faceböök nere i flera timmar

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

faceböök nere i flera timmar

Inlägg av bastard »

att det händer har jag stor förståelse för

frågan är varför det ens blev en nyhet?
är folk så insyltade i sådant att dom får men av att ett ganska uselt socialt forum inte fungerar under några timmar?
jag förstår även att folk använder det för kontakter, men om inte det ena funkar kan man ju ta något annat, eller bara vänta om det inte är något viktigt, vilket jag ser som ganska ossanolikt på faceböök
för skulle det vara viktigt så tar man det via kanaler som funkar som i verkliga livet eller telefon
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: faceböök nere i flera timmar

Inlägg av rödluvan »

Exakt.
Det utlöste i allafall rungande skrattsalvor på ett annat forum... :sneaky: :up: :notme: :D
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: faceböök nere i flera timmar

Inlägg av mopar340 »

Även whats app som jag använder för vanlig chatt och sånt gick ner... fick gå över till sms... så nesligt, skandal!
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: faceböök nere i flera timmar

Inlägg av EN brun böna »

På radion så tog de upp detta under eftermiddagen igår och då var det många som sa att boken och dessa appar var deras linje ut till familj och släkt i andra delar av världen, tex barn som jobbade utomlands. Det var ju ett "gratis" alternativ till telefonen.
Så behöver man kontakt dagligen så blir det snart ett stort problem.

Hur är det med skype? är det fortfarande gratis eller? Vet de som bor nära mig och har barn utomlands i stort bara använder det och mail.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: faceböök nere i flera timmar

Inlägg av reboot »

För er som har koll på sånt här...
Jag har något som heter "Face Time" (som frugan ladda ner) och det funkar utan facebook worldwide.
Det är en bildtelefon-gratis-app som förutom telefoner även går på paddor m.m.

Låg den nere i går också?
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: faceböök nere i flera timmar

Inlägg av rödluvan »

Facebook och andra liknande plattformar må vara skit anamma samma, men det oroar mig däremot litet att även Swedbanks internetserver inklusive bank ID, swish, mm har gått ned idag. :hm:
Hade det vara enbart swish hade det varit en sak, men det verkar vara hela internetbanken.
Det kan ju för visso vara en slump eller bero på andra saker som onormalt hög belastning eller liknande, men tycker ändå att det är litet märkligt att detta sker så pass nära inpå.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: faceböök nere i flera timmar

Inlägg av Tank »

Ja, det gäller att ha olika sätt att kommunicera som gör att man inte fastnar i ett specifikt system eller organisation.
Kan vara svårt att se till att börja med men om man undersöker lite så ser man vissa samband rätt snart. :ninja:

Vi har ju massor av folk här som är duktiga på sånt här som kanske kan föreslå ett antal skilda system som folk kan använda som inte är för svåra?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: faceböök nere i flera timmar

Inlägg av maskros »

Inte så duktig men glad ändå:
Signal, både mess och tal och bild över nätet.
Skype, tal och bild och chatt över nätet.
Mail, text över nätet.
Mobil, tal och mess (och bild) över telenätet.

Känns inte som att det är något större problem om en bärare försvinner, än mindre om en tjänst på en bärare försvinner.
Sitter själv med två mobiler i olika nät med olika infrastruktur för att ha lite backup om det börjar knaka. Radio känns väl mer som något jag packar upp vid SHTF.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: faceböök nere i flera timmar

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 07 okt 2021 20:42
Mobil, tal och mess (och bild) över telenätet.

Känns inte som att det är något större problem om en bärare försvinner
Beroende på hur "mycket" internet försvinner så har jag hört att telefontrafiken också dör med internet. Typ att det tunnlas via internet. Kan vara värt att undersöka om det stämmer.
Man blir ju lite sugen på Starlinks satellitkommunikation, men vem ska man prata med i andra änden?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: faceböök nere i flera timmar

Inlägg av bastard »

telefoni går via samma fiber som internet på många ställen, dyker backbonen med fibrerna så försvinner telefonin med
exakt hur illa det blir beror på hur redundanta system dom olika aktörerna har
få har ju icke mobil telefoni dessa dagar och där så är det mesta som går mellan stationerna med fiber, jag tror inte ens man kan ringa innom ett stationsområde numera då telestationerna kräver förbindelse mot centralare delar, kan ha fel där

så det finns olika grader av skit i fläkten för internet och fiberdelen
om bara internet strular, läs servrar men inte fibernätets knytpunkter så funkar telefonin, om backobonen försvinner så strular telefonin

och frågan är hur rakel och motsvarande funkar med......

hadde msb haft lite tänk så hadde man haft flera färdiga kanaler mot almänheten
ex att brandstationerna även haft en fungerande 27Mhz basstation, även kanske bilarna med
och en kanal i riket skulle vara allmän nödkanal, vilket sannolikt skiter sig till stor del om folk inte kan hantera radiotrafik
men bättre än inget i varjefall
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"