Jämrans Onödigt tråd...

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av rödluvan »

Dök på denna Youtube video nyss:
(Det är en kille i England som byggt ett vattenhjul som driver en ombyggd generator)
http://www.laud.no/
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av rödluvan »

På tal om diskusionen om kroppskydd:
(Edwin Sarkissian skjuter sönder ett led med Stretch Armstrong gubbar)
https://www.youtube.com/watch?v=UsWopsUeDqI

Gubbarna består helt enkelt av ett latexhölje fyllt med förtjockad majsstärkelse, detta är mycket enkelt att blanda till själv.

Dock blir ju den totala massan ganska tjock om man pressar samman tre gubbar, men i allafall, det är ju avsevärt bättre jämfört med tex ett gelatinblock eller vått papper.

Gamla telefonkataloger är ju en klassiker att testa gevärskular med förr, man lade dem i blöt innan så att de sög åt sig ordentligt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av bastard »

önskar jag kunde se humorn i denna....
Bilagor
6022cba79a570887289460.jpg
6022cba79a570887289460.jpg (30.23 KiB) Visad 1985 gånger
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av rödluvan »

Är det någon här som vet hur långt norrut kaveldun kan växa?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av bokmalen »

rödluvan skrev: 14 feb 2021 14:04 Är det någon här som vet hur långt norrut kaveldun kan växa?
Kan och Kan...
Om du tänkte typ "plantera i en damm" så är nog begränsningen att den inte får bottenfrysa.
Pratar du var den naturligt sprider sig/förekommer, så skulle jag säga att normalt upp till typ hälsingland, men här på öskusten, upp i delar av västernorrland. Har nog inte sett några längre norrut som inte någon planterat.

Det sagt så borde den kunna växa bra i de flesta insjöar även norrut, så länge det inte blir bottenfruset och de kommer dit på något sätt.
I intend to live forever, or die trying to
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av bokmalen »

Och där ser man att man kanske ska dubbelkolla innan man svarar...
https://fyndkartor.artfakta.se/searchre ... ZdfQ%3D%3D

Verkar finnas hela vägen upp till Luleå...
Jag utgår från att SLU:s kartläggning inte tar med info från folks trädgårdar, utan att det är vilt förekommande plantor som kartlagts.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av rödluvan »

Tackar, funderade om de skulle fungera som skydd vid ett viltvatten.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av rödluvan »

Fireballs test av lastremmar:
https://www.youtube.com/watch?v=ifyJjQXOttE
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av rödluvan »

Jag köpte ingen hängmatta, däremot skakade jag liv i en gammal motorsåg, betydligt bättre än doktorns mediciner... Nu skall den få göra tjänst igen om några minuter! :)

Att göra nu:
(Permakultur experiment, summering just nu:)

Plantering steg 2, av säsogsväxter om inte kräver förodling.

Se till permakultur experimenten i skogen, innefattar saker som svampar, harsyra, stensöta, ängssyra, mm
Inkorporerade än saker som spridit sig såsom svartvinbär, surkörsbär, mm om det finns.

En tanke med ett av experimenten är att försöka ta reda på hur långt gräs gynnar spindlar som håller nere antalet parasiter över ytan i fråga, detta är ännu en sådan sak inte heller jag tänkt på tidigare, men som kan vara viktig som en länk i kretsloppet.

Angående svampar så är en av erfarenheterna jag gjort den att ytan under jorden är minst lika intressant som det man ser med ögat, detta styr även symbios mellan gröna växter och svampmycel och kan vara avgörande för om vissa svampar börjar parasitera på träden, eller om de i stället tillför viktiga näringsämnen till träden, detta har inte varit känt i detalj tidigare, men kommer troligen att visa sig betydligt mer viktigt än man trott.

Stenar fungerar både som temperaturutjämning, samt kondenserar (ofta) nattfukt ur luften, ett gammalt odlingsknep som fungerar även på gröna växter för att ge dem en god start (dessutom är det ju ett bra sätt att bli av med dem där de inte skall vara... Nu kan de i stället bli både nyttiga och dekorativa element i odlingslandskapet och min trädgård! Kom bara ihåg att lägga dem så att de inte attraherar smågnagare som skydd.).

Så, slutligen, vad använder man ett stinkande avloppsdike till?
Svar, många saker, förutom att doppa elaka småbarn (kom ihåg att skölja innan de anrättas bara) kan man även odla fröväxter som kräver riklig vattentillgång och hög halt av näring på strandbanken, även om det kanske inte verkar särskilt aptitligt för konsumtion kan man odla utsäde för reserv och backup bankar där och ta vara på inför kommande år.

Jag har också där satt olika sorter av liljor och annat som är tänkta att dels fungera som experiment med naturlig repellent för gnagare (jag vill veta vad som faktiskt fungerar och varför), luftkvävebindare, samt andra nyckelfunktioner i kretsloppskedjan.

Jag brukar hålla ett öga efter gamla odlade växter som klarat sig länge tex vid husruiner och liknande, dels brukar det finnas en orsak till att man en gång odlade dem, dels visar det ju på att de klarar klimat och konkurrens från den inhemska floran, eller kan visa på att man odlat vilda växter, som tex ängssyra och svinmålla.
Andra vilda växter kan också vara så kallade indikatorer på saker som vattenstråk, surhet i jorden, etc. Dessa är också bra att lära sig då de kan vara till stor hjälp sedan, i allt från att detektera gamla dräneringsrör till att kartlägga PH värdet och hur man skall behandla jorden inför odling av mer energikrävande odlade växter.

_
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Jämrans Onödigt tråd...

Inlägg av Marie »

Jag lånar tråden, då detta är bästa gitarristen jag hört på väldigt länge... hon är 17år.... Jag tror hon har en ljus framtid :mrgreen:

Moonlight Sonata (3rd Movement) Ludwig van Beethoven, arranged for electric guitar by Dr.Viossy, played by Tina S
https://www.youtube.com/watch?v=o6rBK0BqL2w
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"