Är forum ett allmänt döende fenomen?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av rödluvan »

Appropås det som skrevs i ditt inlägg ovan, en grej jag tänkt på är att en trend verkar vara att man bara skriver något skit och sedan totalt verkar sakna alla former av seriöst intresse att diskutera någonting på djupet eller spinoff diskussioner som ger en djupare bild av någonting.

Tex kommentarsfältet på Youtube, det är som regel präglat av massiv idioti och ignorans, i ställetför att man använder det att diskutera intressanta idéer och fakta kring de få filmer man är intresserad av att titta på, dock är det ibland litet bättre på små independent kanaler som jag brukar vara på, men jag har märkt att medelålder är typ 50+ där folk är engagerade i mer djupgående fakta.

Det hade ju varit en sak om folk dragits till sådana platser för social samvaro, men det verkar inte vara det heller, bara att någon på sin höjd lämnar en kommentar med absolut noll intresse för någon annan, får typ 500 likes och drar vidare. (jag tror mitt personrekord fortfarande är något skit jag postade i någon 90 tals rockvideo som fick typ 800 likes eller något i den stilen, samtliga seriösa inlägg där man vill ha vettiga svar verkar algoritmerna lägga längst ned och få typ 0 likes, samma med andras inlägg som är intressanta och seriösa när jag försöker att hitta dem i havet av bajs... Hade folk velat umgås hade man ju åtminstone snackat med varandra där, men det verkar ju inte så heller. Det verkar bara vara en massa rena idiotgrejer.)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10350
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av bastard »

man får nog vara intresserad av något för att göra något vettigt , ex dela med sig av sina synpunkter och skriva inlägg

en sak som jag ser som en större fördel med forum är att man lär känna andra forumister, åtminstånde till namn/nick och vad dom kan
en del kan väldigt mycket om en sak, skriver och hjälper andra i det området, frågar dom om något så brukar folk vara villiga att hjälpa tillbaka, och om folk litar på sakkunskapen så är det mycket värt
en hel del forum är det döfött att få riktigt hjälp med saker och ting, andra är det extrem kunskap på
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Ursus »

En intressant länk i sammanhanget, om "Link rot" och hur kunskapen på internet försvinner:

https://www.theatlantic.com/technology/ ... on/619320/

Därtill kan man diskutera hur internets traditionella kunskapsdatabas ersätts av emotionellt drivna, pengagiriga sociala medier som tilltalar den minsta gemensamma nämnaren i samhället. Och hur detta bidrar till polarisering och till och med våld IRL.

Det gäller att vara källkritisk och självkritisk i dessa dagar. Om informationen som presenteras framför ens ögon får blodet att koka, ta ett steg tillbaka och fundera.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av rödluvan »

Intressant, jag har märkt på andra forum att strukturen sakta men säkert rasar samman och blir till skit och inget, kvaliteten sjunker, osämjan ökar lavinartat, osv (hur det modereras spelar verkligen ingen roll då samma facit gäller samtliga forum jag använt länge och har mycket bra statistik över lång tid från, tvärtemot vad många tror är det inte detta, utan medlemsantalet när det hela slutar att vara greppbart för den enskilde medlemmen generellt som verkar styra hur väl det fungerar) osv när antalet medlemmar överstiger ett visst antal där man har någorlunda hum om vem som är vem, i allafall i den roll man har i den interna strukturen för stunden.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av rödluvan »

Nu såg jag länkarna ovan, bra skrivet Ursus. :up:

(Det var jag som är "surgubben" när jag postade fel förut innan jag såg att jag gjort det, ingen annan.)

Jag vet inte om det jag skrev ovan stämmer eller inte, kanske finns det stora forum som fungerar väl och föredömligt, det är mest ett generellt intryck man får, en dålig admin/moderator kan ju så klart sabotera ett helt forum enkelt och effektivt.

Här på detta forum är ju ett exempel på hur man gör det hela rätt och riktigt.

Blir mest bara djäkligt less på mentaliteter som byggs upp på en del forum där folk uppenbart har ett osunt kontrollbehov över andra medlemmar och vill diktera saker som hur ofta andra får posta och om vad, vilka avatarer folk skall ha(!) (det hade varit en sak om det var fråga om stötande eller kontroversiella saker, vilket det inte var här), osv. Kort sagt Komplett jädra idioti som effektivt lär avskräcka alla som är intresserade av att ansluta sig och delta i beredandet av information. Nu kan säkert detta till viss del tillskrivas åldersrelaterade saker som begynnande åldersdemens och liknande som tar sig mer eller mindre kollektiva uttryck när det startas av någon som verkar extra borta i huvudet, men sammantaget, särskilt om många gör det och bildar slutna grupperingar ger det i slutänden en väldigt obehagligt stämning på forumet i fråga, oavsett vad inriktningen gäller, jag har tyvärr sett detta på några hantverksforum jag följt länge samt forum med annan teknisk inriktning.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Ursus »

Bara jag som tycker att aktiviteten har varit ovanligt låg här i sommar? Börjar medlemmarna knoppa av en efter en?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Marie »

Det var väl lika dant inne på SS sommartid... alla ligger väl på stranden o gassar eller de som är solskygga så sitter de med en öl i skuggan :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1667
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Tank »

Marie skrev: 30 aug 2021 15:56 Det var väl lika dant inne på SS sommartid... alla ligger väl på stranden o gassar eller de som är solskygga så sitter de med en öl i skuggan :lol:
:lol:

Skämt så sido så är det nog lite så, samt att det går i vågor om det man har att skriva om.
Jag är själv inte superaktiv på just "prepperdelen" men försöker pitcha in från lite andra vinklar just nu. :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Marie »

Tank skrev: 30 aug 2021 16:03
Marie skrev: 30 aug 2021 15:56 Det var väl lika dant inne på SS sommartid... alla ligger väl på stranden o gassar eller de som är solskygga så sitter de med en öl i skuggan :lol:
:lol:

Skämt så sido så är det nog lite så, samt att det går i vågor om det man har att skriva om.
Jag är själv inte superaktiv på just "prepperdelen" men försöker pitcha in från lite andra vinklar just nu. :hm:

//Tank
ahaaa... jag träffade huvudet på spiken asså.... jag kan nästan se dig med ölen i skuggan av ett träd ;)
Det var länge sedan jag var aktiv i prepperdelen... sist tror jag var i början av pandemin... när pandemin o allt skit gjorde allt negativt så började jag medvetet ducka för nästan alla negativa ämnen som handla om verklighet o samhälle typ.. Lite som psykologiskt självförsvar.
Men det har haft sina fördelar.. världen känns inte så dyster som den är och jag har fått lite mer IT-skit gjort. :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av crusoe »

Jeg svarer kun for meg og jeg håper ikke forum er et døende fenomen. Jeg ser på forum som en pub eller en klubb. Ofte er man der mye, andre ganger vil man helst være alene. Det fine med forum/puben/klubben er jo at man kan stikke innom uten å gjøre seg bemerket. Det som er enda finere er at om man vil delta, så er de fleste fra "gamle dager" der.

Facebook, tiktok, youtyube, instagram og resten av faenskapet er helt uaktuelt for meg, derfor håper jeg at forum består. Jeg vet at jeg ikke har vært noen bidragsyter for at det skal fortsette så, men jeg skal prøve å bidra til at døden kommer saktere heretter.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"