Elfråga

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Elfråga

Inlägg av EN brun böna »

Igår var det åska och blixt här. En huvudsäkring på 35amp gick sönder bla. Nu till frågorna, först så skulle jag försöka få igång elen i köket, men den säkringen ville inte fastna i upp-läge, den bara fjädrade ner igen, alltså automatsäkringar. Varför gör den så? Någon sa att jag skulle sniffa lite extra för att känna om det låg och pyrde någonstans så något blivit bränt av blixten.
Sedan skulle jag försöka få igång hallen och tv-rummet samt toan på övervåningen, där var det 5 säkringar som var i ur-läge. Men hur jag än testade dessa så hände inget, inte förrän jag testade en som var i på läge, det sköt en eldblixt ut ur panelen men sedan funkade allt på övervåningen, och en av off-läges fick igång tv-rummet. Var det en säkring som bränt fast i på läget? Så när jag stängde den så släppte det? Eller varför blev det en sån ljusblixt?
All elektronik klarade sig bara ett elstängselaggregat som gav upp tack och lov
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Elfråga

Inlägg av Jakob »

Sluta fippla och ring en elektriker.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Elfråga

Inlägg av Jakob »

Den längre versionen..
Din elinstallation är antagligen skadad av blixten. För att elinstallationen ska vara säker behöver den granskas, testas och repareras.
En elektriker kan göra visuell inspektion av elcentraler, kopplingsdosor och vägguttag.
Elektrikern kan testa dina automatsäkringar och byta ut de som är skadade. En automatsäkring går lös på 50-100kr.
Elektrikern kan göra samma tester som vid en ny installation, vilket är isolationstest och kontinuitetstest. Se till att få ett mätprotokoll som du sparar ifall det skulle hända nåt senare och försäkringsbolaget sätter sej på tvären.

Sen kan du fundera på att låta installera överspänningsskydd.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Elfråga

Inlägg av Protect »

Här ser vi vådan av att ha automatsäkringar, automatsäkringar är skit, tål bara ett visst antal brytningar vilket dom som använder dom som strömbrytare fått erfara, kan bränna fast, kan börja spontanutlösa utan att varken vara överbelastade eller att efterföljande anläggningsdelar har några som helst fel.

I denna fastighet kommer det aldrig in en automatsäkringscentral så länge jag äger den iallafall, diazedsäkringar är det enda rätta och dom 2 elektriker jag känner håller helt med mig.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Elfråga

Inlägg av EN brun böna »

Den säkringen som inte ville fastna i på läge från början fungerade efter ca en timme när allt svalnat.

En granne fick sitt elskåp med gamla säkringar urblåst samt deras modem som de inte hade förstånd att dra ur.
Elverket har satt upp en ny transformator bara ett par hundra meter härifrån då de ska leda mycket ström till en telemast. Där hade flera riktigt stora 64ampers knivsäkringar gått.
En annan granne som nu har kopplat in ström till ett hus som tidigare fått ström från min vattenkraftsstation fick problem ännu konstigare än hos mig då strömmen från elverket bara var kopplat fram till vägg men inte draget in i huset. Det var alltså ett glapp mellan skåpet på ytterväggen till skåpet inne i huset. Men inne i huset hade flera säkringar gått, samt två huvudsäkringar i skåpet på utsidan väggen.

Enligt elverket så var den troligaste nedslagsplatsen för blixten i den elektronikkur som satts upp för att sköta telemasten.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Elfråga

Inlägg av Vattendrag »

EN brun böna skrev: 12 aug 2021 22:18 Igår var det åska och blixt här. En huvudsäkring på 35amp gick sönder bla. Nu till frågorna, först så skulle jag försöka få igång elen i köket, men den säkringen ville inte fastna i upp-läge, den bara fjädrade ner igen, alltså automatsäkringar. Varför gör den så? Någon sa att jag skulle sniffa lite extra för att känna om det låg och pyrde någonstans så något blivit bränt av blixten.
Sedan skulle jag försöka få igång hallen och tv-rummet samt toan på övervåningen, där var det 5 säkringar som var i ur-läge. Men hur jag än testade dessa så hände inget, inte förrän jag testade en som var i på läge, det sköt en eldblixt ut ur panelen men sedan funkade allt på övervåningen, och en av off-läges fick igång tv-rummet. Var det en säkring som bränt fast i på läget? Så när jag stängde den så släppte det? Eller varför blev det en sån ljusblixt?
All elektronik klarade sig bara ett elstängselaggregat som gav upp tack och lov
Den dvärg (säkring) som fastnat i tilläge kan ju vara otur. Däremot finner jag det extremt märkligt att detta hindrade andra dvärgar från att kunna slås till. Gammal felkoppling någonstans? Att två grupper blivit hopkopplade någonstans? Kolbryggor efter överslag?

Jag hade kontaktat mitt försäkringsbolag för att höra hur jag ska hantera detta. Det kan bli fråga om att byta ut hela centralen och eventuellt skadade ledningar. Om du vågar så lyft locket på centralen och se efter.

Jag tycker inte att dvärgar är ett problem. Diazed är robustare men inte mer än så. Dvärgar har en livslängd men håller i många år och kostar inte mycket. Men byt inte ut en diazed bara för att. Själv blev jag tvungen när fler grupper behövdes och det var redan överfullt med flera grupper på samma säkring. Man ska satsa på kända varumärken med gott rykte.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"