Texas vinterstorm 2021

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Texas vinterstorm 2021

Inlägg av Jakob »

En berättelse från Texas
https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/ ... jag-stod-i
- enkla fönster
- ingen isolering
- gaspanna som behöver el för att fungera
- ingen batteriradio
- ingen batteribank
- vattenledningar utan isolation
- ingen vedspis
+ gasspis som fungerar utan el
+ vinterkläder

Själv har jag med intresse följt med
Dallas morning news https://www.dallasnews.com/
Fox7 Austin https://www.fox7austin.com/
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av mopar340 »

Pratade med en kompis som bor där, de har tur trots ingen el och inget internet.
De har en vedeldad öppenspis och en liten generator så de klarar sig rätt ok.
Många har det tragiskt, allt i husen fryser sönder och de håller på att frysa ihjäl.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av bastard »

mycket som är udda där

för några ställen som brukar kunna ha 40 grader varmt så hadde jag verkligen velat ha hus som är isolerade, för att kunna ha svalt på sommaren.....

att dom sedan inte har elnätet ihopkopplat med resten av usa är pinsamt

verkar vara så mycket fel att jag funderar på vad fan dom tänker med...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av Jakob »

bastard skrev: 20 feb 2021 12:02 verkar vara så mycket fel att jag funderar på vad fan dom tänker med...
Texas hade rullande strömavbrott 2011 feb 1-5, då var 3,2 miljoner utan el.
Efter det skrevs en rapport, en sorts att-göra-lista, på 357 sidor.
10 år senare har inget gjorts.
https://www.buzzfeednews.com/article/za ... auses-2011
Här är rapporten:
https://beta.documentcloud.org/document ... 2011report
Man ser en del likheter med Sverige - problemen är välkända men ingenting görs.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av bastard »

tänker samma sak om sverige...
tyvärr
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av Ursus »

Kulturellt sett tycker jag att detta är lite lustigt.

Amerikaner slår sig ofta på bröstet som oberoende pionjärstyper som inte vill ha något med regering, skatt och helst inte ens med andra människor att göra. Alla skall vara fullständigt fria och självständiga som möjligt (detta är dessutom Texas som i alla avseenden är en ärkerepublikansk stat som emellanåt diskuterar secession från resten av federationen).

Men så fort något allvarligt verkligen händer och sätter folket på prov så rämnar denna fasad ganska snabbt. Då är det kaos och hjälplöshet, och beskyllningar börjar genast flöda. Vems fel är detta? Vem bär ansvaret? Vem skall hjälpa oss? Vem?

Lite typiskt jänkare, faktiskt. Stora i käften i fredstid, men när det väl hettar till så är man inte så kaxig längre. Och detta är inget politiskt vinklat; är varken sympatisör av Republikanerna eller Demokraterna. Verkar vara lite allmänt USA-fenomen; att exempelvis kräva vinterdäck vintertid är väl Sovjetfasoner eller något.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av Kardinal »

Pionjärsandan som Ursus nämner, och "jag klarar mig själv"-tänket känns också mer närvarande i landets södra delar. Kanske extra mycket i Texas och då tänker man att de borde klara detta bättre. Å andra sidan ser vi väl de som sticker ut, medan de allra flesta är vanliga oanande människor precis som överallt annars.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av entropi »

Det är väldigt lätt att sitta här i Sverige och raljera över Texianer(?).
Men om jag förstått det rätt så var det typ 15-20 Celsius kallare än det normalt kallaste vädret.

Kanske mer att jämföra med hur det skulle se ut i Stockholm efter en snökanon med 1m snöfall och efterföljande köldknäpp på -35 😀
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av Omnivore »

Har sett en massa ironiska kommentarer på nätet från människor i nordligare delar av världen om att Texas är inte byggt för väder som detta. Nej, och varför skulle det vara så? Jag har varit där i jobbet ett antal gånger och klimatet är varmt, snudd på tropiskt. Det finns ingen anledning för dem att bygga hus med tak som kan tåla tyngden av snö, isolera vattenledningar, hus osv. De har inte ens centralvärme. Deras luftburna elnät har dock alltid varit ett huvudbry för mig och inte bara i Texas.

Klickbete från Buzzfeed med bilder på hur folk har haft det. https://www.buzzfeed.com/mjs538/picture ... 0GvRVMy7Ig
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av vantohal »

Jag har varit i Texas. Fantastiskt inbjudande och trevlig delstat. Många positiva minnen, iallafall nu när jag joibbat bort bilringarna från det.

Man får tänka sig hur det skulle vara om vi här istället för -30 fick -50 och elen gick. Det skulle gå åt H-E precis. I min region är människor beroende av ett företag för elförsörjning och även om det fungerar jättebra får man tänka om det inte skulle göra det av någon anledning. Generellt har folk inga kaminer eller alternativa värmekällor.

Jag minns för någon sommar sedan när vi fick runt 50 grader varmt. Gamlingar dog på äldreboenden för att vi inte var förberedda på värmen. Vem kunde tro att det skulle behövas kyle ner folk, i Norrland?

Många halvdana politiska beslut har fattats på väldigt många ställen i världen, och tyvärr så drabbar det vanligt hederligt folk, som i fallet med Texas. De är precis som vi fast i sin vardag men ungar och jobb och vem vet och har inte tid att engagera sig i frågor om energitillförsel.

Jag hoppas de löser sina problem så att fler inte behöver frysa ihjäl.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"