Leva utan tidnignar och TV... :)

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Leva utan tidnignar och TV... :)

Inlägg av rödluvan »

Jag upplever att man ändå finner all relevant information under ungefär samma tidsspann som tidigare men man slipper en massa brus.
Jag läste tidigare ett flertal dagstidningar, följde olika TV kanaler, mm.
Men jag beslutade att göra ett experiment och koppla bort mig helt och hållet från all publik media, förutom det man söker upp själv, eller ramlar på, för att se vad som hände.
Jag upplever att man tänker klarare nu och det är definitivt mindre stress!
Intressant egentligen, jag trodde inte att resultaten skulle bli likvärdiga med tidigare.

"Vaddå det stod ju i DN?" Det ger jag uppriktigt sagt blanka fan i, det relevanta är vad som faktiskt stämmer med verkligheten, kunna sortera ut propaganda, extrapolerad "samhällsinformation, mm.

DET är däremot inte lika enkelt, eller någonting man får serverat automatiskt på en gyllne bricka.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Leva utan tidnignar och TV... :)

Inlägg av maskros »

Jag är rätt förtjust i Omni. Skaffar man ett inlogg där så kan man ställa in hur mycket man vill se av olika kategorier som sport, teknik, kultur, nöje, inrikespolitik, utrikespolitik och genom att använda https://omni.se/senaste så slipper man redaktionens val av vad som är viktigt utan får se allt i den ordning det dyker upp. För vardagsnyheter är det min huvudsakliga nyhetskälla.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Leva utan tidnignar och TV... :)

Inlägg av rödluvan »

Den skall jag titta närmare på. :up:
Ingen särskild orsak egentligen, det hela var mest ett socialt experiment, jag var för något år sedan mest nyfiken på vad som skulle hända om man kopplade bort sig för att simulera ett kristidstillstånd där man inte vet vad som är propaganda och ej av det som passerar. (Samt att jag var intresserad av hurpass självständig det går att bli i realiteten om man stänger av allt man är beroende av, om vi nu egentligen har fri vilja... ). :)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Leva utan tidnignar och TV... :)

Inlägg av Daltorpet »

Jag har inte haft tv eller tidning på många år. Nu kikar man ju iofs på nätet om det händer något. Jag tycker personligen inte att det är en jättestor uppoffring när man väl gjort det utan jag tror att det är något man bara tänker innan.

Jag tror dock att tar man även bort internet så blir det ganska tufft tills man väl vant sig. Man vet ju själv när det krisar och man inte kan fylla på mobilen på ett par veckor att man får lite abstinens. Dels att kika in här och på andra forum men också faktiskt på sociala medier samt vissa nyheter. Spec i nuläget med covid och så där.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Leva utan tidnignar och TV... :)

Inlägg av Omnivore »

Har alltid fPlus i den första fliken på min browser. Gillar den för att artiklarna ofta kompletteras med länkar till flera nyhetsmedier, även internationella, så att man kan få flera uppfattningar om samma story.
https://www.fplus.se/
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Leva utan tidnignar och TV... :)

Inlägg av Protect »

Jag har tv men ser nästan enbart dokumentärer som intresserar mig, aldrig nyheter, och tidning har jag inte haft på många-många år. Jag skummar på sin höjd nån nyhetssajt per dag och resonerar som så att det jag inte kan ändra på behöver jag heller inte lägga nån energi alls på utan fokusera på viktiga reella saker istället. På "radion" kör jag enbart nån webbradiokanal med musik, det räcker för mig.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Leva utan tidnignar och TV... :)

Inlägg av rödluvan »

Jo, som med allt annat har ju detta både styrka och svagheter, säg att det var ett äkta kristidsläge och man behövde använda radion att scanna av rapporter till folket med, fördel, kommer troligen i princip alltid att fungera, går mig veterligen inte att spionera på bakvägen som med datorer.
Nackdel, betydligt mer känslig för manipulation av information som sänds. Radio har ju alltid varit prime target för krigspropaganda, manipulation av information i krigstid, propaganda för envåldshärskare, osv.

Datorn har kanske fördelar att det är svårare för makthavare att helt stänga av alternativa informationskanaler samt att det är lättare att vara kritisk mot källor och sortera den information man väljer att ta in. Nackdel är väl att systemet i sig som det ser ut nu är från början gjort så att minsta detalj går att spåra, det enda sättet att i allafall minska risken för detta är att blanda bort korten so to speak, men detta kräver ofta kunskaper som den breda allmänheten inte har.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Leva utan tidnignar och TV... :)

Inlägg av Protect »

En gång för inte allt för länge sen diskuterade jag och en kompis vanliga världshändelser över nätet, våran kommunikation var avlyssnad då detta var ett test för att spåra ett sammanhang och spårningen sket sig kapitalt iom. att vi använde öppen tillgänglig information som kod. Tänker man till lite i förväg och bestämmer sig för vad som är relevant kontra rent blaj så kan man diskutera vädret men prata om nåt helt annat. Ganska kul faktiskt att använda kvällens tv-program som kod till exempel. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Leva utan tidnignar och TV... :)

Inlägg av rödluvan »

Your dog is sick...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Re: Leva utan tidnignar och TV... :)

Inlägg av Ursus »

Nuförtiden håller jag mig mest till SvT och P1 för nyheter,

P1 för att det passar till vardagsfrukosten, och brukar vara relativt sakligt och kortfattat,

SvT för att det är prenumerationsfria artiklar som kondenserar ned nyheten till snabbläst/snabblyssnat format. Journalisternas åsikter och spekulationer skiter jag i, vill bara ha en uppdatering.

Men överlag har jag dragit ned nyhetskonsumtionen ordentligt, och även mediakonsumtion i övrigt. Teven står i källarförrådet och har ingen lust att plocka upp den igen. Allt jag är intresserad av finns på Youtube. Netflix och dylikt är distraktioner som jag kan vara utan.

Mår på det stora hela OK av det. I dessa tider måste man i alla fall lite grann följa i nyheterna för att veta hur det utvecklar sig och vad som händer kring Covid19, samt var det intressant att se om Trump skulle vinna igen med allt drama som följer, men i övrigt bryr jag mig inte speciellt om hur världen utvecklar sig.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"