Hela världens akilleshäl: us-east-1

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Hela världens akilleshäl: us-east-1

Inlägg av entropi »

Ganska talande. Det är inte lätt att avgöra hur beroende man är av det här!
corey-tweet.png
corey-tweet.png (122.06 KiB) Visad 542 gånger
https://www.tbray.org/ongoing/When/202x ... WOrst-Case
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hela världens akilleshäl: us-east-1

Inlägg av maskros »

Kan du förklara begreppet "us-east-1", jag fattar inget, inte ens efter att ha googlat (eller duckduckat) det.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Hela världens akilleshäl: us-east-1

Inlägg av Timmerstugan »

Det är ett namn på ett data-center i usa. Amazon har några runt om i världen.
Amazon rekommenderar att man bygger sina tjänster, på ett sätt som gör att programvaran flyttar runt, till nya data-center om det brinner ner.
Men i praktiken gör väl ingen det, för man måste göra rätt från början. Vem gör rätt första gången?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hela världens akilleshäl: us-east-1

Inlägg av Marie »

Om Amazon, facebook, Google, Microsoft och Apple brinner ner så gör vi världen en stor integritets tjänst. ;)
:twisted: So let it burn!! :twisted:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Hela världens akilleshäl: us-east-1

Inlägg av entropi »

Ja, men det är inte så enkelt som att jag måste bygga min egen tjänst redundant över flera regioner.
För de flesta active-active -funktioner bör det räcka att göra över flera tillgänghetszoner (tex us-east-1a &
us-east-1b) eftersom latency oftast blir för stor annars.
Olika tillgänglighetszoner ska tex ligga på olika flood planes i teorin.
Backuper och eventuella standby -system bör ligga på en annan kontinent, fysiskt i "lä" från solstormar och EMP attacker. Bygger man riktigt resilient ska det också vara hos en provider som inte är baserad i USA. Men man måste vara säker på att alla skott är vattentäta så problem på ett ställe inte sprider sig.
Hur vet du tex att din betalning för molnfakturan inte hoppar via regionen så du kan betala räkningen för resurserna som spinner igång på nya stället?

Har själv att vissa globala tjänster som jag använt i Europeiska regioner pekar mot us-east-1, så när den går ner kommer saker garanterat krångla på andra kontinenter.
Man behöver inte själv kan något i den regionen eller hos Amazon för den delen. Halvledarbristen kommer industrierna minnas som den gamla goda tiden om det här inträffar.

Märk väl, jag misstänker att det inte blir lika mycket problem i China eller Ryssland som i Australien/Europa/Nordamerika. Så det är inte en helt otrolig tanke att Kina skulle kunna slå till här med ett ordentligt cyberangrepp om de tex tänkt gå in i Taiwan.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"