Vad preppar ni inför?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av xsive »

Jag väljer att tro att ett första inlägg från ett nick som startades en halvtimme innan inlägget och sen följs upp med svarsinlägg
2,5 timmar senare högst troligen är ett extra spöknick från en annan medlem för att provocera fram en riktad diskussion.
Intressant men.. Passar mig bättre följa från sidlinjen :D
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av Olyckskorpen »

rödluvan skrev: 30 maj 2021 21:49 Mycket bra sammanfattning.

En grej jag är intresserad av är hur man klarar sig om man blir ställd utan inkomst och inte avser att ansluta sig till kriminella eller sociala nätverk eller motsvarande.
Vad är den minsta summa man behöver för ett etablerat liv, hur fixar man det om man blir ställd utan jobb eller fast boplats, eller annan form av etablerad trygghet, tex. Hur får jag mat på bordet, vad händer om jag eller någon närstående blir sjuk, osv.
Tänker du i ett SHTF-scenario eller under nuvarande förhållanden? I dagsläget finns ju ett visst skydd i samhället, och man kan/förväntas ju ha en viss buffert själv också. Vänner och släktingar blir extra viktiga tänker jag mig. Den personliga krisen får ju ändå förutsättas vara den vanligaste och den ska man inte glömma i sina prepperier :)
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av Olyckskorpen »

xsive skrev: 30 maj 2021 21:57 Jag väljer att tro att ett första inlägg från ett nick som startades en halvtimme innan inlägget och sen följs upp med svarsinlägg
2,5 timmar senare högst troligen är ett extra spöknick från en annan medlem för att provocera fram en riktad diskussion.
Intressant men.. Passar mig bättre följa från sidlinjen :D
Det är ryssen som testar oss! :D
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av Marie »

SwedishComrade skrev: 30 maj 2021 15:26 Tjenare, tjenare!

Vilka katastrofer är det ni svenskar preppar inför? Det är ju visserligen sunt förnuft att ha mat och vatten i 14 dagar redo utifall något oförutsägbart händer (ex. strömavbrott eller solstorm etc.), men ser att det är överraskande många svenskar som har flyktplaner, investerar i bunkrar eller generellt sätt tar allting till nästa nivå.

Det är ju givetvis inte något dåligt (det skadar ju inte någon att vara förbered), men vad är det alla ni som verkligen går all-in preppar för? Sverige är ju ett väldigt stabilt land (nästan för stabilt, enligt mig), så många av dem problem som får amerikanerna att preppa lär inte drabba oss.

Menar inte att förolämpa någon, jag är genuint intresserad.

Definierar "all-in"- och "nästa nivå"-preppers som folk som gör sig redo för en situation där de skulle behöva fly bort från folk, överleva i flera månader utan hjälp från myndigheterna eller liknande situationer.
xsive skrev: 30 maj 2021 21:57 Jag väljer att tro att ett första inlägg från ett nick som startades en halvtimme innan inlägget och sen följs upp med svarsinlägg
2,5 timmar senare högst troligen är ett extra spöknick från en annan medlem för att provocera fram en riktad diskussion.
Intressant men.. Passar mig bättre följa från sidlinjen :D
Jag instämmer med @xsive här .....det är lite avig forumsstart från en nybörjare som väljer ett nick som SwedishComrade.
Hade det varit en reporter, MSB anställd eller nyfiken svensson så hade frågan ihop med användarnamn varit lite längre ifrån varandra.

Dock tycker jag frågeställningen är bra. ((Vilka katastrofer är det ni svenskar preppar inför?))
Då den frågan eller rättare sagt svaren skulle super-svenssons behöva upplysas om.

Jag skulle ärligt önska att någon från MSB faktiskt var medlem på det här forumet, så saker kan belysas, som de kanske inte tänker på i sitt arbete.
När man jobbar med saker så är det väldigt lätt att fastna i att tänka innanför boxen och få tunnelseende.. Skeptiker, paranoida människor och bara de med allmänt livlig fantasi, kan ibland gynna en organisation då det blir olika scenarie-tänk, utanförboxenfilosofi osv.

Och för att slutligen vara seriös och svara på frågan.
Jag är ingen domsdayprepper eller hardcore prepper...
Men alla kan bli sjuka i 4-8veckor eller som nu med pandemi när man ska hålla sig hemma, kanske rent av tvångsisolering(dock händer inte det här, regeringen är för flat för det) :lol:
Insnöad eller översvämningar så man inte kan ta sig överallt
Strömavbrott ur naturliga eller onaturliga orsaker..
Brand i hem så man måste fly.
olycka/förändrade livssituationer så ens liv drastiskt förändras
osv. Så lite mer MSB håll för mig fast med lite extra pålägg. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av WoodsmansLife »

Väldigt intressant första sida i tråden!

Nåja, till frågeställningen..

Har väl inget superspecifikt hot jag förbereder mig mot. Har en förståelse om vad som skulle kunna hända och olika sätt det skulle drabba mig.
Så det är en väldigt bred och generell förberedelse jag har men det mesta bottnar nog i att jag som frisk människa kommer få klara mig själv ett bra tag innan samhället kliver in och hjälper mig. Det finns många många fler äldre, sjuka eller personer med någon form av oförmåga att vara förberedd som behöver hjälp/stöd före mig. Så det är väl egentligen det jag förbereder mig för, att inte få hjälp vid eventuella händelser.

För mig är det både en kortsiktig och långsiktig plan med mina förberedelser där mitt eget behov ska täckas en lång tid framöver.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av rödluvan »

Olyckskorpen skrev: 30 maj 2021 21:58
rödluvan skrev: 30 maj 2021 21:49 Mycket bra sammanfattning.

En grej jag är intresserad av är hur man klarar sig om man blir ställd utan inkomst och inte avser att ansluta sig till kriminella eller sociala nätverk eller motsvarande.
Vad är den minsta summa man behöver för ett etablerat liv, hur fixar man det om man blir ställd utan jobb eller fast boplats, eller annan form av etablerad trygghet, tex. Hur får jag mat på bordet, vad händer om jag eller någon närstående blir sjuk, osv.
Tänker du i ett SHTF-scenario eller under nuvarande förhållanden? I dagsläget finns ju ett visst skydd i samhället, och man kan/förväntas ju ha en viss buffert själv också. Vänner och släktingar blir extra viktiga tänker jag mig. Den personliga krisen får ju ändå förutsättas vara den vanligaste och den ska man inte glömma i sina prepperier :)
Jag tänker mig om någonting sätter dessa fallskärmar ur spel, eller en mildare situation att det blir som det var i delar av gamla SSSR efter fallet där man för visso fick pengar men summan var för låg att kunna täcka utgifterna om man tex valde att bo kvar hemma eller inte hade tillgång till/av andra skäl inte ville använda subventionerade lägenheter. I Sverige har vi inte samma system med subventionerade lägenheter (i Kina finns det kvar).

Summan man får här är rätt symbolisk, särskilt om man skulle förlora pengabufferten.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av Ursus »

Antyder ni att SwedishComrade är mitt alter ego, för att jag omgående tar upp kampen? Om så är fallet, kan ni släppa den tanken omgående. Jag skriver här under Ursus och inget annat. Folk som har multipla konton för att kunna gräla med sig själva eller skapa en falsk känsla av medhåll från "flera" användare är bara creepy och sorgligt.

Jag avskyr bara icke-preppers som ifrågasätter min livsstil och mina val. Det är min ensak vad jag väljer att göra med mitt liv och min tid och mina pengar. Om det verkligen skall krävas diger övertalning för vissa att inse att Sveriges fridfulla existens i världsalltet den senaste tiden är undantagens undantag, så är det illa. Det skulle vara lättare att övertyga en vänsterpartist att rösta på Moderaterna.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av Protect »

Vad JAG specifikt preppar för och har som plan är mat på bordet, råvaror för tillverkning och reparation, övriga ospecificerade förnödenheter i lager och allsidig tillverkningsmöjlighet av reservdelar som på ett eller annat sätt kan bli, eller har blivit omöjliga att kunna beställa och det är inte enbart åt mig själv då jag är "navet" i bygden om det blir sämre tider. Allt handlar inte bara om SHTF, det är också en ekonomisk fråga och just nu har stålpriset ökat, då tar man ur lagret och fyller på när det blir "rea" och världsmarknadspriset faller.

Allting handlar om balans, jag har satsat på att vara allsidig och kunna framställa så mycket som möjligt i egen regi även åt andra, jag har det dom behöver, dom har vad jag behöver och då behöver man inte lagra och rotera livsmedel in absurdum när det finns tex. kvarn i egna huset och säd hos grannen, det är fördelen med att bo på landet.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 31 maj 2021 11:12 Antyder ni att SwedishComrade är mitt alter ego, för att jag omgående tar upp kampen?
Jag antydde absolut inte det. :down: Snarare i så fall då personer som inte undviker att ta upp "kampen".
Men jag såklart ha fel totalt angående spökskrivning.
Att man skriver under annat namn är väl egentligen liknande att vi har möjligheten till inlägg som anonym.
Man kan då kanske kasta in en pinne i brasan för att se var det tar vägen.
Argumentera med sig själv vore självklart sorgligt
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Vad preppar ni inför?

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 31 maj 2021 12:44
Jag antydde absolut inte det.
Tack! :up: Var bara tvungen att kolla :hug:
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"