Gamla Radioapparater...

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Gamla Radioapparater...

Inlägg av rödluvan »

Detdär om Germanium dioder är något jag läst i en tidning för länge sedan, inget jag vet med 100% säkerhet.
Rördioder verkar däremot hålla nästan hur länge som helst bara de är hela inuti.

Svagheten är väl att en del använder tunna filament och att dessa är ganska ineffektiva och "passiva" (som dock tekniskt sett fortfarande är en aktiv komponent vad jag fått lära) typer ofta har väldigt dålig uteffekt på strömmen.
Men till sådanthär fungerar de ju för receiver delen. Det är med till utgångsförstärkare för externa högtalare eller mer moderna lurar man kan behöva kraftigare rör, problemet är ju då att för bäst ljudkvalitet vill ju många dioder bli matade med DC för drivspänningen, aka att man behöver en likriktare för att driva likriktaren (i allafall om man bygger HiFi förstärkare kan det bli så om man använder äldre högeffektsdioder, gör dock kanske inte så mycket till en radiomottagare, röret brukar fungera rent tekniskt ändå även med direktmatning med AC (gamla flyback dioder har för låga strömtoleranser,i allafall samtliga jag har liggandes av gamla TV rör...))... (Edit, talar så klart rör här)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Johnny
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 aug 2021 10:39

Re: Gamla Radioapparater...

Inlägg av Johnny »

Jag kollade igenom https://antiqueradios.com, där är många som reparerar gamla radioapparater, men det verkar inte vara något känt problem att dioderna slutar fungera. Elektrolytkondensatorerna är dock ett problem, och kylpastan på en del kretsar verkar också kunna bli dålig och sluta fungera.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gamla Radioapparater...

Inlägg av bastard »

utvecklingen för att göra halvledare har ju verkligen gått frammåt i årtionden
speciellt processorer och minnen
extremt tunna ledare, vilket ställer till det om det är orent material, vilket i och för sig dom gör, men är ändå känsligare för yttre påverkan med, ex strålning

även om transistordata stämmer från antika transistorer så är dom inte alltid tillverkade med samma metoder och kan vara känsligare numera

att ha en omgång enkla saker som lätt går att reparera och med bara transistorer och dioder utan ickretsar är något jag vill ha
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"