2021, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Städat garaget lite och rensat ut gammalt skrot. Hittade ett och annat glömt men användbart. Gjort gamla vandringsstavar och pilbågar som legat i sagda garage till ved. För att ge er en uppfattning om hur många bågar och stavar det rör sig om, så bedömer jag att vedlagret har toppats med en vecka av vintereldande :lol:

Skjutit in samtliga luftbössor. Luftisarna har som hamnat i skymundan de senaste femton åren sedan jag började med riktiga skjutvapen, men fasen så kul det är. Bra övning. I ett nödläge skulle de lätt kunna ta upp till en kråka i storlek.

Beställt lite grejer.

I övrigt lugnt.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Charlie** »

Fick i dag 2 st Baufengapparater med posten.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Plockat så helvetes mycket hjortron denna sommar att det är otroligt. Hittat två nya ställen som är helt orörda och ligger inte alls långt borta. Mer finns att hämta än. Experimenterar dessutom med nya recept på fruktläder/bärläder med just hjortron; hittills med goda resultat. Skall även göra pajer och marmelader.

Räddat en gammal röjyxa från säker gravsättning. Slipat upp; skall slipas om en gång till efter säsongen. Ännu ett steg bort från maskinberoende.

Skjutit in/kollat upp samtliga jaktbössor. Inga problem.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av deadrabbit »

Picklat grönsaker ett par burkar från IKEA med gurka, blomkål, rädisa, morot, rödlök.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Experimenterat med sticklingar sent på säsongen. Har en teori om att ta mogna kvistar, köra ned dem djupt i marken, och sedan vattna som fan kring dem ger samma effekt som att odla rötter i en vattenhink och sedan lägga ut. Att rota i jord utan bevattning fungerar sällan häruppe.

Om det fungerar skulle det kunna ge mig fördelar. Om det visar sig att exempelvis en bärbuske ger dålig skörd under en eller flera säsonger kan jag lite senare på sommaren ta sticklingar och lägga på en annan plats; torrare eller blötare, ljusare eller skuggigare, för att se om det tar sig bättre där.

Skall bli intressant att övervaka. Det som oroar är hur de kommer att klara vintern. Ska eventuellt pinna upp dem.
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Fick hem några paket idag.

Nio par sockor av tre olika slag. Polar, försvarets, svalkande. Därtill två safariskjortor i ljust, luftigt tyg. Har varit en jävla varm sommar och tänker vara beredd till nästa. Lite väl stekiga dagar på hjortronmyrarna :lol:

Samt tre klassiska blodskopor från Varusteleka. Apokalypsen skall genomlevas i stil ;)

Vidare har jag torkat mer bärläder. Denna säsong skall jag bärga mig och inte glufsa i mig alla på några månader; och istället se hur länge de varar. Experimenten fortsätter...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av xsive »

Besiktigade tvåhjuls BOV idag. Nästa besiktning.... Aldrig mer. :D Över 40 år gammal
Eller som dom skriver på protokollet nästa besiktning ÅÅÅÅ-MM-DD
Billigt och snabbt fordon (ca 100hk) för att ta sig förbi tät trafik. 450kr/år i försäkring och skattebefriad

61137c5f426ea602578267b.jpg
61137c5f426ea602578267b.jpg (10.59 KiB) Visad 652 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
svart framtid
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 jan 2021 17:12

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av svart framtid »

Fick en jäkla massa frukt av en släkting på semestern, nu har jag provat på att koka sylt för första gången och har så jag klarar mig ett bra tag :D
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 11 aug 2021 09:33 Besiktigade tvåhjuls BOV idag. Nästa besiktning.... Aldrig mer. :D Över 40 år gammal
Eller som dom skriver på protokollet nästa besiktning ÅÅÅÅ-MM-DD
Billigt och snabbt fordon (ca 100hk) för att ta sig förbi tät trafik. 450kr/år i försäkring och skattebefriad
:D :up:
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av entropi »

Tog steget och tankade Nestes HVO100 nu för första gången i min bil från 2004. Någon krona dyrare/L, men frågan är vad som händer med förbrukningen.

Än så länge helt utan överraskningar, men har inte kört så många km.

HVO100 är bra ur flera perspektiv. Det är ett finskt bolag, trevligt att skicka pengarna till Finland istället för traditionella oljeländer.
Jag har investerat i Neste-aktier för några år sedan vilket har ökat 90% i värde (bortsett från utdelningen).
Dels är det nästan helt CO2 neutralt. Funderar på att sälja min laddhybrid och köpa en liten billig diesel istället men problemet är att jag bor rätt långt från en HVO mack. Skulle ju kunna köpa batterier till huset för mellanskillnaden :)
Sen lagrars det lika bra som blankdiesel.
Viktigast av allt så blir det svårare att stänga av bränsletillförseln för våra nordiska Försvarsmakter när det finns inhemsk produktion och raffineraderier.
Survival
Honor
Liberty
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"