2021, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av xsive »

Toppat upp lagret med några vardera av alcogel och handdesinfektion.
Än så länge billigt och tillgängligt men förutspår likande situation som förra året när smittan nu börjar öka igen

https://www.apotea.se/liv-des-75-handde ... ion-600-ml
https://www.apotea.se/liv-des-gel-85-ha ... ion-150-ml
I started out with nothing, and still have most of it left
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av mopar340 »

Tömde lagret med 9mm på XXL , 400 skott hade de fått in. 1,91kr/st för nån slags Fiochi 115gr....
länge sen man kunde köpa 9mm för under 2 kr... :)
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av mopar340 »

mopar340 skrev: 28 nov 2021 19:15 Tömde lagret med 9mm på XXL , 400 skott hade de fått in. 1,91kr/st för nån slags Fiochi 115gr....
länge sen man kunde köpa 9mm för under 2 kr... :)
Glömde nämna att jag plockade på mig en Vortex Venom rödpunktssikte och ett antal paket .300 WM jaktmatch.... 8-)
lupl

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av lupl »

Köpt en kortvågsradio till. :oops:
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Kurio »

Inhandlat julklapp till mig själv, tormek t-4. Får vänta till julafton men sen får jag lära mig slipa
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

lupl skrev: 29 nov 2021 16:11 Köpt en kortvågsradio till. :oops:
Min fetning ovan.

:lol: :lol: Är det verkligen en beredskapshöjning? Ärligt? Om du tänker efter? (Skojar med dig.)

Själv tänkte jag som beredskapshöjning köpa en låda https://www.systembolaget.se/produkt/vi ... ra-256501/ som för 69 kr/butelj är ett alldeles underbart underprisat vin.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av crusoe »

Flere dyr, kaniner og fugler. Litt flere høybed, samt noen flere småsteder å dyrke. Frugan har omsatt bra av det vi kan kalle alternativ.nu/prepper livsstil (har brukt litt av tidligere års resultat til å kjøpe varmepumpe, før el prisen gikk amok). Utbedret vannfugl gården, slik at vi har både en liten dam og tak over det hele. 10 moskusender har hatt god nok plass, trolig forsøker vi med noen flere til neste år, men har jo lyst på noen gjess igjen da. Laget fundamentet til to nye vaktel/kylling/kaninunge bur, samt holder på med fundamentet til enda en liten hønsegård. (frugan er glad i å selge egg :lol: ). Kjøpt litt gull og sølv med svært lavt påslag. Jobbet en del med matlageret og det begynner å bli bra. Knyttet noen gode kontakter.
Sikkert noe glem, men alt i alt synes jeg det går rett vei.

(Resultatet av dyrkingen i år er et helt annet kapittel :oops: Lite har vært bra, det meste ikke engang greit nok og noe elendig. Det som er mest ille er at jeg har det meste av skylden for at det ble slik :oops:
lupl

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av lupl »

maskros skrev: 10 dec 2021 22:42
lupl skrev: 29 nov 2021 16:11 Köpt en kortvågsradio till. :oops:
Min fetning ovan.

:lol: :lol: Är det verkligen en beredskapshöjning? Ärligt? Om du tänker efter? (Skojar med dig.)

Själv tänkte jag som beredskapshöjning köpa en låda https://www.systembolaget.se/produkt/vi ... ra-256501/ som för 69 kr/butelj är ett alldeles underbart underprisat vin.
Moralhöjande… :notme:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Charlie** »

maskros skrev: 10 dec 2021 22:42 Själv tänkte jag som beredskapshöjning köpa en låda https://www.systembolaget.se/produkt/vi ... ra-256501/ som för 69 kr/butelj är ett alldeles underbart underprisat vin.
Rödtjutsnörd som jag är, så tackar jag för tipset. :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Blev en Silva Ninox från XXL för 299:-, enligt Tanks tips. Trevlig, behändig, lagom stark lampa med bra funktioner. Enda modifieringen jag skall göra är att eltejpa upp spännet som håller i pannbandet, den var lite väl plastig. Min billiga gamla BOBlampa åker in i bilen.

Blev även en knivslip modell lite enklare. Typ en "köksknivsslip" där man drar kniven i karbid- och keramikskåra och som är mer anpassad för kock- och slaktknivar och dylikt.
Det finns en tid och en plats för att göra bushcraft- och överlevnadsknivar sylvassa med avancerade redskap. På samma sätt finns det en tid och en plats för att göra övriga knivar hyfsat vassa, utan större knussel. Testade på några köksknivar med gott resultat; vartefter jag började fundera. Har en gammal bowie i gömmorna som inte var speciellt vass från fabriken, och jag lyckades aldrig få den riktigt bra själv då den är så stor och besvärlig att hantera. Några minuter i denna nya slip och den skär igenom papper som smör. Så ibland är det enkla inte helt dumt. Måste köpa en till eller två, kan vara riktigt bra för jaktknivar och andra slitvargar.

Skall även hämta lite verktyg från Biltema vid tillfälle, typ ett par körnare och annat.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"