en ender 3

Och valfri annan tillverkning med styrda maskiner
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

en ender 3

Inlägg av bastard »

så sådan för 1600 kr

ville prova en sådan, dom är trotts allt djävligt billiga för en komplett 3d skrivare

fick hem den, ägnade nästan en timma till att skruva ihop den

sedan en timma att nolla skrivarytan...

och satte igång den på ett testjobb, hadde ett par meter pla kvar på en rulle, än så länge ser det bra ut

har en liten sak jag vill prova med en enklare skrivare, , funkar det så får den vara ombyggd, om inte får den gå på bulkjobb medans min andra får ta lite annat
många gånger har man ju haft saker man velat ha gjort men skrivaren har jobb för timmar framöver

återkommer när jag provat lite mera
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: en ender 3

Inlägg av bastard »

körde in medföljande slicer i cad datorn, hadde ett par saker som behövdes göras så jag cadde upp det och skrev ut

slicern är fungerande men inte lika bra som den jag har till min andra skrivare

skrivaren i sig fungerar, ger bra utskrifter av dom få sakerna jag har provat nu
nackdelarna som jag ser det med skrivaren är

enklare utförande, lite mer risk för glapp och toleransfel
låter som ett datorspel från åttitalet
bökigare i menyerna
jobbigare att hantera med filiamentet

men för 1600kr, helt klart fungerande
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: en ender 3

Inlägg av Parabellum »

Vilken modell är det?
Låter som om det är en av de äldre, med tanke på att driver enheterna för ett sådant oväsen.
Ender skrivarna är pålitliga och du kommer bli nöjd.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: en ender 3

Inlägg av bastard »

3 enklast möjliga, läs billigast, om det är den jag ska ändra så behöver jag bygga om en del på den, om inte får den gå på lite bulkjobb
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: en ender 3

Inlägg av bastard »

kört en del bulkkörningar i den och allt funkar som det skall
pinsamt nog så skulle jag fan vilja ha en till för att bygga om :oops:
många kvällar har man kört båda två för att göra saker

nackdelen med 3d skrivare är att även relativt enkla saker kan ta en 5-10 timmar, inga större problem, man kör igång på kvällen och det är färdigt till morgonen efter, gillar inte att ha dom igång när man inte är hemma
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: en ender 3

Inlägg av entropi »

Jahopp, då har man sällat sig till gänget med en ender 3 skrivare.
Fick tag på en begagnad som verkar ha skrivit ut kanske en halv rulle filament. 800:- betalade jag, och slapp montera ihop det hela på köpet :)
Dessutom finns få digitala spår på att jag äger den här vilket jag gillar.

Det första jag gjorde var att göra några testprints för att se att allt fungerar. Direkt efter hookade jag upp Raspberry PI GPIO pins och flashade en firmware med bootloader, så nu kan jag uppgradera den remote via USB.
Jag kan rekommendera att undersöka vilken firmware er ender 3 har, eftersom många levereras utan Thermal runaway protection.

Sagda Raspberry har OctoPi och en webbkamera, så nu står den ute i garaget och skriver ut. Då kan den väsnas bäst den vill...
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: en ender 3

Inlägg av bastard »

:up:

hur tycker du det funkar med den?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: en ender 3

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 27 nov 2021 09:56 :up:

hur tycker du det funkar med den?
Jag känner mig fortfarande lite ovan och har bara använt det filament som var monterat vid köpet. Vet inte riktigt fuktstatus osv på det, men just nu sitter jag och skriver ut första printen med en nyöppnad rulle.
Sen har jag haft ganska skiftande resultat när jag skrivit ut i garaget. Dels var temperaturen i garaget så låg, så jag fick sänka nivån på thermal runaway -parametrarna så de klarar att börja vid 5 grader utan att tro att det är fel på sensorerna. Misstänker att det är lite svårare att finjustera temperaturinställningarna med så kall omgivning.
Skrev ut den där benchmark-båten och då gick det absolut bra!
Det jag haft problem med hittils är höga smala objekt.
På det hela är jag ganska nöjd. Nu har jag just tagit in skrivaren i värmen och skriver ut lite filament-guider med nyöppnad filament som kanske kan underlätta framöver.

Upptäckte att Cura kan koppla sig direkt mot octoprint. Man ser vad som händer direkt från webbkameran, och kan skriva ut via nätverket så man inte behöver springa fram och tillbaka till garaget. Det har besparat mig rätt mycket när det krånglat.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: en ender 3

Inlägg av bastard »

höga smala är ett problem, några gånger har jag fått göra en fuling med en extra bit längst upp som går ut över den riktiga delen och sedan stöd hela vägen upp
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: en ender 3

Inlägg av entropi »

Det enda jag försökt mig på att modda själv i OpenSCAD misslyckades jag med. Det är lite frustrerande när man vet vad man vill göra men det inte blir som man försökt få det till...

De bästa och mest lärorika instruktionerna jag läst hittils har nog varit att läsa instruktionerna för 3d-printade magasin. Kan rekommendera det oavsett om man tänkt skriva ut just det eftersom de är relativt pedagogiska. Men nu har jag gett mig in på att skriva ut med TPU och inte hittat någon riktigt bra instruktion kopplad till en .stl ännu.
Snart ska jag nog försöka ge mig på ett Raspberry pi -case igen. Tror jag lärt mig tillräckligt för att lyckas den här gången.

Har flyttat den till källaren och kör där. En äkta hälft undrar om jag tänkt vara tillgänglig innan jul... ;)
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "3D-Skrivare, fräsning, svarvning, CAD"