Domedags grafen 2021

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.

Vad är den troligaste orsaken till en kollaps just nu?

Pandemi
8
14%
EMP/ solstorm
2
3%
Meteorit nerslag
1
2%
Ekonomi
19
32%
AI/ nanoteknologi
1
2%
Inbördeskrig
8
14%
Krig med annat land
1
2%
Klimat
11
19%
Globalt kärnvapen krig
4
7%
Enormt vulkaniskt utbrott
4
7%
 
Antal röster: 59

Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3224
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Domedags grafen 2021

Inlägg av Parabellum »

Samma röstning som gjordes för 2020.
Tre val kan göras.

viewtopic.php?f=12&t=873&p=8977#p8977
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Domedags grafen 2021

Inlägg av Protect »

Största faran och fortsättningen mot domedagen är ju om Socialdemokraterna och Miljöpartiet vinner valet tillsammans, då är vi rökta på allvar. :-g
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Domedags grafen 2021

Inlägg av bastard »

håller nog med protect (:)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Domedags grafen 2021

Inlägg av maskros »

Protect skrev: 26 aug 2021 19:38 Största faran och fortsättningen mot domedagen är ju om Socialdemokraterna och Miljöpartiet vinner valet tillsammans, då är vi rökta på allvar. :-g
Jag delar inte den åsikten, men varför dra in partipolitik i detta?

Vi, som i mänskligheten, har väl nog med problem utan att käbbla om vilket parti i Sverige som medför störst risk för vårt samhälles beständighet tänker jag. Det konstiga vädret har medfört mänskligt lidande och ställt till det ekonomiskt på en del ställen, religiösa (och kulturella) fanatiker ställer till för de omkring dem och resten av världen, Covid-19 verkar mutera vidare mot Covid-22 (efterföljaren till delta, epsilon eller my) och världsekonomin verkar ha fått kronisk influensa eller nåt. Under tiden härjar både Putin och Kina på världsarenan. Jag tror allvarligt talat att vad svenska politiker gör spelar liten roll för utvecklingen i stort och vi kommer inte att vara skyddade här uppe i Norden oavsett vilka som regerar.

Tänkvärt om omröstningen är att flera av alternativen har inbördes beroenden, eller åtminstone kan trigga varandra. Någon eller några av sakerna kan vi ta för givet att de kommer att ske, om det medför kollaps eller "bara" svåra tider beror delvis på hur vi människor agerar mot varandra. Grön, röd eller blå, efter apokalypsen är nog alla grå - för att parafrasera en bekanting.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Domedags grafen 2021

Inlägg av entropi »

Vad har vi för indikatorer på att klimatet snarare än exempelvis fortsatt invandring av ekonomiskt och resurskrävande individer skulle kollapsa Sverige?

Vi har förstås hönan-och-ägget problematiken som Maskros nämner. Kraftiga klimatförändringar i Afrika och Mellanöstern kan ju tex trigga fortsatt migration med intensifierade strider i Sveriges omtvistade områden, ekonomisk kollaps och till slut inbördeskrig. Man kan ju räkna det som klimatförändringsproblem.

Men exempelvis Tyskland lär inte kollapsa mer än möjligen lokalt även om de skulle få flera stora översvämningar om man ser det på de direkta följderna.
Sveriges regim har satsat oproportionerligt mycket på att hindra klimatförändringar.
Trots att det knappt gör från eller till internationellt även om våra utsläpp blir noll, precis som Maskros nämnt spelar Sverige en liten roll internationellt både gällande politik och klimatpåverkan. Vi har dessutom tagit höjd för höga vattennivåer och sånt i byggregler redan (även om politisk styrning inte alltid följer det i kommuner). I övrigt ser jag inga som helst tecken på exempelvis vattenbrist, utan det är så att man tagit skattepengarna som tex skulle gå till innehåll och utbyggnad av VA system och spenderat på trams som inte hör till kärnuppdraget.
Vi kan inte ha både vattenbrist och sötvattenöversvämning, men vi kan ha en genompolitiserad förvaltning. Gävle skulle höja VA taxan med 45% förra året, men jag tror inte de skulle säga att det råder vattenbrist i Gävle just nu. Vattenbrist är motsvarigheten till "vi såg det inte komma" i Sverige och en omskrivning för dålig planering.

Tyvärr tror jag att dålig politik är en bevisad källa till systemkollaps. Titta tex på Sovjet, Libanon, Jugoslavien Rwanda och så vidare.
Survival
Honor
Liberty
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Domedags grafen 2021

Inlägg av Tank »

Intressant, men håller med: Dålig politik är definitivt en källa till kollaps eller stora störningar.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Domedags grafen 2021

Inlägg av pelleprepper »

Protect skrev: 26 aug 2021 19:38 Största faran och fortsättningen mot domedagen är ju om Socialdemokraterna och Miljöpartiet vinner valet tillsammans, då är vi rökta på allvar. :-g
Alternativt så får vi ”jag vet inte jimmy” och ”vräk fattiga så slutar dom va kriminella nyamko”. Ser nog hellre bolund som envåldshärskare.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Domedags grafen 2021

Inlägg av entropi »

pelleprepper skrev: 27 aug 2021 10:24
Protect skrev: 26 aug 2021 19:38 Största faran och fortsättningen mot domedagen är ju om Socialdemokraterna och Miljöpartiet vinner valet tillsammans, då är vi rökta på allvar. :-g
Alternativt så får vi ”jag vet inte jimmy” och ”vräk fattiga så slutar dom va kriminella nyamko”. Ser nog hellre bolund som envåldshärskare.
Största faran med samtliga omnämda aktörer är väl att de på olika sätt vill att politikerna ska lösa problemen med en större statsapparat på olika vis.
Du får vi lösningar i stil med
- Tryck pengar för att lösa inflation
- Subventionera inköp av nya elbilar i Sverige så att de gamla kan säljas till Norge
- Tvinga kommuner att inhysa nyinporterad röstboskap
- Kapten klänning hinner jämlikhetsseminarier hos polisen
- Köpa röster med Jobbskatteavdrag
- Storsatsning på järnvägar

Listan kan göras lång... När den bästa tjänsten de kunde göra för samhället var att stay the fuck away.

Kan de inte jobba på att få folk lite mer självständiga istället? Då kanske inte minsta störning blir systemhotande.
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: Domedags grafen 2021

Inlägg av Ursus »

Svår fråga. Mycket svår. Maskros är inne på ett bra spår med interagerande faktorer; och jag har alltid fruktat det där med kedjeeffekter. En pandemi i sig behöver inte knäcka världssamfundet om makthavarna bara skärper sig tidigt nog med åtgärder. Ekonomiska nedgångar kommer och går. Klimatet är svårt att förutsäga och kan slå lite hur som helst; men vi häruppe är nog ännu ganska safe.

Men det är när det börja hända saker i plural som det snabbt kan eskalera och skena. Jag brukar fundera på hur relativt marginell Covid19 skulle ha kunnat vara "om bara om". Om Kina hade varit transparenta från början, om världens länder hade tagit situationen på allvar snabbare och stängt gränserna, om folk hade skärpt sig på direkten och börjat vidta hygienåtgärder istället för att köra business as usual. Men istället ledde det ena snedsteget bara till det andra och spridningen blev exponentiell. Sedan dippade ekonomin helt tvärt när hela jävla jordklotet tvingades i lockdown. Konflikter tog fart i mindre nogräknade länder. Misär bredde ut sig. Mer spridning av Covid. Etc etc etc.

Med allt detta sagt kryssar jag i ekonomin. På ett lokalt plan tror jag inte att Sverige havererar som nation inom närmaste framtiden; rent ekonomiskt. Det skall mycket till att vi blir ett Tyskland á la Stora Depressionen där en brödkaka kostar en skottkärra med sedlar. Men verkligheten börjar nå oss också; vi är inte så odödliga som vi trott. Bostadmarknaden exempelvis börjar vara allvarligt på upphällningen; den eviga uppgången var inte så evig. Och många människor sitter nu inne med jättelån på en investering som abrupt kan sjunka i värde. Jag är glad att jag inte har skulder, utan istället har gott kapital.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Domedags grafen 2021

Inlägg av Protect »

Ja hellre bo enkelt med obefintliga lån och det mesta av livets nödtorft upplagrat i större poster än att leva på hoppet och leva för dan.

En bekant till mig skilde sig, för ett år sen köpte hon hus, ett stort hus med många rum eftersom hon har familjehemsbarn och lever på det och nu såg jag att huset var sålt. Troligen blev det för många BiB i veckan vid "matlagningen" så nån av barnen tröttnade och anmälde så nu står hon där med en flytt gud-vet-vart, dyrt billån, 3 hästar och 2 hundar och ska försöka få ihop det hela. Jag säger bara lycka till, som man sköter sig så får man det. :smack:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"