O, vi fick snö i år

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
krösa-maja
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 dec 2019 20:06

O, vi fick snö i år

Inlägg av krösa-maja »

Snöplogen satt hårt fast, nersjunken i jorden, snärjd av år av vissnade nässlor var den svår att få loss. En kätting från den gamla traktorn och ett kraftigt ryck så släppte jorden sitt tag. Ett ryck till och jag kunde dra den fram på gårdsplan, i snön.

Vi fick snö i år, det känns som att det var länge sedan, nässlorna säger det var många år sedan.

Vägen är inte farbar, men man kan gå. Kanske spelar det inte så stor roll om jag plogar eller ej. En väg ska vara farbar, man vet aldrig, någon kan komma på besök. Inte ofta det händer men det händer, gör det inte?

I snön är det spår. Någon har skidat, det är också spår av annat, någon har gått med snöskor, det borde inte behövas, det borde vara plogat. Vägen ska vara farbar. Inte för att det behövs, men man vet aldrig. Någon kan komma på besök, med bil kanske. Kanske kommer det en bil, med besökare. Men det var länge sedan. Det är slut med bilarna, och med folk som kör bilarna, och med folk, här. Folk håller sig i stan. Varför?
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: O, vi fick snö i år

Inlägg av Vattendrag »

Även här i söder kom lite. Jag har skottat uppfarten exakt en gång i vinter. Kommunens snöröjning är obefintlig, tur det bara kom någon decimeter som mest. Idag var det +7 och nästan all snö är borta. Under äppelträden är det någon centimeter lervälling som ställer till det vid min trädklippning. Det får gärna frysa till lite så jag kan klippa klart dem. Det är tvåårsskott på dem så det är inte helt enkelt.

På måndag kommer gubbar som ska fixa ett fundament för den nya värmepumpen. Elräkningen i januari går till historien med 5% av investeringskostnaden för pumpen.
Användarens profilbild
krösa-maja
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 dec 2019 20:06

Re: O, vi fick snö i år

Inlägg av krösa-maja »

En annan tid, Vattendrag, du lever i en annan tid. Det var så här också. Värmepumpar, service, räkningar, lön och jobb. Nu är det bara jobb, hemmavid. Fast de flesta gårdar står tomma. Den snö som kommer hålls inte undan, för det mesta för att det inte behövs, annars för att ingen betalar för det. Och varför skulle de?

Jag förstår inte vad folk ska i stan att göra, det är bara mer smitta där, och inte kan man odla, eller ha djur. Vad lever de av egentligen undrar jag. Staden är som en parasit, men det är klart, utan staden skulle pengar vara ovanligare och en del saker förstås. Man kan inte göra allt själv, men mer än jag trodde.

Nu ska jag i alla fall ploga vägen. Tror jag. Kanske är det dumt, det kommer nog ingen och bränslet är kanske bättre till vårsådden. Det är osäkert om vi får tag i mer. Men det ska vara plogat, det hade vi alltid förr.

Kanske är man knasig i alla fall, som gubben säger, han som vägrar ploga. "Vafan ska vi ha hit folk för? Det blir bara problem. Det är bäst det inte syns att vi är här." Men han låter mig, om jag rår med det. Ibland kommer det besökare, jag tror det i alla fall, jag minns att det brukade komma folk.
Det var så roligt när en bil svängde upp på gårn och nån bekant klev ur. De brukade ha något gott med sig, vi brukade bju på bullar, och kakor. Nu har det inte kommit någon på länge. Jag undrar var alla är.

Till slut kommer gubben ut för att hjälpa mig med plogen men då har jag tappat lusten. Han har kanske rätt i alla fall. Om våren, och sådden, och spåren, och gästerna. Bästa gästen är kanske den som inte kommer ändå. Vi har ju hållit oss krya i alla år. Det är många som är borta nu. Barnen. Bara ett kvar. Var det inte för henne så idas vi inte. Hon ska komma hem snart, det ska hon, för det har hon skrivit. Det ska bli roligt.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: O, vi fick snö i år

Inlägg av Sterb »

Väl skrivet!
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"