2021, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Jakob »

entropi skrev: 12 aug 2021 08:06 HVO100 är bra ur flera perspektiv. Det är ett finskt bolag, trevligt att skicka pengarna till Finland istället för traditionella oljeländer.
Jag har investerat i Neste-aktier för några år sedan vilket har ökat 90% i värde (bortsett från utdelningen).
Dels är det nästan helt CO2 neutralt. Funderar på att sälja min laddhybrid och köpa en liten billig diesel istället men problemet är att jag bor rätt långt från en HVO mack. Skulle ju kunna köpa batterier till huset för mellanskillnaden :)
HVO100 eller Neste My som det också kallas, är gjort på "vegetabiliska oljor, avfall och rester". Avfall och rester är i detta fall PFAD, eller Palm Fatty Acid Distillate och är en biprodukt från palmoljeproduktion.
Då det blev kritik mot att använda palmolja, då palmolja är ett livsmedel, gick de över till restprodukter från palmoljeindustrin istället. De här restprodukterna kan också användas som djurfoder, men nu blir det alltså diesel istället. Då ska djurfoder produceras på nåt annat sätt, på nåt annat ställe. Så HVO100 är inte så bra som reklamen säger. I långa loppet kan det uppmuntra till att fälla mer regnskog om efterfrågan på palmoljeprodukter ökar. En bit på vägen, men det är långt kvar.
https://www.preem.se/om-preem/hallbarhe ... -och-pfad/

Det gick lite off topic.
Jag har kokat saft på 20 liter vinbär, röda och svarta.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Tank »

Ot: Ang hvo100, ajdå, då skall jag börja tanka blankdiesel istället eller kanske köpa en Tesla istället för att ha kört på hvo100 de senaste 18 månaderna i min 8 år gamla bil?
Allt nytt är inte bra och allt gammalt är inte heller bra, så skall man bara skita i allt och bli miljöpartist och flytta till Stockholm och åka tunnelbana och tro att man gör alla en tjänst? FFS....

Och om topic:
Fortsatt renovera huset så att det skall stå emot vädrets makter de närmaste 50 åren med bla nya fönster och renoverade utdelar som grund, takutstick och uterum.

//Tank - trött på all kritik och pk åsikter, No offense, ni fattar.
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av WoodsmansLife »

Fyllt på te-lagret med både torkat och fermenterade varianter på olika örter och växter.

Fått hem ett paket med jaktkläder och optik som kommer vara värdefull och även fått tag på en äldre svarv. Verkstaden börjar bli komplett nu men ännu ska en ässja byggas eller köpas...
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Protect »

Bytt till mig 100 kg kvarnvete av en granne mot att jag hjälper honom att laga knivdrivningen på tröskan så nu väntar vi bara på delar. Lätt och snabbt jobb, mycket "dumskruva" och en "fatta-själv-övning" så nu har jag brödsäd för 2 år framåt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av WoodsmansLife »

Svängde förbi lokala biltema och såg att I princip all skruv var slut. Frågade en anställd och de skulle ta ett tag innan de kommer in igen trodde personen...

Åkte över till nästa butik och handla på mig några paket av de standard storlekar jag använder!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Omnivore »

Tomaterna börjar leverera nu så jag kokte tre flaskor chilisås igår. Potatisen skall upp så fort jorden torkat litet efter allt regnande. Vi fick 40 millimeter förra dygnet.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Protect »

Bli inte nervös över potatisen, min brukar få sitta tills frosten gått över blasten och den vissnat ner helt. Förra året tog jag upp sista kokpotatisen på nyårsafton, den som ska ätas innan jul får sitta kvar i landet, den tar jag upp vartefter den går åt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av entropi »

Har rotat fram en gammal Raspberry Pi och installerat om från grunden då jag haft en regnig semesterdag.

Installerat en vpnklient på servern som öppnar en inkommande port så jag ska kunna nå servern varifrån som helst mot VPN-IPt. Dvs det blir svårare att korrelera anslutningen till min identitet då jag kan "ringa hem" mot en port på ett anonymt IP.
Härdat upp konfigurationen hyfsat med krypterad Swap & datalagring, brandväggar, intrångsdetekterimg mm, dock inte på totalt paranoid nivå.

Installerat X2Go så jag kan ha ett grafiskt skrivbord varifrån som helst i världen om jag har korrekt privat nyckel. På så vis behöver jag inte ta med känsligt data dit det kan tappas bort eller konfiskeras men ändå komma åt vissa saker, och nätverksanalys försvåras.

Börjat ladda hem bitcoins block-kjedja och funderar på nästa steg för datasäkerhet. Hårdvaruwallet och/eller multisig?
Funderar även över hur dataintegriteten ska lösas utan att den kommer på vift, skyddsnivå EMP eller åtminstone kraftiga solstormar.

Har läst på hur man etsar rostfritt stål, kommer eventuellt persistera det viktigaste datat offline etsat i stål & utspritt geografiskt med paritet så att det går att återskapa digitalt data så länge jag har kontroll över minst två av tre fysiskt utspridda ställen, samtidigt som en angripare måste ta kontroll över två av tre.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av deadrabbit »

Renoverat upp de extra gasköken jag har enlågiga Primus 2072, 2055, 2243/44 o-ringar, ventiler muttrar. Biltemas lilla 2,6kw är oöppnad, och primus lite ligger i BOB.
Gamla primus 2222 är fortfarande nästan mint condition. :P
Har visst en del gaskök :notme:
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

BOL2 initierad, betoning på location.
Börjat ta tag i att ha en reservsovbyggnad i närheten av BOL om BOL brinner ned. Blir basic med lite vatten, värme, ljus, och en plats för bädd.
Fick tag i en extra släpkärra till bilen och en liten vedklyv billigt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"