Vad preppar ni inför?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av Olyckskorpen »

rödluvan skrev: 31 maj 2021 10:28
Olyckskorpen skrev: 30 maj 2021 21:58
rödluvan skrev: 30 maj 2021 21:49 Mycket bra sammanfattning.

En grej jag är intresserad av är hur man klarar sig om man blir ställd utan inkomst och inte avser att ansluta sig till kriminella eller sociala nätverk eller motsvarande.
Vad är den minsta summa man behöver för ett etablerat liv, hur fixar man det om man blir ställd utan jobb eller fast boplats, eller annan form av etablerad trygghet, tex. Hur får jag mat på bordet, vad händer om jag eller någon närstående blir sjuk, osv.
Tänker du i ett SHTF-scenario eller under nuvarande förhållanden? I dagsläget finns ju ett visst skydd i samhället, och man kan/förväntas ju ha en viss buffert själv också. Vänner och släktingar blir extra viktiga tänker jag mig. Den personliga krisen får ju ändå förutsättas vara den vanligaste och den ska man inte glömma i sina prepperier :)
Jag tänker mig om någonting sätter dessa fallskärmar ur spel, eller en mildare situation att det blir som det var i delar av gamla SSSR efter fallet där man för visso fick pengar men summan var för låg att kunna täcka utgifterna om man tex valde att bo kvar hemma eller inte hade tillgång till/av andra skäl inte ville använda subventionerade lägenheter. I Sverige har vi inte samma system med subventionerade lägenheter (i Kina finns det kvar).

Summan man får här är rätt symbolisk, särskilt om man skulle förlora pengabufferten.
Ja, försvinner "fallskärmarna" (hur små de än må vara, så är vi ju antingen i ett U-land eller i TEOTWANKI... Det är väl det man preppar för antar jag :)
Har man inte förberett sig så är kanske en väg ut för vissa att ansluta sig till kriminella närverk, men jag ha svårt att tro att folk som hänger på det här forumet ser det som ett attraktivt alternativ, eller ens ett alternativ överhuvudtaget!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 31 maj 2021 11:12 Antyder ni att SwedishComrade är mitt alter ego,

Absolut inte.. jag tror ingen här inne tror att det är du. :hug:
Jag vet att du vågar stå för dina åsikter och där med skulle inte du ha behov av att ha ett konto till. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av rödluvan »

Olyckskorpen skrev: 31 maj 2021 16:56 ...
Ett liv med återkommande tung kriminalitet förutsätter ju som regel att ens vardag är uppbyggd kring detta, eller i allafall till stor del cirkulerar kring förutsättningen att det alltid finns externa resurser tillgängliga som andra besitter och som går att parasitera på till rimlig insats som gör det värt riskerna.

Det är som jag ser det en svaghet om vi talar en verklig kris där färdiga resurser som går att tillgripa med våld är begränsade, eller rent av saknas.
Jag menar, i fredstid eller lättare lägen (tex med soldater som passerar förbi) är folk mer villiga att lämna ifrån sig resurser för att undvika risker med potentiellt våld, men i ett skarpt läge där man själv svälter, ens barn svälter, osv kommer det inte att fungera på samma sätt. (Detta fick man ju erfara den hårda vägen på 1600 talet när arméerna blev för stora att kunna försörja sig med det man kunde medföra på längre sträckor utan i krigstid var beroende av det man kunde tillskansa sig på vägen i många situationer, en gång gick som regel bra då folk fortfarande hade resurser kvar tillräckligt för att försörja sin familj, sämre gick det om fienden redan hade passerat samma område och gjort slut på dessa överskjutande resurser som folk kunde "avvara" Jag är ganska säker på att samma saker kommer att hända med kriminella nätverk som försöker att parasitera på omgivningen i ett skarpt läge, dom kommer kanske att kunna göra det en gång men inte upprepa det fler gånger samma år i stor skala).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
electrickvasya
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 sep 2021 22:30

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av electrickvasya »

Grundfrågan är ju.... Är det verkligen så?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av bastard »

välkommen till forumet

vad är det som kan vara verkligen så ?

om det är hur folk beter sig, så kommer det finnas så många variabler att jag undrar vad som kan komma att hända, om det skiter sig får vi se
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
electrickvasya
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 sep 2021 22:30

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av electrickvasya »

Hej, jag tycker att man alltid ska ha någon form av lager av mat, vatten osv. Det är den grundläggande säkerheten för dig själv och dina nära och kära. Men om vi pratar om något globalt bör vi inte gå in i konspirationsteorier och världsslut. Detta är något dumt. Jag höll just på att skriva en liknande artikel för tjänsten Du kan lätt hitta den.

@ adm, plockade bort en länk som inte var rimlig / bastard
lupl

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av lupl »

Kort svar…
Bredare prepping än tidigare…
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"