska att packa om man skall ha med ett antal då dom är vaccade, hårda och svåra packa tätt i ryggan.
Man förlorar mer packvolym på glipor mellan påsarna med Turmat än mängden luft/gas i dom löspackade märkena
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: avsmakning frystorkat

Inlägg av Dancecommander »

xsive skrev: 05 sep 2020 13:57
Dancecommander skrev: 05 sep 2020 09:32 Vad ni än gör, köp inte Leader. Jag har ätit flera av varianten mos och kött, och även fast inte smaken är jättetråkig, så är det stört omöjligt att inte få stora klumpar i påsen. Jag har rört runt med vanlig metallsked och spork, och det är samma sak varenda gång. Deras påse är kass, eftersom den flikar sig. Så, du kommer behöva röra runt i flera omgångar.
Hatar verkligen när man får pulverklumpar kvar i påsen efter att den stått och dragit.
Jag väljer normalt att ha 10% mer vatten i påsen än rekommenderad mängd.
Blir lösare men mindre risk för pulverklumpar och vätska har man ju alltid behov av.
Rör om och äter med en Sea to Summit Alpha Light sked.
https://natur.astrosweden.se/sv/article ... fOEALw_wcB
Lång så man verkligen når ner och röra från botten av påsen utan att få fingarna ner i maten.

Sen vettefan hur många gånger jag glömt att plocka ur syreätaren ur påsen innan jag börjat äta... :smack:

Roterar lite frystorkat från Advenure Food vilket jag tycker är ett ok märke i nedre prisklassen.
https://www.lannasport.se/sv/articles/4 ... torkad-mat (Klår inte Summit to Eat på långa vägar dock)
Senaste på en liten dagstur med hunden var en Pasta Bolognese som jag tycker är ok. Köttig smak mer än tomat.
Pastan i typ smala makaronríngar med lagom fast tuggmotstånd
Som med nästan allt frystorkat så lyfts det med lite extra kryddor- Extra Tabasco i detta fall
Deras Gulash också helt ok. Chicken curry lite halvtrist enligt min smak.
4 års bäst före från produktionsdatum. Prövat någon 1år efter bäst före utan märka skillnad

Gillar Real Turmat men dom är så opraktiska att packa om man skall ha med ett antal då dom är vaccade, hårda och svåra packa tätt i ryggan.
Man förlorar mer packvolym på glipor mellan påsarna med Turmat än mängden luft/gas i dom löspackade märkena
Har inte prövat Real, prisläget är så mycket högre än Summit.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Skriv svar

Återgå till "Preppmatlänkar"