Ursus Naturskola: The Return of the Björn

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarvisningsbild
Ursus

Re: Ursus Naturskola: The Return of the Björn

Inlägg av Ursus »

Ätliga växter: The Kings of Summer (plus en bonus)

Så här under högsta högsommaren finnes två växter som skall ha din uppmärksamhet: Tisteln och rallarrosen. Dessa är mycket mångsidiga och användbara.

Tistlar (Cirsium)

60eaea31b83d5743289463.jpg
60eaea31b83d5743289463.jpg (45.43 KiB) Visad 347 gånger

Samtliga tistlar inom släktet Cirsium är ätbara; men beroende på arten så kan de ätliga delarna variera. De vanligaste häruppe är åkertistel och brudborste/borsttistel; båda använder jag flitigt eftersom de är de tistlar som har minst törnar (praktiskt taget icke-existerande; om de inte har hybridiserat). Känns lätt igen på sina penselliknande blommor. Växer på praktiskt taget all människopåverkad mark, inklusive i vägkanter.

Roten är ätlig och helt okej i smak, om den är tagen vid rätt årstid. Eftersom tistlar är fleråriga blommar den inte förrän andra året, och därför är roten bäst det första året eller (min föredragna tid) det andra året när den precis har vuxit upp nog för att positivt identifieras. Det kan nämligen vara lite svårt att identifiera eller ens hitta rosetten på en förstaårsväxt. Efter blomning är den besk. Gräv upp, dela, koka. Märgen innanför mer fullvuxna stjälkar (inte alla arter) kan dras ut och tillagas, helt okej i smak. Blad på de som inte är taggiga kan lagas inte helt olikt kål, men varierar högst i okej-het. Äldre blad är alltid värre.

Kronjuvelen är dock blomknapparna i botten på de nyss utslagna eller nybildade blomkorgarna:

60eaea4b6a759605458764.jpg
60eaea4b6a759605458764.jpg (47.99 KiB) Visad 347 gånger

Om man medelst kniv skär ett snitt i korgen och bryter upp i tvänne skall du se en liten svampliknande "blomknapp" i botten av de ljusa bladhåren. Rensa bort skalet och dra bort bladen och du har en liten men naggande god delikatess som smakar himmel. Nötaktig och frisk. En av mina tio absoluta favoriter utav vilda födoämnen. De kan dock vara infesterade av vivelägg emellanåt, varför sådana bör kasseras. I den tudelade bilden ovan är den översta ett exempel på hur det skall se ut: Ljust och fräscht och inget otäckt. I den nedre ser man klart svarta vivelägg som ligger i botten av "penselhåren". Inte för att äggen påverkar blomknappen vad jag kan se, men är lite väl äckligt att börja äta något där insektshelveten har varit och härjat. Prova gärna ett par blomkorgar i ett bestånd och se om de är kontaminerade med vivelägg. Om så är fallet: Leta upp ett nytt bestånd och prova på nytt. Alternativt ryck några blad och se om du ser ägg i botten, istället för att börja skära upp.

60eae9aeea535766041740.jpg
60eae9aeea535766041740.jpg (17.69 KiB) Visad 347 gånger
Knoppar på gång! Ljuvliga småttingar!

Knopparna kan kokas i några minuter eller kokas och stekas. Näringsrika. Delikata. Mer orkar jag inte säga.

Rallarrosen (Chamerion angustifolium)

60eae9661d8b8220866501.jpg
60eae9661d8b8220866501.jpg (40.85 KiB) Visad 347 gånger

Glöm ej bort denna. Saxar in lite från den gamla naturskolan bara för att jag är lat, men med tillägg.

Rallarrosen växer på öppna platser, typ hyggen, gläntor, vägkanter och lite överallt, och ofta i plural. Den känns lätt igen på sina bladådror, som istället för att sluta i kanten av bladen gör en liten loop alldeles innan bladet tar slut och hakar sig fast i nästa ådra enligt bilden nedan. Detta kan användas för identifikation så länge det finns blad, men mindre specimen kan behöva granskas under förstoringsglas för positiv identifikation.

60eae98a217d1944613376.jpg
60eae98a217d1944613376.jpg (24 KiB) Visad 347 gånger

Rallarrosen har mången användning. Enligt ett av mina tidigare inlägg kan de unga vårskotten lagas som sparris, vilka är välsmakande och väl behövliga efter vintern. När växten har vuxit till sig en aning och ända tills den dör kan de långa, smala bladen användas till ett friskt te, såväl färsk som torkad, som smakar lite som grönt te men aningen vassare. Att skörda blad är lätt: Kör bara din hand uppifrån och ned längs stjälken och bladen lossnar utan vidare tvivel. Lätt att skörda mängder.

De flesta som har gjort lumpen i stridande förband är nog bekanta med roten, en upp till tumtjock tingest som kryper under jorden i långa band. Denna rot är en god källa till kalorier, men är ökänt svår att skörda om rallarrosen växer på hårdare mark. Om du vill åt rot så bör du försöka leta upp mossigare och mjukare mark där de växer, istället för att slita järnet för ett par rötter, för de kan sitta djupt. Roten i sig är ganska besk i rått skick och diverse tillagningsmetoder finns för att komma över detta. Om du inte har tänkt äta gigantiska mängder så rekommenderar jag bara att klyva upp roten, dra ut den hårda, bruna, bittra märgen, och sedan låta rötterna rostas en stund i aska tills de är brunfärgade och kolhydraterna har karamelliserats. Då blir smaken genast trevligare, likt aningen beska chips.

En betydligt lättare källa till gott om du inte vill rota i jorden är märgen i stjälkarna. När rosen har börjat blomma är den rätta tiden att skörda märgen. Hitta specimen med så grova stjälkar som möjligt, snitta av dem vid basen, och klyv stjälken i tvänne och vrid ut. En ljuvlig vit, mjuk märg finnes här, redo för konsumtion. Smakar lite sött, aningen gurkaktigt. Besvärligt att få ut dock, och det enklaste sättet jag har funnit är att helt enkelt dra tumnageln längs stjälkens inre och på så sätt extrahera godheterna. Toppen på ett knivblad fungerar också. Kan ätas rått, och oftast gör jag så.

Blommorna i sig kan ätas som de är och är friskt syrliga med lite beska. Garnera något eller ät som tidsfördriv.

Bonus: Brännässla gav dig aj? Enter the Hallon

60eae9e626461273558277.jpg
60eae9e626461273558277.jpg (31.48 KiB) Visad 347 gånger

Många växter anses vara bra för att lindra brännässlans bränn. Det mesta är hippiemässigt nonsens. En av mycket få växter som jag upplever ger god effekt mot brännässlad hud är hallon; mer specifikt hallonets blad. Tag ett par blad, mosa i handen, stryk och gnid moset mot bränt område. Lindrar klåda och sveda förvånansvärt bra. Låt vara ett tag, och tvätta eventuellt bort saften om du känner för det (men spelar ingen roll). Om bladen är lite torrare av någon anledning kan du blanda på några droppar vatten i moset. Väldigt trevlig metod. Förvänta dig dock inte underverk om du har bränt dig i en omfattning, men det kan göra livet lättare.
Mina videokanaler:

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCXOJE4 ... owXT9jAXDQ (Ursus Praeparatus)
Vimeo (camotest och gamla videor): https://vimeo.com/user66557534
Användarvisningsbild
Ursus

Inlägg av Ursus »

Eljest

Ett par videor och lite annat.

Ormrot:

610e5bce958fe392594460.jpg
610e5bce958fe392594460.jpg (28.76 KiB) Visad 220 gånger

Ormroten är en svensk överlevnadsklassiker. Har gjort en liten video där jag skördar och tillagar sagda rot. Tyvärr ingen större mängd, men konceptet är enkelt.

Videon finnes här:

>>>https://youtu.be/lXM6Vn_RRjQ<<<

Välsmakande, och lätt att lära sig.

Hur jag filear abborre:

610e5c62747d7223405112.jpg
610e5c62747d7223405112.jpg (15 KiB) Visad 220 gånger

Allt som rör fiske tycks vara en kinkig fråga. Många har starka åsikter och gillar att läxa upp andra; varav gräl följer. Tog dock mod till mig och gjorde ett litet klipp på hur jag byxar/filéar abborre, om någon är intresserad av mina små idiosynkratiska metoder.

Videon finnes här:

>>>https://youtu.be/q6AlmxnZBPE<<<

Se mig ätas upp av knott, om inte annat.

Odlingstips: Såpnejlika

610e5c44f2d05967095936.jpg
610e5c44f2d05967095936.jpg (26.78 KiB) Visad 220 gånger

Denna sommar gjorde jag en intressant upptäckt. Såpnejlikan har spridit sig som en löpeld! En oerhörd nyttoväxt. Är fin, doftar gott, älskas av insekter, samt kan användas som tvål och tvättmedel. Tag hela växten; krossa den i händerna och plaska upp lite vatten från en balja i sagda växtkross: Du har tvål! Innehåller sådana sjuka mängder saponin att det nästan är otroligt. Skall uppmuntra dessa rackare att sprida sig vidare; och jag behöver aldrig mer stå utan tvål vid SHTF.

Finns en del intressanta recept på lagringsbar nejliketvål som jag skall prova nån gång framöver, nu när jag har råvarorna på plats.

En bortglömd ätlighet: Häggbär

610e5bffd1cb4033096149.jpg
610e5bffd1cb4033096149.jpg (42.22 KiB) Visad 220 gånger

I motsats till gamla vandringssägner och syjunteskvaller är häggens stenfrukter inte (speciellt) giftiga, utan är ätliga under vissa förutsättningar. Häggens bark, blad, blommor samt fruktkärnor/stenar innehåller amygdalin; ett ämne som bryts ned till cyanid i kroppen. Häggens ved samt fruktkött innehåller även detta ämne, men i mindre respektive negligerbara mängder.

Jag har forskat en hel del i ämnet hägg och amygdalin och hur farligt det är för människan. En sammanvägd bedömning är följande:

Så länge du bara äter fruktköttet och spottar ut stenarna är de fullständigt ofarliga att äta råa. Du får i dig mer amygdalin bara med att äta en enda äppelkärna än vad du får av fruktköttet från X antal häggbär. Körsbär; en nära släking, innehåller stundtals mer amygdalin i fruktköttet än hägg, och körsbär äts med vällusta av gemene man.

Om du vill tillaga häggbär är det opraktiskt att kärna ur. Dock bryts amygdalin ned av såväl syror som värme varför du kan krossa stenfrukterna och tillaga dem på variende sätt. Syran i bären samt värme från tillagningen sänker nivåerna av amygdalin till negligerbar nivå. Östliga folkslag; däribland kosacker, har livnärt sig på mången häggprodukt.

Som vanligt gäller det dock att prova sig fram. Om du är känslig mot körsbär eller andra stenfrukter; testa med mycket små mängder. Jag vet med mig att jag blir lite bubblig i magen av häggbär i mängd, men det blir jag också av körsbär. Så jag äter på med god aptit. Skörda när de är svullna och svarta med lätt röd glans. Smakar syrligt sött, men är rejält sträva på tungan. Intressant nödföda... om man hinner innan fåglarna.
Mina videokanaler:

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCXOJE4 ... owXT9jAXDQ (Ursus Praeparatus)
Användarvisningsbild
Ursus

Inlägg av Ursus »

FYI,

Videon med Dakota Fire Pit i Snö är fr o m nu tillfälligt borttagen. Skall redigeras eller göras om.
Mina videokanaler:

Användarvisningsbild
Vattendrag

Inlägg av Vattendrag »

Abborre, jag brukar dra ut ryggfenorna innan jag flår dem. Funkar nog enklast på tusenbröderna.
Användarvisningsbild
Ursus

Inlägg av Ursus »

Nödasken

6140e15d73f6f863069522.jpg
6140e15d73f6f863069522.jpg (25.92 KiB) Visad 37 gånger

Ny video! En uppföljare till EDC, i denna går jag in i detalj på min nödask. För alla älskar ju prylar ;)

Återfinns här:

>>>https://www.youtube.com/watch?v=lYTXLw1dctk<<<

Enjoy :-g
Mina videokanaler:

Skriv svar