Self sovereign computing

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Self sovereign computing

Inlägg av entropi »

Lyssnar just nu på the survivalist podcast där de pratar om Start9, som verkar packetera ungefär vad jag gör med mina egna servrar:

https://github.com/Start9Labs/embassy-os
Någon som provat denna?

Tänkte att vi kan ha en tråd med tips på sätt att koppla ur sig ur the Matrix.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Self sovereign computing

Inlägg av bastard »

utan att kolla igen för mycket

vad är fördelarna med denna istället för ex det vanliga operativsystemet för pajen?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Self sovereign computing

Inlägg av entropi »

Fördelen är att man får allt serverat. Det kan vara ganska krångligt att förstå och konfigurera upp de olika tjänsterna korrekt, och sen ett extra lager att förstå TOR och sätta upp en egen hidden service för varje enskild tjänst.
Här blir det ju som en app man installerar vad jag kan förstå. Nu kan det låta som att jag försöker sälja produkten, men jag har som sagt inte ens testat den själv. Ser ut att vara brist på rpi 4:or med 8GB just nu.

Däremot får jag intrycket att datat inte har LUKS -kryptering.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Self sovereign computing

Inlägg av entropi »

Finns bättre " försäljningsmaterial" på deras hemsida
https://start9.com
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Self sovereign computing

Inlägg av entropi »

Här kommer en liten rapport. Kanske är det bara jag som tycker det här handlar om prepping?

Köpte hem en ny rpi4 och en del annan rolig hårdvara för det här projektet. Framför allt hårddiskar och ett usb RAID -kabinett som går på 12v för speglade hårddiskar.
Använder ström från vägguttaget nu, men hela setupen borde gå att konvertera att använda en batteribank utan 230-inverter 0 enkelt i framtiden

Något väldigt underligt med Start9 var att man fick köpa OS Imagen om man inte byggde den själv.
Byggde os bilden, men det var ganska dåliga instruktioner och det var mycket som inte kändes klockrent.
Trots att jag fick till det hyfsat till slut så rekommenderar jag inte start9. Det kan säkert fungera bra om man köper allt från dem. Nu var det väldigt mycket slöseri med tid att sätta upp en byggmiljö och sen bygga när det dessutom slutade med att jag inte använder start9. Dessutom motsäger det sitt eget syfte att vara användarvänligt.

Det finns en liknande distribution vid namn Umbrel som jag provar istället. Vilken skillnad!
Det enda som strulade var att den inte ville hitta den externa hårddisken till en början, men det var väntat eftersom de säger att SSD storage är ett krav. Disken hittades dock efter en liten ändring i ett script... Kan dela med mig av det vid intresse, men behöver man hjälp med sånt är det kanske bäst att följa deras rekommendationer.

När installationen var klar skapades en Bitcoin & Litecoin wallet automatiskt, och block-kjedjan började laddas hem. Det lär ta några dagar eftersom samtliga transaktioner sedan begynnelsen kommer att lagras hemma på min nod.

Det finns en typ app store för olika tjänster, jag installerade Nextcloud med ett klick. Finns även tex en bitwarden server för att kunna synka lösenord.
Alla appar hamnar bakom en egen TOR hidden service, inklusive administrationsgränssnittet, så jag kan synka med mitt "moln" så länge jag inte är i en diktatur som blockerar TOR.
Skönt också att veta att all data finns hemma på en strömsnål dator om allt skiter sig och internet är nere.

Om någon är intresserad av denna typ av frågor så hjälper jag gärna till efter förmåga.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"