Det går lite trögt nu...

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Det går lite trögt nu...

Inlägg av Tank »

Känns lite som om preppingen har stannat av lite, av många olika anledningar.... :hm:

Dels så har vi kört med renovering av trädgården och huset det senaste året, och det verkar hålla i sig i alla fall detta året ut.
Så tid och energi och pengar läggs på annat så att säga.
Sen kan det även vara så att man har platåat på vissa delar/områden så att nästa nivå är en bra bit upp/bort. :notme:

Nåja, man får hålla sig ajour med vad som händer och göra det man kan ;)

Hur är det för er?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Det går lite trögt nu...

Inlägg av maskros »

Känner igen det där med att ha platåat.

De projekt jag vill ta tag i nu kräver både mer tid, pengar och ork än jag kan avvara nu. Skulle förstås kunna utöka lagret mer men det är lite tröstlöst när vi inte hinner rotera det vi har. Mer kunskap vore förstås bra... När jag tänker på det finns det säkert massa småsaker att lära sig som inte kostar jättemycket eller tar massa tid. Det borde jag kanske undersöka. Vad finns det för saker att lära sig som är hyfsat enkla men som man kanske inte tänkt på och som inte kräver massa utrustning?

Jag kan inte göra upp eld i blött väder, det borde gå att lära sig, finns ju trådar om det här, har inte sett behovet riktigt.
Sy bananskal med böjd nål kanske vore nåt, böjd nål är billigt, bananer är billiga och kan ätas.
Slipa/bryna mina eggverktyg rätt istället för slarvigt.

:) Nu har jag något att göra igen!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Det går lite trögt nu...

Inlägg av pelleprepper »

Ett sätt jag har steppat upp sista året är att min hälsa tyvärr behöver både mer motion och bättre mat. Mer grönsaker och mindre grädde. Blir helt annorlunda i skafferiet när det fylls med nya roliga grönsakskonserver och torkade bönor och linser.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Det går lite trögt nu...

Inlägg av bastard »

jag har nog funderat hur man ska gå vidare, behöver inte mera småsaker, det känns som man har och blir över
mera mat kanske, dyrare saker ligger inte innom räckhåll

så eventuellt så går preppadet på sparlåga och man ägnar mer tid till annat några år
i och för sig är det ett gott tecken att inte fortsätta , att hitta en 3% bättre kniv eller så hjälper inte mig mig praktiken
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Det går lite trögt nu...

Inlägg av xsive »

Att platå-a är väl bra om man till stort uppnått gamla mål i tillräcklig grad. :up: :up:
Mycket av 2020 har varit en platå för dom flesta tror jag.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Det går lite trögt nu...

Inlägg av deadrabbit »

Köpt mat, snålat med ny utrustning 2020 sparat på mig två böcker att läsa igenom så det tar jag som läxa. Platån av tillräckligt på lager om lager skall täcka minst 6 månader passerat.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Det går lite trögt nu...

Inlägg av Olyckskorpen »

Jag tror att det är naturligt. Både att det går upp och ner men också att man "mognar" lite i sitt preppande. Ny teknologi går ofta i en s-kurva: Långsamt i början innan utvecklingen accelererar, för att till slut mättas och landa på en ny standardnivå.

Så jag tänker lite som så, att när man preppat det man tycker är rimligt i förhållande till de risker man ser och de resurser man har så är det inte konstigt att processen saktar in. Om risker eller resurser ökar (eller minskar) så börjar processen om och man hittar en ny "preppingplatå".

Sen får man ju hela tiden utvärdera var man står och vilken värld man lever i, men det behöver inte nödvändigtvis leda till mer prepps.
Ursus

Re: Det går lite trögt nu...

Inlägg av Ursus »

En del av mitt platåande är en direkt effekt av att jag känner mig förvirrad av Covid19. Så svårt att sia var detta skall sluta. Kommer detta att bli normaliserat med ett andningsutrymme tills nästa elände, eller kommer detta att eskalera och synergisera med alla andra hot i världen till en megakatastrof? En långsam eller en snabb sådan?

Avvaktar ännu ett par månader innan nästa större preppsteg och ser vartåt detta bär. Under tiden har jag mina normalprepps redo,
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Det går lite trögt nu...

Inlägg av FCR2 »

Behöver omorganisera lager. Förbättrar befintliga grejer. Tex håller på att byta ut lagerhyllor från billig plast till rostfritt stål. Elektronisk avfuktare istället för torrboll. Men annars står jag stilla och stampar på samma ställe. Trögt...
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"