förberedelser inför Iran/USA -kriget

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

förberedelser inför Iran/USA -kriget

Inlägg av entropi »

Det kändes lite som att coronavirusret avbröt en upptrappning av en konflikt mellan USA och Iran.

Men en konflikt känns mer och mer realistisk tycker jag.

Vad kan vi förvänta oss? Hoppar tex Kina och/eller Ryssland in i konflikten?

Ekonomi
Vilka branscher får fler jobb?
Vad händer med bolåneräntor?
Svenska fastighetspriser?
Osv

Nationell säkerhet
Vad blir följderna för oss här i Sverige?
Jag tänker specifik prepping inför konflikt mellan starka stater (men där Sverige försöker stå utanför), inte "generell prepping". För jag är iaf väldigt nöjd att jag använde Ebola-hotet 2014 som ett scenarie inför vad vi är i med Corona just nu :)
Kan Sverige bli indragen i konflikten?

Matförsörjning
Är det någon sorts mat som kommer försvinna från hyllorna i affären? Tex något som bara tillverkas i Iran eller USA.


Möjligheter

Hur förvaltar och förbättrar vi vår livssituation under en sån här tid?
Kan man till och med tjäna på det? (Tex börja producera och sälja svensk mat eller köpa vissa aktier)
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: förberedelser inför Iran/USA -kriget

Inlägg av Omnivore »

Jag tror inte att Kina "hoppar in". De väntar nog tills de stridande parterna nästan gjort slut på varandra för att sedan gå in och sopa upp resterna. Möjligen kommer Ryssland att delta men jag tror inte att de går in i en aktiv konflikt med USA utan nöjer sig med det proxykrig som redan pågår sedan länge i olika delar av Mellanöstern. Ryssland är nog mera intresserat av att destabilisera länder i sin närhet som Baltstaterna, Vitryssland, Ukraina och möjligen Skandinavien. Räkna med svårförklarade strömavbrott, störningar i tele och internet samt skit i dricksvattnet och andra konstigheter som eskalerat de senaste decennierna.

Förresten är det inte bara Iran vs USA som utgör en risk. Vi har Turkiet med sina ambitioner på att återskapa det Ottomanska riket med President Erdogan som sultan/kalif. Genom att skicka horder av män i stridförande ålder (och några barnfamiljer för kamerorna skull) försöker han destabilisera hela Europa. Visegradländerna försöker hålla emot men är mobbade av övriga EU som inte fattar vad det är frågan om. I Afrika har Kina tagit över som kolonisatör och skaffar sig råvaror, infrastruktur och inflytande. Man behöver bara googla Chinese colonialism. Det elände som skapas av fundamentalister som Boko Haram, Al Shabbab med flera struntar Kina i. De behöver bara vänta.

Ekonomiskt tror jag att vi kommer att känna av konsekvenser av en oljekris. En sådan pågår väl iofs redan nu pga Corona. Hur det kommer att arta sig vid ett lågintensivt WWIII har jag inte kunskapen att ens spekulera i. Räknar med brist på importvaror. Vi har en försmak redan nu. Vrid upp det några varv och fundera på hur mycket av varorna i butiker, både fysiska och näthandel, som är import.

I korthet: Samma kris som nu men sju resor värre. Återgång till hemmaodling, självhushållning, byteshandel och ett våldsamt samhälle där ingen äger mer än den kan försvara. Kortare medellivslängd och befolkningsminskning.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: förberedelser inför Iran/USA -kriget

Inlägg av Ursus »

Känner inget större behov att bereda mig än min övriga beredskap. Iran kommer att göras till världens största parkeringsplats på några dagar om USA vill det. Halva landet är ju drabbat av corona i skrivande stund tack vare islamisterna och deras indoktrinerade ignorans.

Iran är en liten pisshund som skäller på den största jävla hunden i gården. Bara att denna största hund är en hungrig björn som klev över stängslet. Skall bli rent komiskt att se storskäggen be till sin gud när de får något stort och taggigt uppkört högt upp i röven av amerikanarna.

Inte en dag för sent heller.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: förberedelser inför Iran/USA -kriget

Inlägg av Charlie** »

Omnivore skrev: 23 apr 2020 10:14 Jag tror inte att Kina "hoppar in". De väntar nog tills de stridande parterna nästan gjort slut på varandra för att sedan gå in och sopa upp resterna. Möjligen kommer Ryssland att delta men jag tror inte att de går in i en aktiv konflikt med USA utan nöjer sig med det proxykrig som redan pågår sedan länge i olika delar av Mellanöstern. Ryssland är nog mera intresserat av att destabilisera länder i sin närhet som Baltstaterna, Vitryssland, Ukraina och möjligen Skandinavien. Räkna med svårförklarade strömavbrott, störningar i tele och internet samt skit i dricksvattnet och andra konstigheter som eskalerat de senaste decennierna.

Förresten är det inte bara Iran vs USA som utgör en risk. Vi har Turkiet med sina ambitioner på att återskapa det Ottomanska riket med President Erdogan som sultan/kalif. Genom att skicka horder av män i stridförande ålder (och några barnfamiljer för kamerorna skull) försöker han destabilisera hela Europa. Visegradländerna försöker hålla emot men är mobbade av övriga EU som inte fattar vad det är frågan om. I Afrika har Kina tagit över som kolonisatör och skaffar sig råvaror, infrastruktur och inflytande. Man behöver bara googla Chinese colonialism. Det elände som skapas av fundamentalister som Boko Haram, Al Shabbab med flera struntar Kina i. De behöver bara vänta.

Ekonomiskt tror jag att vi kommer att känna av konsekvenser av en oljekris. En sådan pågår väl iofs redan nu pga Corona. Hur det kommer att arta sig vid ett lågintensivt WWIII har jag inte kunskapen att ens spekulera i. Räknar med brist på importvaror. Vi har en försmak redan nu. Vrid upp det några varv och fundera på hur mycket av varorna i butiker, både fysiska och näthandel, som är import.

I korthet: Samma kris som nu men sju resor värre. Återgång till hemmaodling, självhushållning, byteshandel och ett våldsamt samhälle där ingen äger mer än den kan försvara. Kortare medellivslängd och befolkningsminskning.
Väldigt klarsynt analys. Men någon oljekris är det inte frågan om då det produceras olja för fullt. USA och arabländerna försöker däremot att knäcka Ryssland ekonomiskt just nu med en medveten prisdumpning, precis som man gjorde mot Sovjet under 80-talet. Coronapandemin påverkar givetvis också oljepriset pga mindre efterfrågan men om det är en medveten strategi att dölja denna medvetna prisdumpning med pandemin som rökridå, är svårt att säga. Skorpar det till sig rejält i Gulfregionen, så kan vi däremot förvänta oss en rejäl prisökning och oljebrist i Sverige.
...jag tror jag köper 2 dunkar till och fyller upp dessa i helgen. Det kan ju vara bra att ha :hm:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: förberedelser inför Iran/USA -kriget

Inlägg av reboot »

Ja, utmärkt analys av läget Omnivore!

Men kan Kina hålla fingrarna borta från Taiwan om det skiter sig riktigt i Iran-konflikten och USA står på knäna?
Kina vill nog kyla ner konflikten och hålla oljepriset nere, men väntar hela tiden på ett lämpligt tillfälle att med våld införliva Taiwan i PRC och göra South China Sea till ett kinesiskt innanhav, isolera Japan och Sydkorea och få ”fri tillgång” till Stilla Havet.

Kan sen finnas andra intressen beträffande oljan.
Ryssland gick ju själva mot OPEC’s sänkning av produktionen och utlöste därmed prissänkningstrenden, kanske för att konkursa de överbelånade amerikanska shale-oil-bolagen? Tror inte den ryska ekonomin lider så mycket av det, då många köpare är i beroendeställning pga långa kontrakt och stora investeringar i pipelines mm.

Iran vill nog hålla värmen/hettan uppe (men absolut inte ha krig i konflikten med USA) för att få upp oljepriserna på exporten till Kina och hålla Saudiarabien i på mattan.

USA med Trump i spetsen vill nog också som Iran hålla hettan (och oljepriset) uppe i konflikten så Trump hotar utplåna deras löjliga motorbåtar (men kommer absolut inte röra dom) för att reta upp Iran och få upp oljepriset.... samt hösta in lite röster i valet.....

Väldigt komplicerat och kan eskalera snabbt till allvarlig konflikt om nån gör ett misstag!
Man får inte heller glömma bort att räkna in Israel som en ”svart svan” i den här konflikten! Dom har fn hållit sig lugna, kanske pga sina inrikespolitiska problem, men kan trigga ett krig för att få bort det iranska kärnvapenhotet. Mullorna hotar ju regelbundet att utplåna Israel och bygger upp styrkor i Syrien och Libanon.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: förberedelser inför Iran/USA -kriget

Inlägg av Omnivore »

Jo, Kina och Taiwan är en krutdurk men jag tror att stubinen är ganska lång så länge det inte är totalt kaos på planeten. Kina vill nog helst agera i lönndom när omvärlden är upptagen med annat. Taiwan är antagligen på tårna så jag vet inte hur Kina skall bära sig åt för att destabilisera det. Militärt skulle de säkert kunna ta över tack vare sin gigantiska försvarsmakt men det blir svårt att göra det utan massiv kritik från omvärlden eller kanske t.o.m intervention från USA.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: förberedelser inför Iran/USA -kriget

Inlägg av Skymning »

Håller med Omnivore till 99%, förutom att Ryssland kan ge stöd/utrustning bara för att jävlas med USA. Troligtvis kontrakterar de nån Wagner liknande skit till köttkvarnen som de kan förneka, men det gick inte så bra för dem i Syrien när de anföll en Amerikansk bas:

https://www.nytimes.com/2018/05/24/worl ... syria.html

Iran är en oviktig sandhög mellan Kina och Europa under embargo som inte exporterar något viktigt som vi inte kan få tag i någon annan stans. De har lite kemvapen, eventuellt biologiska vapen och troligtvis ett kärnvapenprogram någonstans. Iran oroar mig lika mycket som en regnig dag. USA kan bokstavligen bomba Iran så mycket så att Google Maps blir tvungna att köpa in nya satellitbilder.
слава україні - на хуй путін!
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"