2021, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ongrid »

Har ett antal områden där jag börjat om efter en stunds frånvaro här... ska bygga upp ett lager med livsmedel, drivmedel, och lite andra resurser. Har inte orkat hålla i projektet så hårt på sistone, men nu känns det ok igen.
Blir som vanligt en systematisering av det hela och har börjat med att köpa på mig en del nya prylar
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Ongrid skrev: 14 nov 2021 11:04 Har ett antal områden där jag börjat om efter en stunds frånvaro här... ska bygga upp ett lager med livsmedel, drivmedel, och lite andra resurser. Har inte orkat hålla i projektet så hårt på sistone, men nu känns det ok igen.
Blir som vanligt en systematisering av det hela och har börjat med att köpa på mig en del nya prylar
Välkommen tillbaka, typ! ;)
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Slaktat av en del fjäderfä och kaniner. Fått vedspisen godkänd, nytt tak på uthus och nåt års ved och ny motorsåg. Egentligen kanske inte prepping mer än vanliga nödvändigheter.
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Vattendrag skrev: 13 okt 2021 15:48 Pepparkakor.

Nu kanske ni undrar hur fasen ett lass pepparkakor kan vara prepp men anledningen är att det så här års säljs pepparkakor i plåtburkar. Utmärkta burkar för EMP-skydd. Finns 3 storlekar.
Skulle önska ett inlägg om hur man gör EMP-skydd av just sådana plåtburkar, har några på lager för tillfället :)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av bastard »

sätt det du vill skydda i, på med locket och klart ;) (:)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av reboot »

Ursus skrev: 16 nov 2021 18:52
Vattendrag skrev: 13 okt 2021 15:48 Pepparkakor.

Nu kanske ni undrar hur fasen ett lass pepparkakor kan vara prepp men anledningen är att det så här års säljs pepparkakor i plåtburkar. Utmärkta burkar för EMP-skydd. Finns 3 storlekar.
Skulle önska ett inlägg om hur man gör EMP-skydd av just sådana plåtburkar, har några på lager för tillfället :)
Varsogod!
Har just kollat in en 'Annas' plåtburk. Har mätt med en ohm-mätare längs kanterna och inne i locket. Blir 0 Ohm runt om.
Finns alltså ingen klarslack på förtenningen, så det blir bra kontakt med locket och i och med att locket också går ner en centimeter över kanten på burken,finns det också en kapacitans mellan dom som hjälper att HF-täta den. Men locket är lite större än burkens diameter.
För att få den helt HF-tät, så ta en bit aluminiumfolie, gärna den lite tjockare ugnsfolien och lite längre än diametern på burken.

Läggi vad du ska skydda i burken inslaget i plastfolie eller i zip-påsar. Lägg sen folien över burken och sätt försiktigt på locket så att folien viks ner runt om.
Trycker man jämt runt locket så viks folien ner längs kanterna och locket går ner helt utan att folien spricker. När locket är på så klipper man bort överflödig folie runt kanterna.

Om man glömt eller ska ta ut något, så lossa locket försiktigt genom att pilla upp det jämt så att inte folien skadas. Kan sen försiktigt lyfta av 'folielocket' i ett stycke. Om folien inte spruckit eller rivits sönder, går det att sätta på 'folielocket' och sen plåtlocket igen.
Ställ gärna något tungt av icke metall ovanpå eller med isolering emellan om av metall.

Inget av föremålen av metall inne i burken får vidröra burkens insida utan plastisolering med zip-påse eller plastfolie emellan.
Om du ställer 2 burkar på varann så lägg något isolerande som lite tjockare plastfolie emellan.
Byggplast är tjock och har bra isolation.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Vattendrag »

Jag föredrar Nygårds då de är godast. Den låga burken kommer med "innersula" så det räcker att isolera väggen. En rulle wellpapp eller bubbelplast.

Jag skulle nog inte stänga locket med folie emellan.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av bastard »

en enkel plåtvägg isolerar ca 60 db
mätrum för emc brukar ha två väggar för högre dämpning

tänk radiovågor som runda skivor om hur dom kan komma in i en plåtask
diametern på skivan är en kvartsvåglängden, ex 100MHz är 75 cm i diameter (mycket grovt förenklat)

microvågsugnar har ju 2.4GHz , våglängd 12.5 cm , tänkt skivdiameter 3cm, hålen i plåtskivan i dörren ca 3mm som inte släpper igenom microvågorna

man kan grovt tala om tre typer av emp
två naturliga
solstormar som knappr är emp, det är extremt låg frekvent, och påverkar bara som statisk spänning , men mycket
då klarar man sig med vad som helst med metall runt om, kvittar om det är hål som i en fönstruta bil
åska är nummer två, det är en emp, med frekvenser upp i radiospektrumet
mest på låga frekvenser men en del uppåt med
där behöver man skydda känslig elektronik om det är i omedelbar närhet, del statisk spänning innan urladdning, tänk antenner, och pulsen efteråt
metallådda med ok passning funkar bra

och sedan nemp, från kärnvapen , ettrig sak med mycket hög energi även högt upp i frekvens
men även där så behöver man vara obehagligt nära om man har normal sak i kakburk, ex en komradio med antennen bortplockad och en terminering i antenningången, eller en dator utan hölje


är man inne på att klara mera, så behöver man även kunna ta sig därifrån fort med (:) :-g :sneaky:

och för att återgå till tråden så har jag köpt på mig mera toapapper, nu klarar jag mig ett år på vad jag har hemma, råkade köpa en bal med hushållspapper :smack: , tja det går ju att använda med :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
lupl

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av lupl »

Köpt 2 stycken Garmin dash cam mini 2.
10 liter alkylatbensin.
2 st Bänkslip- och polermaskin 150SB ( Biltema ).
1 låda krafthylsor.
Ett gäng Laddbara AA baterier.
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Köpt ett helt gäng (läs: några tiotal :oops: ) engångständare modell genomskinliga och ställbara. Äntligen hittat en kiosk som har dessa. Tjejen i kassan såg lite konstigt på mig :lol:

Ett par snökedjor till.

Tryckknappssatser för reparation och projekt.

Vinylhandskar och interiörrengöring till bil.

Hästliniment.

Samt frysvaror.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"