dom olika materialen

Och valfri annan tillverkning med styrda maskiner
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

dom olika materialen

Inlägg av bastard »

hållt på att leka lite med olika material
har gjort en del för mig bra saker med material med betydligt bättre hållfastighet än pla

nylonen har jag i stort sett gett upp eftersom den varpade som en banan

ninjatek har en del trevliga material

från gummiaktigt till seegt

svåra att få rätt i utskriften, men med dom materialen kan man göra en hel del man tidigare bara kunde drömma om att kunna göra själv
iderna poppar upp i skallen efterhand man omvärderar hur man kan göra saker

men dom materialen lämnar en baksida, haft svårt att byta material, eller fått igång utskrift som blir ok, men sedan mycket bekymmer med rengöring innan man kan gå över till nästa material, det sätter sig i munstyckena

det bästa har varit att köra ut något litet med pla mellan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1070
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: dom olika materialen

Inlägg av rödluvan »

Går det att limma nylonplast så att det gick att tillverka mindre delar man satte ihop sedan, eller är det bara att glömma?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: dom olika materialen

Inlägg av Parabellum »

Har inte själv provat detta lim. men det är för just nylon, så prova på! :up: https://www.3dprima.com/se/accessories/ ... ue/a-20730
När det gäller filament så har det för egen del blivit mest nylon och PLA samt en del ABS.
Nylon och ABS är knepiga material och detta mest på grund av att det just som Bastard skriver böjer sig mycket.
Lösningen på det är att skriva ut i låda och att finna rätt yta för filamentet att binda på.
Gällande problemen med filamentbyte som många verkar ha problem med, så har jag löst det med att värma upp sprutmunstycket (den varma delen) till 280-290 °C.
Sedan forcerat igenom ca 2 dm PLA för att "spola" ut det mer värme krävande filamentet.
Detta har fungerat varje gång för mig, så jag är nöjd med denna lösningen.
Konstigt nog verkar det som om detta inte praktiseras ute i vida världen, då det inte skrivs eller görs några youtube videos om just detta, vad jag sett.
Får kanske ta och göra något inlägg i annat forum om just detta. :hm:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: dom olika materialen

Inlägg av Parabellum »

Har läst, sett och provat så kallad cold pull, men det är jobbigare i mitt tycke och att göra detta med rubinmunstycke kan leda till skador på denna.
Detta med rubinmunstycket är mycket troligt, då jag dödat två st. Ett av fallen var troligt vis på grund av just cold pull tekniken, det andra var av dumhet.
Dumheten var att jag inte var tillräckligt vaken vid munstyckes byte och detta ledde till att munstycket trycktes utmed min glasbädd. :smack:
Dom borde göra rubinmunstycken tåligare än så!! :D :lol:
Nåja dom är ju inte så dyra.... runt tusingen stycket. :shock: Ingen billig hobby om man gör som jag. :D
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: dom olika materialen

Inlägg av bastard »

tja gillar man smycken och blingbling så är det dyrt :lol:

men jag har gjort så nu när jag leker att jag spolar ut med pla, verkar funka bäst av det jag provat

ninjaflex verkar vara ett djävligt bra material för mjuka saker, måste verkligen prova mer där

att kunna göra sådanthär är helt djävla underbart :oops:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1070
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: dom olika materialen

Inlägg av rödluvan »

Hur är ABS utomhus?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: dom olika materialen

Inlägg av Parabellum »

ABS är uv känsligt men går att behandla med uv skydd på spray flaska.
ASA är ett bättre alternativ för utomhusbruk.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: dom olika materialen

Inlägg av bastard »

börjar få ordning på utskrifter med ninjaflex

hårdhet som gummi ungefär
svårt att få rätt, men ack vad man kan göra med ett sådant material

känns som en ny värld öppnat sig och man kan göra sådant man bara kunde drömma om innan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: dom olika materialen

Inlägg av bastard »

stötte på rubinmunstycken på amazon för 400kr styck
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: dom olika materialen

Inlägg av Parabellum »

400:- är ett bra pris. :up:

Nu kommer skrivaren få PC i munstycket.
Nya utmaningar och nya möjligheter. :ugeek:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "3D-Skrivare, fräsning, svarvning, CAD"