Raidar ni?

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Raidar ni?

Inlägg av xsive »

Tänkt skaffa en Synology 5-disk eller 8-disk NAS som skall köras Raid (Redundant Array of Independent Disks) för att
förbättra säkerheten på datalagringen ett snäpp.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
Hittar inte någon tråd om ämnet. Någon som kör?
Sen vilken Raid nivå man skall köra är något jag funderar på ännu. :hm:
Mekaniska 3,5" diskar 4-6Tb styck

Raid kalkylator på vad nivåerna innebär för hur stor del som är för överställning av förlorad disk.
Generellt så ökar man ju sin lagringssäkerhet med flera diskar
https://www.synology.com/sv-se/support/ ... 0TB|4%20TB
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Raidar ni?

Inlägg av bastard »

nix, har kört då jag ville lagra mera

men gick över till flera lösa hårddiskar

raid skyddar inte mot massor av fel, ex nemp, virus, brownouts, skit bakom styret o.s.v

har man filer man vill ha på flera ställen är det en större fördel för min del

sedan ska man välja operativsystem och filsystem som är så säkra som möjligt
serverlinux och zfs

sedan diskar som är pålitliga och ex inte shingeld

sedan dator med minne som är med koll på bitfel

inte ansluten mot internet, och inga program som körs som inte är viruskollade med karäntenstid

halvjobbigt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Raidar ni?

Inlägg av Marie »

På min server kör jag Raid5 på 6diskar med mekaniska diskar.... HDD har längre livslängd i en servermiljö än SSD.. samt vid en hårdvarukrasch är det enklare att rädda data från en HDD än SSD. Raid5 tycker jag är en lagom kompromiss Okej säkerhet och bra prestanda.

När det gäller nivå av raid, så är frågan... vilket prioriterar du.. maximal säkerhet... maximalt utrymme, eller maximal skriv/läs prestanda.
Jag får intrycket av att du ska ha den för lagring.. om du väljer en 8disk skulle nog jag valt Raid6... man förlorar lite mer utrymme än raid5, men ökad säkerhet.. även förlorar lite på prestandan, fast det är inte märkbart i en hem-miljö där du säkert använder trådlöst nätverk som sänker datahastigheten.
Rent teoretiskt beroende på vad du har för hårdvara.. diskar, kontroller osv.. så kan du lätt maxa ett 1Gbit nätverk även med raid6

Alla har vi olika behov, så invänta vad några till säger... Det finns en här inne som jag vet har bättre koll på detta än mig. ;)
Men det var min lilla åsikt iallafall.
Tala gärna om vad du skaffar sedan o vad du tycker om den. :up:
Jag har aldrig testat NAS-boxarna, så det är alltid kul o höra om folks erfarenheter och åsikter.. Jag har bara använt mig av rena servrar senaste 20-25åren.

Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Raidar ni?

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 14 feb 2021 16:42 nix, har kört då jag ville lagra mera

men gick över till flera lösa hårddiskar

raid skyddar inte mot massor av fel, ex nemp, virus, brownouts, skit bakom styret o.s.v

har man filer man vill ha på flera ställen är det en större fördel för min del

sedan ska man välja operativsystem och filsystem som är så säkra som möjligt
serverlinux och zfs

sedan diskar som är pålitliga och ex inte shingeld

sedan dator med minne som är med koll på bitfel

inte ansluten mot internet, och inga program som körs som inte är viruskollade med karäntenstid

halvjobbigt

Jag instämmer med Bastard till fullo, så jag tänker quota och nämna samma sak även att han skrev det, just för att betona tyngden..
En servrar/nas är inte emun mot Virus.. när man tabbar sig.. strömspik som grillar all elektronik.. Lägenheten/villan brinner ner till grunden.
Men det är en grundregel... ha alltid multipla backuper på sådant som är viktigt.. och sådant som är super viktigt ska man även ha kopia på externt... hos familjemedlem, kompis eller bankfack..
ZFS :up: :up: :up: :up: :up:

När det gäller anslutet mot internet... nja det går väl om man har ordentligt skydd med VPN osv när man ska logga in på enheten utifrån... sedan ha den bara på när du behöver använda den... det sparar du även på när du får elräkningen sedan. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Raidar ni?

Inlägg av maskros »

Speglade diskar (Raid1) i en Netgear NAS. Säkerhetskopierar då och då till extern USB-disk som jag har i två exemplar på olika platser.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Raidar ni?

Inlägg av entropi »

Raid med spegling eller partiet är bra för högre tillgänglighet på ditt data. Det säkrar också upp data litegrann, men inte mycket.

För att förenkla så är det bättre att lagra datat på en disk hemma, kopiera datat hem till en kompis över internet på en andra disk, och då och då kopiera datat till en tredje disk som lagras offline och EMP-säkrat, än att raida tre diskar.

Vill du sen säkra dig för bitrot, avsiktlig eller oavsiktlig destruktion av data eller liknande behöver du lagra flera versioner av datat. Helst off-site-off-line.

Om du har löst ovanstående kan du tänka på tillgängligheten på dina backuper. Kan du tex ta dig till din backup om något gått åt skogen?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Raidar ni?

Inlägg av Charlie** »

Nu hamnade jag "Of topic" igen. När jag såg trådens frågeställning Raidar ni? Tänkte jag direkt på ett planerat rövartåg. "Raid" = "räd" och blev genast nyfiken och intresserad av era verksamheter under dygnets mörka timmar. Nu ska här diskuteras spaning, planläggning, diversionsmanövrar, osv osv.
...åsså handlade det om datorer! :cry:
...fan vad tråkiga ni är i bland! :D
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Raidar ni?

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 14 feb 2021 22:32 Nu hamnade jag "Of topic" igen. När jag såg trådens frågeställning Raidar ni? Tänkte jag direkt på ett planerat rövartåg. "Raid" = "räd" och blev genast nyfiken och intresserad av era verksamheter under dygnets mörka timmar. Nu ska här diskuteras spaning, planläggning, diversionsmanövrar, osv osv.
...åsså handlade det om datorer! :cry:
...fan vad tråkiga ni är i bland! :D
:lol: hahaha :lol: jaa visst är vissa av oss tråkiga ;) .... och det absolut värsta är ju att det ligger under digital prepping. :P
Dock hade nog jag postat i Digitalt tekniksnack, då Raid är mer teknik än prepping. :mrgreen:

Hur skulle du "Raida" med Räd synvinkel om det ska ske digitalt.... Det kan ju vara skojsigt att få en liten version. :up: 8-)
Senast redigerad av Marie den 14 feb 2021 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Raidar ni?

Inlägg av FCR2 »

Charlie** skrev: 14 feb 2021 22:32 Nu hamnade jag "Of topic" igen. När jag såg trådens frågeställning Raidar ni? Tänkte jag direkt på ett planerat rövartåg. "Raid" = "räd" och blev genast nyfiken och intresserad av era verksamheter under dygnets mörka timmar. Nu ska här diskuteras spaning, planläggning, diversionsmanövrar, osv osv.
...åsså handlade det om datorer! :cry:
...fan vad tråkiga ni är i bland! :D
:lol: tänkte samma
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Raidar ni?

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 14 feb 2021 22:32 Nu hamnade jag "Of topic" igen. När jag såg trådens frågeställning Raidar ni? Tänkte jag direkt på ett planerat rövartåg. "Raid" = "räd" och blev genast nyfiken och intresserad av era verksamheter under dygnets mörka timmar. Nu ska här diskuteras spaning, planläggning, diversionsmanövrar, osv osv.
...åsså handlade det om datorer! :cry:
...fan vad tråkiga ni är i bland! :D
Oops hade ingen aaning om att det skulle kunna misstydas. :)
(Uppvuxen med tidningars löpsedlar som ofta grovt vred på artikelns innehåll för att få folk haja till)

Åter on-topic så ger inte en NAS och Raid ensamt någon höjd säkerhet på datalagring men är ett ytterligare sätt att faktiskt skapa en kopia
på det man vill spara. I ärlighetens namn har jag varit usel på det om man bortser från det mest kritiska.
Har flera separata lösa hårddiskar med sånt jag inte vill bli av med men egentligen inget system alls. Tror inte jag är helt ensam om det.
Diskarna skall jag behålla som separat lagring och skall ordna så dom blir fysiskt skilda från bostaden.
Sen finns de ju olika grader av hur angelägen man är att spara olika information.
Det kritiska är väl inga jättemängder. Skannade dokument, bilder, kartor listor och planer. Kanske 10Gb data som även ryms på ett memorystick
Inte riktigt den delen jag tänker på nu. Sånt ligger redan i flera kopior och skilt men får nu en extra lagringsplats i NAS

Tänk allt annat sen. Där är det ofta sämre ordning. Hos mig i vart fall
Typ alla foton jag sparat och digitaliserat, Ett tusental ljudböcker, massor av digital litteratur i pdf, epub, filmer, musik osv.
Här kanske någon Tb data som jag inte alls har backup på. Inget man inte klara sig utan men ändå inte vill mista.
Digitala lagringsenheter fortsätter minska i pris per byte och en 4Tb mekanisk disk i bra kvalitet får man nu för runt tusenlappen.
Mer ens tid som man värderar för att sortera ut och faktiskt ordna lagringskopior som gör att det inte riktigt blir gjort för
sånt som ändå vore trist att mista om en disk kraschar. Har diskar som jag inte startat på 10 år. Funkar dom nu och om 10 år till?

Jag kan ju också bara föra över allt befintligt till en extra ny disk eller i ett par kopior som jag sen lagrar fysisk på annan plats,
skyddat mot EMP och Miljöpartisters bokbål eller vad man nu kan tänka sig men utan ett system blir det ändå bara något jag gör en gång.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"