Fantasipriser på campingkök

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Fantasipriser på campingkök

Inlägg av Obstinat »

Är förtjust i gamla sprit/gasol/fotogen kök! Visst jag har något modernt Trangia spritkök också :notme:
Men gillar mer de gamla varianterna tror det är en utseendefråga. Brukar ibland fynda något på loppisar. Men märker även där att de börjar bli mer attraktiva o därmed dyrare. Tittar man in på tex tradera går ju vissa spisar för i min värld fantasipriser :hm: Vet inte om det är något fuffens med försäljningarna? Typ någon som vill tvätta pengar likt det som ibland händer i konstbranschen? Eller så ligger det i tiden o fler än mig önskar gamla klenoder...

Gårdagens ”fynd” vart iaf ett campus 2 Max Sievert :D fotogenkök. Ej provat men verkar som jag behöver fixa en packning eller 2.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Fantasipriser på campingkök

Inlägg av Charlie** »

“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Fantasipriser på campingkök

Inlägg av Obstinat »

Charlie** skrev: 04 dec 2020 15:58 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =200204295

...bara 60 000:-
:hm: :D :D Är det så att folk har för mkt pengar....? Vissa samlar ju på Gucci väskor osv.... :-g
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Fantasipriser på campingkök

Inlägg av rödluvan »

Ärligt talat så tycker jag att farfars gamla fisketrangia är betydligt mer användbart än alla fotogenkök och liknande, i synnerhet de äldre, de är bara klumpiga, tunga och dyra i drift tycker jag, om man inte önskar dem som rena samlarobjekt för att man tycker att de är fina, jag har kvar morfars gamla fortogenkök därför att jag tycker att det är snyggt, men jag har ärligt talat aldrig använt det annat än för att testa det.
Gamla gaskök är ett as att släpa på, personligen har jag aldrig gillar gaskök annat än vid tillfällig användning tex när man vandrar något dygn i fjällen och inte vill släpa upp hela trangiat och där inte finns mycket ved, eller är dyngsurt ute. Använder det ibland, men då blir det definitivt ett modernt minimalistiskt lättvikts gaskök. :)
Kan iof tänka mig att det kan vara skönt med en fotogen eller gaskamin om man är ute och pimplar på isen i en sådandär stuga, men har svårt att tänka mig att särskilt många har lust att pröjsa typ 4000:- för en gammal rostig lökpanna om man inte är dum i huvudet.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Fantasipriser på campingkök

Inlägg av bastard »

kollar en del på tradera och en del saker får i mina ögon sjukt höga priser
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Fantasipriser på campingkök

Inlägg av Obstinat »

För att förtydliga mig så skulle jag aldrig pröjsa dessa summor! Har nog som mest gett 200 kr för ett dubblelågigt primuskök någon gång på loppis :D vart en gång utskrattad på en bondauktion när jag bjöd 50 kr för ett liknande i kartong i nyskick. Den stack iväg till 700 kr o det var många år sedan.... Vem vet man kanske sitter på en guldgruva :mrgreen: :D
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Fantasipriser på campingkök

Inlägg av rödluvan »

_Tradera är över huvud taget sjukt jädra irriterande att köpa från tycker jag, främst då där inte finns något antisniper system och bokstavligen alla jädra byfåneidioter på hela siten skall bjuda hals över huvud sista sekunderna för att tjäna typ 1:- i ställetför att buda det man ändå verkar bjuda sista sekunden redan från början så att alla andra sparar massor av tid, man behöver ändå inte betala mer än det högsta budet man angett oavsett.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Fantasipriser på campingkök

Inlägg av Charlie** »

rödluvan skrev: 04 dec 2020 17:26 Ärligt talat så tycker jag att farfars gamla fisketrangia är betydligt mer användbart än alla fotogenkök och liknande, i synnerhet de äldre, de är bara klumpiga, tunga och dyra i drift tycker jag, om man inte önskar dem som rena samlarobjekt för att man tycker att de är fina, jag har kvar morfars gamla fortogenkök därför att jag tycker att det är snyggt, men jag har ärligt talat aldrig använt det annat än för att testa det.
Gamla gaskök är ett as att släpa på, personligen har jag aldrig gillar gaskök annat än vid tillfällig användning tex när man vandrar något dygn i fjällen och inte vill släpa upp hela trangiat och där inte finns mycket ved, eller är dyngsurt ute. Använder det ibland, men då blir det definitivt ett modernt minimalistiskt lättvikts gaskök. :)
Kan iof tänka mig att det kan vara skönt med en fotogen eller gaskamin om man är ute och pimplar på isen i en sådandär stuga, men har svårt att tänka mig att särskilt många har lust att pröjsa typ 4000:- för en gammal rostig lökpanna om man inte är dum i huvudet.
Jag är kampingköksfetishist/nörd/samlare och har några hyllmetrar med olika modeller från tidigt 1900-tal och moderna kök. Jag har kök med bensin/fotogen/diesel/gasol som brännsle, samt några "state of the art" multifuel. De är roliga, fina och när man fått igång dessa så är de ruskit effektiva ...men, hur jag än vänder och vrider på mitt resonemang så är det alltid den simpla spritbrännaren mtb från Trangia som åker ned i ryggan. Eller rättare sagt den ligger där för jämnan. Under en längre fjällvandring under vintertid så har jag bensinköket men trangiabrännaren och sprit följer med som backup. Trangias koncept med spritbrännare, är i mångt och mycket oslagbart när det kommer till enkel konstruktion och driftsäkerhet. Många upplever spritbränslet som ineffektivt men det fungerar alltid, även i minusgrader. Det går inte jättefort men vem har så bråttom och i vilken situation, kan man inte vänta 2 min extra innan vattnet kokar? Jag återkommer alltid till min mest extrema erfarenhet i sådana här trådar; Jag kokade upp 9 dl vatten med 4 cl t-doja på toppen av Kilimanjaro, 5895 m ö h i -10°med en T-27. Inget slangmonterat gasolkök med lättviktstuber klarar detta.

...men hade jag haft obegränsat pengar, skulle jag ropa in ett Optimus no 9 Halmia. De är kampingkökssamlarnas "Heliga graal" och om någon hittar ett Optimus no 10 Ranger till salu så PM:a mig omgående, för ett sådant saknas i min samling!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Fantasipriser på campingkök

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 05 dec 2020 22:39 ...men hade jag haft obegränsat pengar, skulle jag ropa in ett Optimus no 9 Halmia. De är kampingkökssamlarnas "Heliga graal" och om någon hittar ett Optimus no 10 Ranger till salu så PM:a mig omgående, för ett sådant saknas i min samling!
Sökte lite och noterade att en Optimus no 9 tidigare sålts för +8000 USD..... :o :o
https://www.ebay.ie/itm/Optimus-No-9-Ha ... 3162565585

Jag har tidigare reagerat på hur dom vanliga tvålågiga primus gasolköken dragit iväg i pris.
Kunde man för ett tiotal år sen köpa för 100-200kr. Men numera 6-700kr minst. Exemplar i nyskick uppåt ett par tusen.
Har två som jag använder men också vårdar. Framförallt se till låta dom torka ordentligt då dom annars rostar
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Fantasipriser på campingkök

Inlägg av rödluvan »

Vanliga modeller, eller delar till dem, går ibland att hitta på second hand butiker.
Jo, jag samlar på stormlyktor och riktigt gamla ficklampor (i allafall när de dyker upp billigt), så skall inte säga någonting om det... Trots att jag har samma åsikt om dem, men Optimus lyktorna var faktiskt djäkligt bra och är fortfarande användbara. Det är helt klart någonting med känslan i dessa gamla prylar som är tilltalande och inte finns i så mycket nya grejer, det mesta nya känns bara billigt och simpelt i jämförelse, ingen solid, polerad mässing, inte riktig förkromning, bara plast och tunn aluminiumplåt till överpris. Det är någonting, nästan magiskt att känna tyngden i en gammal stormlykta, ljudet och lukten och ljuset från den intensiva lågan. Sedan att de droppade fotogen rakt i maten och luktade gammalt traktorgarage hör liksom till. :)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"