Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Inlägg av Marie »

Den monologen passar bra in här... att vara eller inte vara... naivitet, nonchalans eller bara allmänt okunnig.. Det är frågan.
Klassiska uttryck: jag har inget att dölja.... Varför skulle jag bli hackad, jag är ingen viktig person...

Det talas väldigt lite om personlig IT-säkerhet och den nonchaleras bort väldigt ofta för bekvämlighet och naivitet.

Alla minns SVT's lilla serie om strömlöst land eller vad den hette.. Inte så realistisk i filmandet. Men den hade en poäng.. Det är sårbart

Sedan kom Coop incidenten som faktiskt folk observerade, då det drabba dem personligen.. De var ju tvingna att åka till en annan affär. "upps"
Dock händer ju sådant med jämna intervaller, men massan ser inte mer än en rubrik i en liten notis i en tidning eller att de inte kommer in på någon sajt i några timmar.

Nu har SVT gjort en ny liten serie som heter: Hackad https://www.svtplay.se/hackad
Jag gillar att första avsnittet heter "Jag har inget att dölja" :lol: då det är massans första respons på frågan om de är oroliga att bli hackade.

Nu har jag har sett de fyra första avsnitten och detta är en serie forket behöver se på riktigt...
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Inlägg av maskros »

Marie skrev: 23 okt 2021 18:07 Nu har jag har sett de fyra första avsnitten och detta är en serie forket behöver se på riktigt...
Jag vill tro att jag är bättre än genomsnittet, jag har iaf backup på mina data. Men en bit in i första avsnittet inser jag att jag kanske inte är så himla finurlig som jag tror. :oops:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 23 okt 2021 19:06 Jag vill tro att jag är bättre än genomsnittet, jag har iaf backup på mina data. Men en bit in i första avsnittet inser jag att jag kanske inte är så himla finurlig som jag tror. :oops:
Vänta tills du ser fjärde avsnittet :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Inlägg av maskros »

:lol: :lol: :lol:
"När garageporten gick upp och ned hela natten stod jag inte heller så högt i kurs...."

Igår gick fjädern som drar igen luckan på vedspisen av, så nu blir den stående på vid gavel när jag släpper den efter att ha lagt in ved. Jag känner mig lite sviken av tekniken. Måste putta igen luckan manuellt, undrar om nån hackat min fjäder? :sneaky:

Riktigt scary shit i det avsnittet. När tom en nörd blir hackad är det rätt jobbigt. Man får väl vara tacksam att materialutmattning i en mindre viktigt fjäder är den största utmaningen man har att hantera när det gäller vardagen.

Men det förstås, när jag sitter hemma eller i BOL och jobbar på distans över 4G, visserligen över VPN men ändå, kan jag ibland fundera över om det är bra. För min familj är jag övertygad om att om nån ger sig fanken på att hacka sig in hemma hos mig så fixar de det. :(
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 23 okt 2021 22:28 :lol: :lol: :lol:
"När garageporten gick upp och ned hela natten stod jag inte heller så högt i kurs...."

Igår gick fjädern som drar igen luckan på vedspisen av, så nu blir den stående på vid gavel när jag släpper den efter att ha lagt in ved. Jag känner mig lite sviken av tekniken. Måste putta igen luckan manuellt, undrar om nån hackat min fjäder? :sneaky:

Riktigt scary shit i det avsnittet. När tom en nörd blir hackad är det rätt jobbigt. Man får väl vara tacksam att materialutmattning i en mindre viktigt fjäder är den största utmaningen man har att hantera när det gäller vardagen.

Men det förstås, när jag sitter hemma eller i BOL och jobbar på distans över 4G, visserligen över VPN men ändå, kan jag ibland fundera över om det är bra. För min familj är jag övertygad om att om nån ger sig fanken på att hacka sig in hemma hos mig så fixar de det. :(
Det skulle vara kul o se om någon kan hacka mitt nätverk... Den där nörden hade rätt idé, men han gick inte hela vägen för att skapa ett skydd.
1A= trådlöst är sårbart och det går att hacka, det handlar bara om hur lång tid och vilka hinder som är i vägen och kunskap o kreativitet.
första försvar.. som skyddar mot noviser.. Ha inte synligt wifi... andra försvaret... använd en vitlista över enheter som får använda wifit. Sedan.. låt aldrig kritiska system som larm(av/på), dörrlås(lås/låsupp) Kameraövervakning(av/på) vara möjligt att styra via wifi eller internet. :nono:

Trådat är sårbart när någon får fysisk access och de som satt upp det är naiva o tänker att ingen kan få access..
Det såg man ju hur social engineering är ett sätt att lösa det..
Så foliehatt på (:) när man får besök av hantverkare, kontrollanter, reportrar.. låt dem inte jobba ostört.. har de varit ensamma en minut där det finns nätverk, kontrollera infrastrukturen.
Även i trådat, använd vitlista.. ha kritiska saker i egen zon som ej kan korsas över på olika Vlan eller ännu bättre fysiskt offline lan.
Sedan för både trådat och trådlöst... inaktivera DHCP kör statiskt IP med enbart vitlista och mac-lås..

Är man inte specifikt mål av någon extrem, så ger de upp o går på nästa
Några trix till finns.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Inlägg av maskros »

Där har du en poäng. Många attacker sker med rätt enkla (förhållandevis) standardmetoder. Det är inte lönsamt att lägga ned massa tid på att hacka superdupersvåra nätverket om man istället kan hacka 500 enkla nät under samma tid. Kasta ut ett dåligt nät och se vad man får är en bra taktik om man befinner sig i fiskrika vatten.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 23 okt 2021 23:51 Där har du en poäng. Många attacker sker med rätt enkla (förhållandevis) standardmetoder. Det är inte lönsamt att lägga ned massa tid på att hacka superdupersvåra nätverket om man istället kan hacka 500 enkla nät under samma tid. Kasta ut ett dåligt nät och se vad man får är en bra taktik om man befinner sig i fiskrika vatten.
Precis.. En sak som 99% av alla nätverk har som sårbarhet att det är extremt få brandväggsregler för utgående trafik.. Så att klicka på en länk som installerar en trojan osv osv. gör att det kan öppnas en tunnel inifrån och ut.
Detta gäller privata nätverk som företagsnätverk och även kritiska infrastrukturer som telenor i sista exemplet.
Den ena gick ut på nätet för att hämta en ordlista samtidigt som han hade access till det känsliga nätverket.. Så teoretiskt kunde en tunnel ut skapats.
Där av min tidigare kommentar att det kritiska ska ligga på isolerat Vlan men helst offline lan. (:) :bam:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Inlägg av bastard »

jag har min surfdator i en paj4, inget personligt på den, inget utrymme att ladda ner något stort, har bara någon gigabyte kvar i utrymme
byter till sensate backupen på några sekunder

lösenord på fysiskt papper i vapenskåpet

inget på mobilen som är av värde

andra datorer offline förutom caddator där jag inte heller har mer än en del aktuella cadfiler

få saker som är online i huset

känns ok
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Inlägg av bastard »

kollat på några avsnitt och känner mig inte så bekymrad
bara för att jag inte har mina saker online

företag borde verkligen fundera på vad dom håller på med, staten har ju skickat allt vad vi har till alla andra så det är redan kört, det kommer läcka ut efterhand

jag kan inte göra mycket för andra har redan sabbat det mesta alla redan...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hackad... "Att vara eller icke vara, det är frågan" //Hamlet

Inlägg av Marie »

Jag håller med fullständigt :D :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"