2021, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av mopar340 »

Råkade få en anständig motor till min lilla 270 cm gummibåt... så nu kan man pumpa upp och dra iväg i 15-20 knop från valfri plats.
I bland händer det... ska bara fixa oljeläckaget i växelhuset. Hade ändå mer tur då reparationsmanualen fanns på nätet! :)
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av xsive »

Fick till slut ett utbrott över att aldrig hitta den storlek och kombination av skruv, bricka, mutter man behöver precis här och nu.
Också lite inspirerade efter att ha besökt en annan prepper som har mer slavisk ordning än mig i sitt "fixa-rum"
Ner till Biltema och inhandlade 8st 23-facks sortimentboxar och håller nu på att plocka samman och organisera alla skruv
bult, muttrar, brickor osv man samlat på sig genom åren.
Ingen superduperlåda men bara för sortering och förvaring.
https://www.biltema.se/verktyg/verkstad ... 2000041662

Jag ju fan haft en och en helv halv järnaffär hemma men just det med att hitta precis den skruven man söker. Nä, nä :smack:
Ingen som får en igenkännande tanke?
Hittat tex 5st 25-pack med M5x20 med typ en-två tagen ur var.
En del skruv i verkstaden, en del i uthus, en del i källaren
Och så den härliga med en låda "blandad skruv" :oops:

Allt sorteras nu upp efter längd, diameter, typ osv osv.
Rostfritt M4-M10 i ett par lådor.
Galvat och blankförzinkat M4-M6 i en låda. En låda M8, en M10, en M12. Skruv, muttrar, låsmuttrar, planbrickor, låsbrickor, fyrkantbrickor osv
En låda med vagnsbultar
En låda med olika saxpinnar, karrosseriskruv och olika POP-nit
Ja det bara fortsätter...
Kommer nog nehöva någon låda ytterligare

Ordnung muss sein
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

"Blandad skruv" har jag med, men en låda för maskinskruv och en för trä- och plåtskruv.
Sen är jag lat, så jag köpte färdiga sortementsaskar med skruvar, muttrar, brickor på Jula och Biltema. Blir ju dubbel vinst, både mer bra att ha skruv och ordning på en del av dem. :D

Jag organiserar det mesta i högar. I den högen finns grejer som har med motorsåg och röjsåg och motorer att göra, och i den högen finns grejer som har med traktorn att göra och i den där högen finns allt som inte har en egen hög, osv. Några saker har jag faktiskt stoppat i lådor och kartonger eller hängt upp men det är ganska mycket högar, än så länge. Släpat upp mer grejer till BOL än jag hunnit organisera och hemma har jag inte lika mycket plats så där krävs striktare organisation och det är inte min starkaste sida.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av mopar340 »

En Tormek T8 med "alla" tillbehör, slipar normalt det mesta för hand med brynen 200-4000 korn... men börjar bli less.
Får se hur det här går och blir. Målet är att "allt" ska vara vasst som attan alltid...
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av entropi »

Bundit 66% av lånen; 33% på två år, 33% på fem år.
Trots att jag sagt att jag aldrig ska göra det. Räntorna är så löjligt låga att det känns som en låg nedsida.

Hoppas att jag bundit i onödan, alternativet med kraftigt höjda räntor vore inte så bra för de flesta som hyr fastighet av banken eller tänkt leva på pensionsfonder.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av BarbaryanKvlt »

10 kubik färdig ved, 16 kubik okluven ved och 20 kubik okapad och okluven ved. Tygblöjor. Servat bilen.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av WoodsmansLife »

Utrustning för ett enkelt hemma gym inhandlat. Första skogsfåglarna i frysen.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av xsive »

Fortsätter med kampanjen "Ordnung muss sein" för alla mek handverktyg

8st verktygstavlor 600x600 och en uppsjö olika fästen, hängare, burkhållare osv till mekutrymmet
Blev Biltemas system efter lite grunnande.
Skall kompletteras med några fler tavlor mer och ytterligare fästen men får komma igång först så man
ser hur mycket som får plats
https://www.biltema.se/verktyg/verktygs ... 2000045762
Ingen ide ha en massa verktyg om man inte hittar dom för att dom är utspridda på olika ställen.
Sååå trött på att leta verktyg så fort man skall göra något
Nu skall det bli vart verktyg på sin plats.
Verktygsvagn var alternativet men föredrar översikten på verktygstavlor
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Länge sedan jag har gjort någon reell uppdatering av preppsen.

Men i allmänhet har jag laddat upp skafferierna i staden nu när jag är tillbaka från semestern. Tillika har några FFP3:or slunkit med, samt plasthandskar och rengöringsdukar för skärmar. Inventerar medicinförrådet as we speak. I övrigt lite smågrejer. Typ teflonark till bärläder; de gamla börjar bli slitna.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: 2021, din höjda beredskap

Inlägg av Vattendrag »

Det där att aldrig hitta skruven eller verktyget man vet att man har och köper nytt för att få saker gjorda känns igen. Kombinera med förmågan att lägga ifrån mig något någonstans och sedan omedelbart glömma var man lagt det. Det har hänt att jag ringt min mobil för att höra var den är. :mrgreen:

Annars en extra router med wifi för att skilja trådlöst från trådbundet i huset.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"