Inget är nytt under solen

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Inget är nytt under solen

Inlägg av Olyckskorpen »

Här kommer en nyhet utan större nyhetsvärde: Ha kontanter hemma om internet försvinner! Förhoppningsvis vaknar någon till, men behöver man verkligen forskning för att dra sådana här slutsatser? :D

https://tt.omni.se/krisrad-ha-kontanter ... a/a/rgoGxa
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Inget är nytt under solen

Inlägg av mango »

Javisst, -men...samhället och storbankerna har ju sett till att göra det näst intill kriminellt att spara kontanter i hemmet.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Inget är nytt under solen

Inlägg av xsive »

mango skrev: 27 maj 2021 17:39 Javisst, -men...samhället och storbankerna har ju sett till att göra det näst intill kriminellt att spara kontanter i hemmet.
Ingen ide ha för stora summor i kontanter men räntan samma på ha dom i kontanter som på kontot och röven tappar insyn i vad jag har
Ta ut går ju ok 15 tusen/vecka som regel.
Mer jobbigt få in dom på kontot i insättningsautomaten 10 tusen per 8 dagar
Några tusen är alltid en bra ide ha hemma och inte bara 500 lappar så man klarar en vecka vid visa/mastercard/bank-id krasch.
Än så länge gååår det ju handla för dom. Men skall villigt erkänna att jag knappt använt kontanter alls senaste 12 månaderna.
Ser nästan inga andra än några få pensionärer betala med kontanter sen vi hamnade i Covid träsket
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Inget är nytt under solen

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 27 maj 2021 17:50 Än så länge gååår det ju handla för dom. Men skall villigt erkänna att jag knappt använt kontanter alls senaste 12 månaderna.
Ser nästan inga andra än några få pensionärer betala med kontanter sen vi hamnade i Covid träsket
När vi bytte sedlar sist hade jag 5 k att göra av med. Minns jag rätt bodde barnen hemma då. Det gick snabbt att göra slut på de pengarna, ett par veckohandlingar och tanka bilarna några gånger så var den saken avklarad. Räcker inte det kan man alltid köpa på sig något man behöver sen. En vända till systemet för lite goare viner och kanske ett par buteljer starkt länsar det sista av nödkassan, eller 20 dunkar alkylat och en 20 l dunk delsyntetisk motorolja från Granngården.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Inget är nytt under solen

Inlägg av Omnivore »

Buset uppskattar säkert om Farbror Staten uppmanar folk att ha mera kontanter och förnödenheter hemma. Det fyller bara på skafferiet. Jag minns knappt när jag använde kontanter sist men har ändå en femhundring eller två hemma. Skulle gärna ha mera men vågar inte.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Inget är nytt under solen

Inlägg av Protect »

Omnivore skrev: 28 maj 2021 08:24 Buset uppskattar säkert om Farbror Staten uppmanar folk att ha mera kontanter och förnödenheter hemma. Det fyller bara på skafferiet. Jag minns knappt när jag använde kontanter sist men har ändå en femhundring eller två hemma. Skulle gärna ha mera men vågar inte.
Det problemet får man lösa, den som kommer in här och rotar runt kommer att bli väldigt besviken men kontanta medel finns fast på helt annat säkert ställe där ingen kan få för sig att leta. Att samhällsfunktionerna kommer att krascha vid sämsta tänkbara tillfälle är en realitet, det har hänt förr och kommer att hända igen och det är ju därför det är så viktigt att ha lite av varje undanstoppat och i lager antingen för självförsörjning eller för byteshandel.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Inget är nytt under solen

Inlägg av mopar340 »

Självklart har man kontanter hemma, sådär en 10000 SEK i blandade valörer, några 100USD och några 100€. Kan alltid vara bra att ha.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"