det var bättre förr....

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

det var bättre förr....

Inlägg av bastard »

""Förråden fanns på 1 000 platser runtom i landet och 1939 hade Sverige spannmål för ett helt års behov i magasinen. Inget annat land hade något liknande. Det var därför Per Albin Hansson kunde säga i augusti 1939 att ”vår beredskap är god”."

https://www.atl.nu/sveriges-beredskap-var-god
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: det var bättre förr....

Inlägg av Protect »

Ja "just in time" och att ha lagren liggande på vägen är bland det farligaste som finns NÄR, inte OM, omvärlden faller samman. Dessutom hade inte politikerna den "goda smaken" att ösa finanserna som fanns över dysfunktionella världsdelar utan man såg till att det egna folket först och främst skulle kunna överleva en längre blockad. Vi hade det mesta av råvaror i lager, idag finns mest bara minnen kvar.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ursus

Re: det var bättre förr....

Inlägg av Ursus »

Samma tankar brukar så mig när jag snurrar efter vägarna häruppe i spenaten.

Har besökt ett antal mer eller mindre bortglömda platser kring Kalixlinjen. Det är nästan absurt hur mycket pengar som måste ha använts till att bygga alla fortifikationer, batterier, bunkrar, vägspärrar och nästen. Ibland mitt ute i ingenstans. Nu är de ruiner som bäst och igengrävda stenhögar som värst. Inget underhåll, ingen sekretess, bara gammalt skrot. Ett enda gigantiskt skyddsobjekt; länge än sträckan mellan Skåne och Stockholm, nu förfallet och igenvuxet av mossa och mögel.

Idag är försvaret på sin höjd ett bittert skämt för politikerna. Underbudgeterat och nedskalat till närmast ceremoniella akter, undantag några hundra soldater som slösar bort kroppsdelar eller rent av sina liv i ökenkonflikter som aldrig kommer att lösas. Eller så slänger man runt prideflaggor i Stockholm.

Man kan inte låta bli att fundera. Sverige har devalverats till något slags extremistiskt fantasiland. Extremistiskt i sin totala avsaknad av realistisk omvärldsanalys; levandes i en fantasi om att påstådd moralisk överhöghet ger immunitet från allt ont.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: det var bättre förr....

Inlägg av Protect »

Ja du Ursus, och vi som inte gått på det totala narrativet utan lagrat i ladorna för eget bruk vi får heta hoarder och oss skrattar dom åt. Jag brukar tänka Karma, en dag sitter dom rejält med skägget i brevlådan och får både svälta och frysa och då ska jag påminna dom om vad dom sagt om oss.
karma.jpg
karma.jpg (45.56 KiB) Visad 571 gånger
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: det var bättre förr....

Inlägg av bokmalen »

Ursus skrev: 10 aug 2021 11:37 Nu är de ruiner som bäst och igengrävda stenhögar som värst
Här har flygrakor, som en gång var tänkta för vårt stridsflyg, nu försetts med kärringstaket på mitten.
I intend to live forever, or die trying to
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: det var bättre förr....

Inlägg av Protect »

Dom staketen är bara att lyfta upp när det behövs, dom sitter i hylsor.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"