Aliexpress leveranser

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Aliexpress leveranser

Inlägg av xsive »

Beställningar från Aliexpress gick ju ner kraftigt sen vi åkte på avgift på 75kr plum moms.
Hade själv inte beställt något på över ett år men har lagt 4 beställningar senaste två månaderna.
Ett paket med extra elektroder och munstycken till Lidl plasmaskäraren gick igenom smidigt och gick med flyg till Sverige
Fick naturligtvis betala 75kr plus 6kr moms men tog ca tre veckor från beställning till paketet låg i brevlådan.
Efter det har det gått trögt.
Aliexpress har lagt en hub för leveranser inom EU i Liege Belgien
(Belgien lobbade hårt för att få till den där men dom mannade inte upp bemanningen för att hantera alla försändelser
så ligger hundratusentals paket där och väntar på expediering)
Problemet nu är att liggtiderna där ofta blir extremt långa. Det mesta går den vägen sen Januari -21
Gör man en tracking på Ali så står det bara att paketet kommit fram till ankomstlandet
Kollar man detaljer så står det "Liege-Linehaul Arrival" (Belgien) Där blir det ofta liggande en månad eller längre
utan någon uppdatering på tracking
https://www.reddit.com/r/Aliexpress/com ... l_arrival/
Bara så ni vet om någon funderar på beställa något från Kina.
Tro inte på leveransuppskattningar för dom olika fraktalternativen på Ali.
Tidigare tog det ganska lång tid innan paketet kom ombord på transport från Kina. Det är nere i en vecka max.
men fastnar istället i Belgien.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Aliexpress leveranser

Inlägg av Jakob »

Beställningar från Aliexpress gick ju ner kraftigt sen vi åkte på avgift på 75kr plum moms.
Vad händer om jag, hypotetiskt, beställer 50st ledlampor med nyckelring i enskilda beställningar för 5kr styck, och sen låter bli att lösa ut dem för 75kr per försändelse?
Om alla gjorde det, vad skulle ske?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Aliexpress leveranser

Inlägg av Protect »

Du blir rullad i tjära och fjädrar och får springa gatlopp 8-) Nej ärligt talat vet jag inte men jag har upplevt samma sak så Ali och grabbarna får ha sina prylar kvar, gäller det Ebay handlar jag enbart inom europa men har numera uteslutit England efter Brexit.
Måste jag handla av kineserna blir det Ebay och ingen annan om det inte finns på Wish som ju redan har ett fungerande fraktnät. Räkna med 6 veckors leveranstid, det är nästan standard har jag märkt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Aliexpress leveranser

Inlägg av xsive »

Protect skrev: 25 mar 2021 14:24 Du blir rullad i tjära och fjädrar och får springa gatlopp 8-) Nej ärligt talat vet jag inte men jag har upplevt samma sak så Ali och grabbarna får ha sina prylar kvar, gäller det Ebay handlar jag enbart inom europa men har numera uteslutit England efter Brexit.
Måste jag handla av kineserna blir det Ebay och ingen annan om det inte finns på Wish som ju redan har ett fungerande fraktnät. Räkna med 6 veckors leveranstid, det är nästan standard har jag märkt.
Nu har ju även Aliexpress en del som ligger på lager i olika länder i Europa.
Gör ju välja i övre delen på sidan efter man fått sökresultatet "Ship From" och får då fram lite olika Europeiska länder
men tyvärr brukar dom aldrig ha dom saker jag är intresserad av där. Annars funkar det ju då som ebay tyskland tex.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Aliexpress leveranser

Inlägg av xsive »

Efter man fått sina paket genom nålsögat i Ali-transporthubben i Belgien så går det med lastbil till Luxenburg när det blir liggande ett antal dagar igen för nytt processande / sortering innan det kan gå vidare.. Fan vad det skall vara besvärligt. Gäller normalt allt som går med Aliexpress std shipping.

Sen hade jag ett annat paket som gick med UPS från Kina. Flögs direkt till Sverige via Danmark. Ingen inblandning av postmord
Från att jag klickade på köpknappen på Aliexpress tog det 10,5 dygn till Jetpackbilen stod vid min brevlåda och tutade. (ingen avisering)
Gick rakt förbi svenska tullen.

Väntar på att snart kunna beställa en sak ytterligare som varit tillfälligt slut och skall försöka ordna UPS igen och se om går lika snabbt och smidigt då
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Aliexpress leveranser

Inlägg av xsive »

Min sista Ali-beställning tog en för mig helt ny väg från Kina till Europa
Shanghai (Kina) - Incheon (Sydkorea) - Anchorage (Alaska, USA) - Louisville (Kentucky, USA) - Får se vart den färdas härnäst :smack:
Typ 3 x så lång transportväg totalt jämfört med ordinarie flygrutter till Europa. Vad skall Greta tycka?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Aliexpress leveranser

Inlägg av xsive »

Gjort lite fler beställningar från Aliexpress senaste två månaderna.
Väljer från lager i Europa om så är möjligt eftersom det ger kortast leveranstid.
Dock även gjort några från lager i Kina och tar som vanligt 5-6 veckor via sortering i Liege - Belgien.
Ingen av dom senaste 5 leveranserna har dock stoppats senare i tullen i Sverige.
Kör man tracking på paketen anges att dom går igenom intullning till EU i Liege. (Utan att dom lägger på avgift)
Verkar inte som om det blir fler kontroller i Sverige efter det längre.
(Vilket annars försenar leveranserna ytterligare en vecka med att dom skall skicka ut betalningsmeddelande och registrera betalning)
Ingen garanti men 5 av 5 senaste indikerar ju lite.
Nu har det inte varit större saker utan paket upp till kilot och beställt värde upp till 400kr
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Aliexpress leveranser

Inlägg av FCR2 »

Allt jag har beställt via Ali har alltid hamnat hos postnord med tull. Till och med när jag nyligen beställde några grejer från Norge så fastnade det i tullen och dhl tappade bollen och tog inte ut någon tullavgift. Efter en vecka med dagliga uppdatering "en tull händelse är registrerad. Så fick jag jaga på för att få lov att betala tull. Så jag har ingen tur när jag beställer varor på nätet.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Aliexpress leveranser

Inlägg av bokmalen »

Postnords backoffice för tull... FY FAN !!!
En grupp tränade apor skulle göra det bättre. Troligen otränade apor också...

Är så förbannad på dem för ett ärende tidigare i sommar. Finns inte en jävel där som är läs- och skrivkunnig, eller förstår talad svenska.
Man ringer till dem så säger de bara "skriv ett mail", man skriver mailet och man får ett inklippt standardsvar som inte har att göra med det man skrivit. Uppenbart att de inte ens läst mailet. Så efter 2 veckors mailväxling där varenda svar från dem var "goddag yxskaft" gick försändelsen i retur.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Aliexpress leveranser

Inlägg av xsive »

bokmalen skrev: 20 aug 2021 14:13 Postnords backoffice för tull... FY FAN !!!
En grupp tränade apor skulle göra det bättre. Troligen otränade apor också...

Är så förbannad på dem för ett ärende tidigare i sommar. Finns inte en jävel där som är läs- och skrivkunnig, eller förstår talad svenska.
Man ringer till dem så säger de bara "skriv ett mail", man skriver mailet och man får ett inklippt standardsvar som inte har att göra med det man skrivit. Uppenbart att de inte ens läst mailet. Så efter 2 veckors mailväxling där varenda svar från dem var "goddag yxskaft" gick försändelsen i retur.
Helt enig i att försöka kommunicera om försändelser som ligger för intullning varit utsiktslös vilket nästan
helt avhållit mig från att beställa något utanför EU under långre tid.
En del saker som man inte har bråttom med kan löna sig bra trots tullavgifter annars
Har två paket till på ingång från Kina nu. Får se om det fortsätter lika smärtfritt.
Paketen är spårbara via Aliexpress fram till det att dom lämnar Liege.
Från det att dom gått igenom custom clearence i Liege är dom sen spårbara via Postnord appen om man lägger till dom manuellt.
Inget av senaste paketen verkar sen gått via import på Arlanda där allt fastnade tidigare.
Istället har dom kommit direkt till utlämningsstället i Sverige efter dom lämnat Liege

611fed4d21978706708456.jpg
611fed4d21978706708456.jpg (6.66 KiB) Visad 1397 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"