cad program för 3d skrivare

Och valfri annan tillverkning med styrda maskiner
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

cad program för 3d skrivare

Inlägg av bastard »

efterson fusion 360 begränsas mer och mer så vill jag ha något allternativ till
och helst ett som funkar offline

frågan är, vilka program ska man prova?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: cad program för 3d skrivare

Inlägg av Parabellum »

Testa freecad.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: cad program för 3d skrivare

Inlägg av bastard »

finns en annat spår av den jag funderar att prova
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 6dc1affaf7

Realthunder
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: cad program för 3d skrivare

Inlägg av Parabellum »

Har inte varit inne på elektronikforumet.com och läst ännu men realthunder är väl typ freecad?
Kodaren använder freecad och implementerar sin kod och freecad använder realthunder's kod efter granskning i freecad om jag inte minns fel.
Tydligen är denne en extremt duktig kodare. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: cad program för 3d skrivare

Inlägg av bastard »

japp, det är ett spår på freecad

finns ju inget som säger att man inte tar hem både och, och fler därtill, men tyvärr börjar jag bli inkörd på fusion360 :oops:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: cad program för 3d skrivare

Inlägg av Parabellum »

Ta hem och prova. :up:
Använt freecad en del och är i det stora nöjd.
Programmet är i ständig utveckling och gratis, så man skall inte vara för hård i bedömningen.
Det kan betydligt mer än jag förstår i dagsläget.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: cad program för 3d skrivare

Inlägg av Fotogenmannen »

Jag har suttit ett par timmar med FreeCAD (i Realthunders variant) och har hunnit bli övertygad över att det är ett program jag ska fortsätta använda. Men det blir en hel del svordomar. Det värsta var att sketcheditorn envisades att avsluta om man tryckte en gång för mycket på ESC. Alla CAD-verktyg jag använt tidigare, både mekanik och elektronik, har varit sådana att man hellre trycker ESC en gång för mycket än en gång för lite. Men efter lite googlande hittade jag inställningen för att förhindra det.

Jag är fortfarande långt ifrån lika effektiv i FreeCAD som jag är i Onshape, men att veta att programmet inte slutar fungera så fort man klipper internetkabeln, och att slippa att ladda upp allt i molnet (och som med Onshapes gratislicens dessutom offentliggöra allt) är värt en hel del.

Det som förvånade mig mest var att Linux-installationen faktiskt var (ännu) enklare än Windowsinstallationen. Bara ladda ned en AppImage och köra. Och det på en daily build, inte en release som var flera månader gammal.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: cad program för 3d skrivare

Inlägg av Parabellum »

Fotogenmannen skrev: 10 feb 2021 00:01 Det som förvånade mig mest var att Linux-installationen faktiskt var (ännu) enklare än Windowsinstallationen. Bara ladda ned en AppImage och köra. Och det på en daily build, inte en release som var flera månader gammal.
Samma med Windows om du väljer att köra versioner som inte är officiella.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: cad program för 3d skrivare

Inlägg av Fotogenmannen »

Jag har försökt att kämpa på i FreeCAD, men har inte riktigt fått det att fungera bra. Jag hittade ett tips om att Siemens Solid Edge 2021 finns i en "Community Edition", som inte verkar kräva uppkoppling, inte har någon molnlagring, och inte verkar kunna gå ut.

https://www.plm.automation.siemens.com/ ... /community

Man behöver ge personuppgifter för att kunna ladda ner den nästan 4 GB stora installationsfilen, men det var ingen uppenbar kontroll av uppgifterna, och inga bekräftelsemail, så det kan vara värt att testa med "kreativa" uppgifter.

Programmet ser väldigt kompetent ut, men fungerar helt olikt Onshape som jag är mest van vid. Jag tror det är mer likt Solidworks, som FreeCAD också tar inspiration från vad jag förstår.
Skriv svar

Återgå till "3D-Skrivare, fräsning, svarvning, CAD"