Är forum ett allmänt döende fenomen?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 20 apr 2021 00:56
EN brun böna skrev: 19 apr 2021 22:00 Forum kräver jobb av alla. När intresset falnar så blir summan lika, då gäller det att ta tag i det och börja skriva nya trådar och trådar som flera kan gilla och få behållning av. Inte bara trådar av vad jag är mest intresserad av för det kanske bara tilltalar 1 % av resten av forumisterna. Det var så som SS forumet klarade sig länge, några skrev lite mer kontroversiellt och fick fler med sig. Lite trollande höll fart och liv i det hela. Jag var en av dem som kunde starta så mycket som 10 nya trådar om dagen vid lågvatten. Men både SS och detta forum har gått över till att mest vara prylnördarnas mecka. Man pratar om utrustning som jag aldrig skulle ens kunna drömma om och aldrig få äga pga ekonomi, då lessnar man på att höra om hur alla andra spenderar. Jag var mer intresserad av att överleva långsiktigt på erfarenheter av gamla kunskaper. Att driva en gård och leva gott på den även om jorden omkring har förintats på både folk och pengar. Att samla den kunskapen är det jag gör samt saker som gör att jag kan leva gott den tid jag har kvar även utan elektricitet, symaskiner utan el eller en tvättmaskin utan el osv.
Ok point taken. (Ja jag gillar skriva om projekt och prylar)
Min åsikt är att måhända tar pryltrådar för mycket plats och det sticker kanske ut nu men beror mer på att
det startas och vidareutvecklas allt för få trådar om annat.
Om du brinner för att driva gård med gamla kunskaper - starta trådar om det
Om någon brinner för konspirationsteorier och chemtrails - starta trådar om det
Om någon brinner för jakt och fiske - starta trådar om det
Att man startade 10 trådar om dagen för 5 år sen hjälper föga för att öka aktiviteten här och nu.
Håller med om att glöden i dom kontroversiella SS trådarna, som stundtals kunde provocera mig hårt, också
gjorde att spänningen hölls uppe. Kastade väl själv in mer än en pinne i den brasan så att säga.... :lol:

Nu quotar jag er båda och allt o alla och kör lite legitimt nattsvammel.. klockan är ju efter två på natten. :mrgreen:
Allt behövs.. allt, allt, allt... saker som tilltalar 1% eller 100%... japp även det udda kan vara kul att läsa om ibland. :up:

Jag är ingen hardcore survivalist........ hmm.... vänta lite nu...... men.. va-faaan.. är jag inte. :shock: . . jag som trodde att alla mina trådar har varit hardcore :hm:
Skämt o sido.. alla ni vet att jag inte är det, men det är ändå "roligt"(ursäkta ordvalet) men det är roligt att läsa även de trådarna.. Jag ser dem som både informativa, smånyttiga även om jag troligtvis aldrig under två livstider skulle ha nytta av det.. Men det är kul att läsa..
Sedan får vi inte förglömma alla gäster som läser.. de kan vara hyper intresserade och kanske skaffar medlemskap för att det är en eller tio trådar som tilltalar dem.
Jordbruk.. tilltalar många, men jag kommer till 99% aldrig nyttja det.. Men det är kul att läsa om det, för jag kanske råkar lär mig något, som jag kanske sedan nämner för en bekant som ska ha en miniodling på kolonilotten eller sommarstugan och eran kunskap når då min vän även att jag var totalt ointresserad själv.. win-win :mrgreen:

Troll... nee det behöver vi inte.... inga fler pinnar i brasan
xsive :nono: :P :lol: :mrgreen: Du har så rätt,xsive det är kul att elda på lite ibland och det livar upp stämningen/spänningen.. Men jag har ju aaaaaldrig gjort det. :notme:
Men gränsen går när någon tar illa vid eller blir mobbad.. då måste man vara stor nog i hjärtat och våga be om ursäkt ifall det går över styr. :hug:

Men vi alla här inne är ju en bunt med unika människor med olika kunskaper och olika intressen. Vi skulle "aldrig" klara oss utan varandra då vi komplimenterar varandra både supersmått eller massssor.. japp även 1procentarna. ;)
Även om en eller flera är "världsbäst" på något och ingen är bättre än dem..(dock blir man aldrig fullärd) men även de behöver någon att bolla tankar med för att fortsätta utvecklas.. En dum kommentar/svar kan ibland ge lika mycket som ett korrekt svar.. då det dumma svaret ibland kan få en att tänka till utanför boxen. :up:
Att skoja o spåra ur lite i en tråd.. ja men ock, det kan liva upp lite så man släpper fokus o sedan fyra mess senare kommer någon med en superskarp idé/kommentar som är sista pusselbiten, just för att man släppte fokus på problemet en kort stund... ungefär som när man letar efter något o är så jäkla bombsäker på att prylen måste ligga i köket eller vardagsrummet.. sedan blir man distraherad av ett telefonsamtal eller vad som.. o sedan poppar tanken upp.. javisst i fasen, den ligger ju i kontorsrummet.

Starta 10trådar.. nja det ger inget om ingen hakar på.. då blir det mer spam liknande :lol: Men om alla hakar på även vi okunniga med frågor eller egna tankar, då så blir de 10 trådarna givande och levande. :mrgreen:
Sedan finns de trådar som jag nästan inte vågar att skriva i... då trådarna är så intressanta att jag nästan vill att trådskaparen/tråddrivaren skriver så mycket bra att jag inte vill att det ska brytas, utan mer att det sitter ihop ett efter ett efter ett... En av Tre trådarna jag tyst följer är "Ursus Naturskola: The Return of the Björn".. Inne på SS minns jag att jag lärde mig hur man gjorde en minilösning för att koka vatten osv genom att ta en burk o göra hål i eller ikeas bestick ställ och elda o ha en kastrull eller vad som ovanpå.. Men det fastna lixom i bakhuvudet för massor år sedan..
Poängen är att det finns trådar som är levande även utan att andra deltar masssor i trådarna... och de trådarna måste vi ju visa uppskattning på, så vi får behålla våra författare här inne. :mrgreen: :mrgreen:

:hm: nattsvammel.. japp.. sådan tråd startade jag ju. :lol: Men den var ju lite kul ett tag.. :D
Trådar som spårar ur...... Forumsbästa hittills var väl dejtingtråden om jag får bestämma :lol: . Men den var säkert jäkligt underhållande så några kanske drog på smilbanden lite eller bara skaka på huvudet o sucka djupt. *hahaha* :lol: Ett gott skratt förlänger ju livet sägs det.... så då måste skratta vara bra prepping. 8-)

Sedan om det finns ämnen man är ointresserad av, ogilar, avskyr eller rent av hatar.. Det är inte svårare än att ge attan i att läsa dem, de tilltalar garanterat några..
Som jag läser inte trådar om pandemi-skiten längre.. jag konstatera i Mars för ett år sedan när jag gjorde lilla defcon tråden att japp det är riktigt illa och det kommer bli ännu jävligare... så jag sluta läsa om covid på nyheter o trådar i typ maj/juni2020 och jag utgår ifrån att skiten blir värre tills den dagen jag hör folk runt om prata om att det blir bättre.. då lyfter jag på ögonlocken o läser nyheter om covid för att dra en slutsats, är det över eller inte.. Sedan har alla regler undantag... ibland kan det hända att jag gör en miniuppdatering av läget.
Lika så linux.. många är ointresserade och några är intresserade..så även de några få tycker jag behöver underhållas.. och jag kommer med ett litet bidrag till det framöver. några kanske kommer få nytta av det och vissa dissar det totalt o några tycker det är onödigt.. Men det är ju fritt val o läsa. *hihi* :D

xsive och EN brun böna och alla ni andra....Fortsätt att skriv om det som ni är bra på, undrar över, eller är nyfikna på... undvik det som irriterar er... och fortsätt med eran utstrålning och delta i alla trådar. :mrgreen:
Samt det absolut viktigaste av allt.... ingen fråga är för dum här i livet... bättre att fråga och få ett svar än att gå resten av livet ovetandes för att man inte våga fråga.
Kram på er allihopa. :hug:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
svart framtid
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 jan 2021 17:12

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av svart framtid »

Tror också att klassiska forum är på nedgång till förmån för mer strömlinjeformade sociala medier. Folk, speciellt yngre, vill väl ha grejer enkelt och snabbt bara, utan investering.

Har själv varit aktiv i diverse forum sedan typ 20 år tillbaka och tycker att parallellen till föreningsverksamhet är träffande :) Det handlar ju mer om att bygga relationer och bidra med material på ett forum än exempelvis en facebookgrupp där det är mer fokus på delningar/likes och annat. Jag är engagerad i en idrottsförening, och det syns liknande utveckling där, det är svårt att få nya medlemmar, särskild ungdomar. Det är väl inte så intressant att engagera sig utan att få "credd" när man kan posta nåt kul på sociala medier istället och få drivor med likes och bekräftelse.

Men jag är glad att det fortfarande finns forum som detta! Är ju själv rätt ny inom prepping och har kikat i facebookgrupper, men det kändes mest som reklam och tjafs där. Här finns ju engagerade medlemmar som skriver intressanta grejer, oavsett om det handlar om pryttlar eller kunskap :)
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av maskros »

maskros skrev: 19 apr 2021 23:06 I bästa fall drar forumen folk som lägger större vikt vid ytan än innehållet.
Där blev det helt tvärt om. :smack:

Det skulle förstås stå:
I bästa fall drar forumen folk som lägger större vikt vid innehållet än ytan.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av rödluvan »

Jag tror att vi som håller till här är mer intresserade av ämnet (och även mer intresserade av saker som kräver en viss miniminivå av tankekraft som några tidigare talare var inne på...)

På SS tycker jag det stundom var alldeles för mycket tjafs och totalt humorbefriat.
Det är en sak om man har olika synvinkel på vissa saker och man kan diskuteradet någorlunda sakligt och respektfullt, en helt annan när folk börjar kasta bajs på folk som har åsikter man inte vill bli associerad, med, eller vad det nu kan vara. Det hör väl till alla fungerande forum att det händer med jämna mellanrum, men sker det i princip varje dag tycker jag personligen att det är litet trist om det når sådana nivåer att admin börjar att sencurerar vilka åsiker som får skrivas och inte, folk börjar med grova personliga påhopp på folk man inte delar åsikter med, anklagar folk för en massa skit, osv.
Jag blev i allafall besviken på ett par personer därinne jag hade betydligt högre tankar om, exakt vilka spelar ingen roll, men det är en fråga om mentalitet överlag.

Vad gäller forum som Sweclockers så är tyvärr modereringen extremt ojämn och det är mycket skit folk där egentligen inte är särskilt intresserade av det tekniska. Jag har tex aldrig gillat att vissa admin/mods där bannar folk efter eget tycke, inlägg med ren skit men postade av "forumets mysfarbror" får typ 40+ likes, medan vettiga och intressanta inlägg som jag och andra som är tekniskt intresserade faktiskt har nytta av får typ noll eller i bästa fall fyra, osv. Sättet på Hur modereringen sköts i kombination med alla idiotlikes på dynga där var den främsta anledningen till att jag helt slutade att använda forumet förra året. Säga vad man vill om Elektronikforumet (fast det är väl egentligen samma sak, många äldre som är vana att styra och ställa, Kort sagt ett skepp med många kaptener som skall försöka samsas, inte helt lätt uppgift egentligen att försöka hålla ordning i tror jag...), men det sköts i allafall vettigt och intelligent av admins och moderatorer, samma sak här tycker jag.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Ursus »

Har funderat lite mer, och inser att jag själv kanske inte är världens bästa forumist (när det kommer till det sociala på ett forum), och därför kanske bidrar till lite ovälkomnande.

Jag har en ful tendens att starta trådar och sedan till synes lämna dem, och kanske inte svarar lika mycket på kommentarer som jag borde. Vill bara säga, att det inte är så att jag vill köra nån arrogant enmansshow, utan det är mest för att jag inte alltid känner att ett svar är "nödvändigt" (i brist på bättre ord). Har alltid haft svårt för att kommunicera online jämfört med IRL. Det skrivna ordet har liksom en början och ett slut, och sedan finns det inte mycket mer att tillägga annat än i en privat chatt. Men jag läser och uppskattar alltid alla kommentarer.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av rödluvan »

Om folk idag inte ens använder twitter på grund av att det kräver för hög mental aktivitet då är det ILLA! Men jag tvivlar tyvärr inte ett ögonblick på det. :mrgreen:

Jag kan tyvärr inte gå in på här exakt varför jag använder den tjänsten, eller vilka jag följer men där finns fortfarande en heldel högintressant information från personer som vet vad man snackar om och har gedigen kunskap trots den massiva bruna floden där.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av rödluvan »

Ingen fara Ursus, detta och ett par båtforum är de enda forum jag fungerat någorlunda på över huvud taget hitintills om man ser till andelen folk jag som regel brukar lyckas reta gallfeber på utan att ens försöka... :mrgreen:
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Omnivore »

Har vid ett flertal tillfällen sett önskemål om att forumet skall växa, att vi behöver göra "reklam" för det osv. Jag bara: "Varför?" Jag är glad för ett forum med kunniga och sansade personer att lära av och diskutera med på ett vuxet sätt. Vill jag scrolla tonvis med skit för att hitta ett och annat guldkorn går jag till Flashback. Många medlemmar kan iofs vara bra och varje organism/organisation har ju en inre drift att växa och bli större men kvantitet innebär inte alltid kvalitet. Inte för att hindra folk att komma hit, tvärtom, men jag försöker vara selektiv med var/hur jag puffar för forumet. Lägger inte ut länken på fejan osv.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Scoo »

Tja, för egen del kan jag konstatera att jag är väl allmänt av den typen att jag skriver inte så väldigt mycket utan försöker fokusera på substans. Var aktiv vid swesurv och skrev mitt första inlägg efter att ha lurkat i ett eller flera år (över tio år sedan så minns inte exakt, blev inte fullt 900 inlägg över en tid på många år där). Jag minns att ställvis kom det in nya personer som genast ville hävda sig genom att endera ta ton i någon skild fråga eller ifrågasätta något, i vissa fall var det månne bara ett knep att få uppmärksamhet då de så att slänga slängde in en fackla för att se vilken reaktion det gav. Vill minnas att detta gav upphov till funderingar om att ha olika medlemskategorier där man bör vara medlem en viss tid eller ha x antal inlägg innan insläpp i andra sektioner "i löken".

Sen igen är det ju så att olika människor bidrar med olika erfarenheter och perspektiv, just det forumet led väl av konflikter som bubblade under ytan ett tag. Men tills det stelnade så delade en stor mängd personer en enorm mängd kunskap, minns flera smått legendariska trådar där och utan att framhäva någon speciell så minns jag Skogsbondes berättelse om åtgärder direkt efter stormen Gudrun, en tråd om "flykten från staden vid kris" samt kanske Fotogenmannens bug-out-låda med mycket bilder (inspirerade mig själv till att författa en om "hemmets civilförsvarslåda").

Jag har provat på preppergrupper vid Facebook men följer inte dessa desto vidare, redan för den skull att anonymiteten går bort om man nu inte har enkom ett skilt "fejkkonto" för sånt. Följer däremot Readyman media och såna på fejan men har dem mera som idésprutor, interagerar inte desto mera med dem. preppad.se är jag sisådär aktiv vid, loggar in och kollar vad som är nytt men har inte så där oerhört mycket att säga. Har redan sagt mycket vid swesurv och mycket av det är tidsbundet (var relevant då), detta hänger ihop med min utveckling som individ och prepper. Skulle säga att jag är rätt så nöjd med min preppsituation nu. Bor jag på landet med skog och odlingsmark och egen brunn? Nej men nöjd som det är. Situationen kunde vara den att jag hade precis nyss kommit till insikt och skulle bo i lägenhet med ingen släkt eller vänner på orten eller ens i närheten. Ibland har jag funderat på att skriva på nytt en del inlägg här som jag haft på swesurv (något sådant har jag författat) men ids inte rakt av kopiera gammalt heller (även om jag må tycka att substansen ibland är alldeles fenomenal :lol: ).

För att tangera ämnet i tråden så tror jag att forum som kommikationsform och informationslagrings/spridningskanal nog kommer att finns kvar, flödesbaserade lösningar må fungera men redan att försöka sköta en förenings förvaltning med säg whatsapp kontra e-post blir fort besvärligt, inte minst då man ska söka efter äldre diskussioner/beslut. Säkert kan preppgrupper vid sociala medier, discord etc etc spela en roll men där kan man nog bara behändligt avhandla nuet och inte mycket mer i min högst personliga åsikt.
För mina barns skull
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av maskros »

Omnivore skrev: 22 apr 2021 08:09 Har vid ett flertal tillfällen sett önskemål om att forumet skall växa, att vi behöver göra "reklam" för det osv. Jag bara: "Varför?"
:up: :up:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"