Är forum ett allmänt döende fenomen?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
hej
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 feb 2020 19:37

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av hej »

maskros skrev: 22 apr 2021 21:02
Omnivore skrev: 22 apr 2021 08:09 Har vid ett flertal tillfällen sett önskemål om att forumet skall växa, att vi behöver göra "reklam" för det osv. Jag bara: "Varför?"
:up: :up:
För att fler användare/postare ger fler tips, delar mer och skapar en befolkning bättre förberedd för en krissituation!?
Jag vill ha alla här! Postare och tysta, men HÄR för att bara lära sig, och eller dela! Önskar att det var som SS fast utan PK envåldshärskare!
;)
Det är alltid för tidigt att ge upp!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av maskros »

Jag håller med dig hej. Jag tror dock att med många användare blir det lätt facebookstämning, som Omnivore skriver, och då vadar man i skit för att leta efter guldkorn. Hellre få och kvalité i begränsad mängd än större mängd och genomsnittligt lägre kvalité även om det blir lite mer bra. Det är bara en åsikt, jag är bara så trött på allt dravel på nätet. Forum kanske kan vara oaser av läsvärt i en öken av skit.

Men då kan vi inte locka folk urskillningslöst.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av FCR2 »

Om man skall växa skall det givetvis ske med kvalitet, oavsett vad det gäller. Har varit på något forum som självdog. Där var huvud delen av medlemmarna för att man inte växa (var tillika en förening) Idag har forumet som jag använder som exempel, somnat in och istället och finns tre föreningar med facebok sidor men inget forum. Fördelen med ett lagom inflöde här är att man sprider "prepper evangeliumet" och får fler att förbereda sig på ett bra/ mer realistiskt sätt.
Som flera skriver är guldkornen lätt räknade på facebok. Här inne är många trådar guldgruvor
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av bastard »

min personliga synpunkt

forumet skulle må bra av att vara lite större, lite mer folk och lite mera medlemmar
att få in nytt folk ger fler synvinklar på olika frågeställningar och förhoppningsvis mer svar av olika sort

även redan diskuterade saker kan få nya infall

med fler personer så kanske dom har kunskaper som vi andra inte har

men att få det som faceböök och flashback, njee

sedan finns det troligen en hel del vettiga personer därute som skulle passa vårat forum
gäller bara att få hit dom och få dom aktiva

men helt klart lite större forum för min del
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Obstinat »

Tittar in en gång om dagen här så jag inte missar något. Tycker det överlag är god kvalite på ämnena. IOM att jag inte har mkt matnyttigt o komma med så har jag valt att oftast bara ta in info. Ss forumet var kanske mer ” levande” emellanåt då det ibland hettade till o underlaget var större vad det gäller antalet forumister. Tittade in på SS i detta nu o såg att sista inlägget var 1 mars o ämnet var ”Leverdetta forum” :hm: Tyvärr vart det lite mkt av diktatur vad det gäller åsikter o reflektioner om vart Sverige är på väg vad det gäller trygghet osv som spårade ur.... Var kanske inte helt oskyldig till o reta upp en viss moderator som bytte till ryggsäck som logga : :notme:

Tycker iaf de styrande här gör ett fantastiskt arbete! :up: Önskar att jag hade mer tips o trix o erbjuda men mina kunskaper inom ämnena är på lekmannanivå!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av bastard »

Alla som säger att dom inte kan något så är det extremt bra att fråga och diskutera saker istället ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av rödluvan »

På SS tror jag att det hade att göra med att han inte ville riskera att få en högervriden stämpel kopplad till sin person privat, även om det kanske tycks orättvist mot merparten av medlemmarnas faktiska ställningstagande (då de flesta där inte var högervridna utan tvärtom), så förstår jag det egentligen att han inte ville ta den risken.

Däremot mentaliteten bland en del (men inte alla) styrande på tex Sweclockers är saker som definitivt kan reta gallfeber på vem som helst förr eller senare, milt sagt. Det är ju tråkigt då färre och färre tec intresserade personer har lust att delta och Facebook folket blir de som flödar till och stannar.
Kort sagt, nu drar eliten och kvar blir...

(Vad gäller forum som EF så är det väl som så att området egentligen är ganska smalt, många, som jag själv kanske har bytt intresse till saker som ligger nära men inte exakt i linje med forumets huvudsakliga inriktning, men många hänger kvar då man fortfarande vill ha tillgång till faktabasen som finns kvar där, men man kanske inte skriver så mycket i tec trådarna längre)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av bastard »

funderade på en sak

kan det vara så att folk inte riktigt förstår hur forum fungerar ?
jag har gått från bbs, news, forum, men undviker nya sociala media som ex facebök

men folk som är vana vid dom nya sociala medierna har kanske svårt med standardforum som detta
där det är relativt lite inlägg per dag, bra struktur , och det går att läsa igenom från början om man vill, eller per kategori

det är däremot inget uppumpad flöde av irrelevanta saker, massa bilder utan sammanhang och så vidare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Vattendrag »

Det kan mycket väl vara så att de yngre och andra som inte varit med ett tag inte vet om forumplattformen så mycket. Själv har jag varit med sedan 70-talet med chattappar på universitetens stordatorer via news, IRC och forum som detta. IRC hänger jag fortfarande på men ersätts mer och mer av Discord. Jag har ett Facebookkonto men använder det knappt alls längre. Även ett twitterkonto som legat oanvänt i mer än 2 år nu. Övriga whatsapp, instagram, reddit, tiktok m.fl. har jag inga konton på.

Jag kanske är old school... men jag var en gång nära att köra på en yngre kvinna som klev ut framför bilen stirrandes i sin mobil. Zombies. Oroväckande tycker jag.
Ursus

Re: Är forum ett allmänt döende fenomen?

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 26 maj 2021 22:12 funderade på en sak

kan det vara så att folk inte riktigt förstår hur forum fungerar ?
jag har gått från bbs, news, forum, men undviker nya sociala media som ex facebök

men folk som är vana vid dom nya sociala medierna har kanske svårt med standardforum som detta
där det är relativt lite inlägg per dag, bra struktur , och det går att läsa igenom från början om man vill, eller per kategori

det är däremot inget uppumpad flöde av irrelevanta saker, massa bilder utan sammanhang och så vidare
Jag har tänkt på detta inlägg en del.

Är en av de stackars jävlar som dras med Instagram. Antagligen suger IG upp allt jag skriver och googlar på min smartfån, för jag får åtskilliga rekommenderade inlägg och kanaler som rör "prepping", "survival" och annat. Men det är allt annat än intressant innehåll.

Detta är alltså preppingkanaler som följs av hundratusentals instagrammare, och det mesta är bara rent skit. Oändliga bilder på hyperboliska bug out bags, eller kondenserade "överlevnadstricks" som fungerar si så där, eller (min "favorit") bilder på tjejer i stringbikini med en AR-15 i ena handen och yxa i den andra i solnedgången. Givetvis med den obligatoriska texten som skall locka kommentarer: "What do you think of this loadout/trick/babe?"

Det hela blir som farsartat och lite patetiskt. Humor kan man ha, men överlevnad och prepping är ytterst ett allvarligt ämne. Att bara okritiskt inhämta information från inlägg av slumpmässig armstödsprepper som leker med photoshop känns ju sisådär. På ett forum kan man diskutera, och ta del av flera djupare erfarenheter snarare än bara enkla bilder med enkel text. Men på "snabba" sociala medier är det en annan sak. Kritik av inlägg försvinner snabbt i en hög av sykofantiska fanboys mothugg.

Vet inte vad det är med världen idag. Människor verkar som bara vilja ha färdigpaketerad, lättsmält info utan kritiskt tänkande. Och sociala medier är väl därefter.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"