När tvivlen kommer...

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

När tvivlen kommer...

Inlägg av Aftersearch »

Nästan varje morgon under sysslorna som ska göras funderar jag på vad jag håller på med. Just nu är det plantor i alla fönster som ska vattnas, jorden förbättras i växthusen, djurens burar ska byggas, städas, nya djur köpas och hämtas. Vi har bra jobb och pengar över, ska jag minska på allt istället och bara ta det lugnt...

Sedan läser jag nyheterna och inser att det inte blir lättare än idag att tillgodose sig ny kunskap och fortsätta sin stapplande väg mot någon slags självhushållning.

Jag är gammal nog att inse att vilken väg jag än valt hade jag tvivlat på om det varit rätt. På denna vägen finner jag dock ro emellanåt och det är gott nog...
Vem vet...
Ursus

Re: När tvivlen kommer...

Inlägg av Ursus »

Tvivel är sunt. Det visar att du är en kritiskt tänkande människa; ett karaktärsdrag som tycks bli allt mer sällsynt i denna värld.

Även om du känner att du bara mellan tagningarna finner förnöjsamhet, så är det kanske gott nog? Det finns mången medborgare där ute som är fast i djupa lyxfällor, utan möjlighet att ta sig ut. Till det yttre kanske de ser ut att ha allt. Dyra bilar, dyra villor, dyra resor och dyrt vin på lördagkvällarna. Men det lustiga är, att jag aldrig har träffat en enda sådan individ som är verkligt lycklig. Livsstilen finansieras med mellanchefsjobb med långa dagar och övertid på kvällar och helger. Allt för att lånen skall kunna betalas av. De har aldrig tid för familjen, för sina intressen. Jag tror att de även på djupet känner sig värdelösa. De saknar tillfredsställelse. De känner inte glädjen av att se ett frö växa på gården, att ta hand om andra levande varelser, att få skapa. Istället kretsar livet kring siffror och diagram och statistik och rövslickeri och konflikt och tävlan.

Bara lösa tankar. Människan är gjord för fördröjd gratifikation, ärligt arbete och enkla nöjen. För vänskap och släktskap. Om din tid går åt till att göra dig själv fri från sådant som binder en individ till omänskliga organisationer, institutioner och bolag, då är du på den vinnande sidan. Enligt mig ;)
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: När tvivlen kommer...

Inlägg av Jakob »

Det jag odlar finns att köpa i butiken billigt. Än sen då?
Den dag butikens hyllor gapar tomma eller dörrarna är stängda så är det för sent att börja sätta potatis.
Det är inte värt det, det är inte värt det och sen plötsligt är det ovärderligt.
Dessutom är det ingen hobby - det är en livsstil.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När tvivlen kommer...

Inlägg av maskros »

Många bra sagda saker.

Jag tänker på "Bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha." när jag läser OPs inlägg. Eller, har du/vi fel så är det trist och onödigt slit, har du/vi rätt men inte gjort något blir det skit på riktigt.

Det är en typisk beslutsmatris.

...............................Inget händer...........Skit händer
Jag gör inget................ :) ....................... :cry: :cry:
Jag anstränger mig ........ :roll: ..................... :(

Man vill inte gärna hamna i :cry: :cry: och då måste man anstränga sig.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: När tvivlen kommer...

Inlägg av Olyckskorpen »

Jag tror att om man går ut stenhårt och inget genast händer så kan man nästan bli besviken - är allt förgäves?

För mig handlar det om balans, jag en av dom som tror att det är större chans att SHTF inte inträffar än att det gör det. Men jag vill ändå vara förberedd. Ur det perspektivet vill jag hitta en bra nivå, jag vill leva ett gott liv idag men bäddar in beredskap i mitt liv där den gör nytta och skänker glädje under tiden. Odling kan vara tillfredställande och roligt redan nu. Friluftsliv, en god privatekonomi och goda vänner likaså. Samtidigt finns det ett beredskapsperspektiv i alla de sakerna. Du bygger kunskap och färdighet med varje planta du sår.

Det låter som att du är superambitiös och gör mycket för att öka din beredskap, men ett tips från mig är att välja de saker (grödor, djur, hobbys etc) som gör dig glad både idag och den dagen allt brakar åt skogen. :hug:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: När tvivlen kommer...

Inlägg av Marie »

Jag tror att grundfilosofin är... Hoppas på det bästa, men var förberedd på det värsta... På så vis är det väldigt sällan man blir besviken o deprimerad i livet.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: När tvivlen kommer...

Inlägg av Protect »

Jag har försökt allt när det gäller odlingar, lika misslyckat varje gång så grönsaksodlingarna har jag lagt ner. Potatisen trivs, vedartade växter överlever och skogen är full av bär och annat ätbart som tas tillvara istället för att försöka odla här.
Jag har en välsorterad och välutrustad mekanisk verkstad, där lägger jag energin och förser grannar med lite hjälp och reparationer i utbyte mot spannmål och annat istället, man ska göra det man är bra på och överlåta resten åt andra samt ha ett välutvecklat kontaktnät, då är man en vinnare när det skiter sig.
Stora lån har jag inte, huslånet är det enda och kåken är snart färdigbetald, jag har inte behov av krogbesök och dyra vanor, det äter bara hål i ekonomin till noll och ingen nytta, min gamla Volvo fungerar precis lika bra som arselförflyttare som en merca av senaste årsmodell och det sämsta i investeringsväg man kan göra är att köpa fabriksny bil.

Jag har tidigare haft mina tvivel om jag satsat rätt i livets lotteri men nu när jag ser mig omkring och ser mina gamla kompisars vedermödor för att få livspusslet att gå ihop blir jag enbart lycklig att jag valde en helt annan och mycket enklare väg.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: När tvivlen kommer...

Inlägg av Obstinat »

Protect skrev: 24 maj 2021 12:31 Jag har försökt allt när det gäller odlingar, lika misslyckat varje gång så grönsaksodlingarna har jag lagt ner. Potatisen trivs, vedartade växter överlever och skogen är full av bär och annat ätbart som tas tillvara istället för att försöka odla här.
Jag har en välsorterad och välutrustad mekanisk verkstad, där lägger jag energin och förser grannar med lite hjälp och reparationer i utbyte mot spannmål och annat istället, man ska göra det man är bra på och överlåta resten åt andra samt ha ett välutvecklat kontaktnät, då är man en vinnare när det skiter sig.
Stora lån har jag inte, huslånet är det enda och kåken är snart färdigbetald, jag har inte behov av krogbesök och dyra vanor, det äter bara hål i ekonomin till noll och ingen nytta, min gamla Volvo fungerar precis lika bra som arselförflyttare som en merca av senaste årsmodell och det sämsta i investeringsväg man kan göra är att köpa fabriksny bil.

Jag har tidigare haft mina tvivel om jag satsat rätt i livets lotteri men nu när jag ser mig omkring och ser mina gamla kompisars vedermödor för att få livspusslet att gå ihop blir jag enbart lycklig att jag valde en helt annan och mycket enklare väg.
Även jag håller på o sadlar om till ett liv som förhoppningsvis innebär ett lugnare o trivsammare liv utan jobbiga samtal med kunder o andra åtaganden. Är inte riktigt där än... Men på god väg att hitta ”hem” :D Längtar att få slippa tänka på åtaganden o måsten som är icke givande såsom kundmöten köer offerter osv..... :-g Vad det gäller odlingar så blir det i mitt fall främst potatis o vissa andra grönsaker som komplement till födan. Höns står på önskelistan plus tupp om kommunen min godkänner det i stadsplanerat bebyggelse?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10535
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När tvivlen kommer...

Inlägg av bastard »

klart man ska tvivla, om det skiter sig kommer inget bli som planerat, men dom som inte ens funderat att det kan skita sig har betydligt brantare uppförsbacke den dagen det behövs

men ibland för man inse att ingen orkar allt
men man behöver inte ge upp utan bara välja lite vad man själv ska ha som mål, och det är tillåtet att ändra dom målen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: När tvivlen kommer...

Inlägg av Protect »

Exakt Bastard, eftersom jag har verkstad och grannarna har både lantbruk, djur och jagar så är matfrågan ett icke-problem även om det skiter sig för anläggningar har en förmåga att krascha under sämsta möjliga förutsättningar och jag kan både köra traktor, sköta djur och mjölka kor om det behövs så matfrågan är inget problem. Dessutom är kossor jävligt roliga att hålla på med, dom är lika busiga som jag är och vi funkar skitbra ihop. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"