Handla utan Bank-ID??

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Handla utan Bank-ID??

Inlägg av Bolfink »

Skulle handla grejor p amazon.se,
fyllde kundkorgen med det jag skulle ha och sen till kassan, men där tog det stop!?!
Mitt köp med mitt kort, skulle verifieras med bank-id!?!? Har inte sådant då det mestadels varit tekniktrassel o hackningar o intrång o f-n´s mormor... Och dessutom är det illa nog för opsäk att använda kortet. Men bank-id? Gick inte ens med faktura.
Bytte till amzon.de (tyskland), men det var lika illa där!!
Hur tänker de?? Den som av olika skäl behöver ha skyddad identitet eller av annat skäl gå under radarn, hur gör man då?
Och vi som inte har detta bank-id?
Är rätt upprörd... milt sagt... :wall: :bam: :para: :wall:
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Handla utan Bank-ID??

Inlägg av xsive »

Bolfink skrev: 05 dec 2021 21:35 Skulle handla grejor p amazon.se,
fyllde kundkorgen med det jag skulle ha och sen till kassan, men där tog det stop!?!
Mitt köp med mitt kort, skulle verifieras med bank-id!?!? Har inte sådant då det mestadels varit tekniktrassel o hackningar o intrång o f-n´s mormor... Och dessutom är det illa nog för opsäk att använda kortet. Men bank-id? Gick inte ens med faktura.
Bytte till amzon.de (tyskland), men det var lika illa där!!
Hur tänker de?? Den som av olika skäl behöver ha skyddad identitet eller av annat skäl gå under radarn, hur gör man då?
Och vi som inte har detta bank-id?
Är rätt upprörd... milt sagt... :wall: :bam: :para: :wall:
Är det inte din bank/kortutgivare som vill du skall verifiera med Bank-ID
Är väl knappast Amazon?
I started out with nothing, and still have most of it left
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Handla utan Bank-ID??

Inlägg av pelleprepper »

Vill du ha opsäk så går det fetbort att handla på nätet. Det heter nätet av en anledning.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Handla utan Bank-ID??

Inlägg av Marie »

Bolfink skrev: 05 dec 2021 21:35 Skulle handla grejor p amazon.se,
fyllde kundkorgen med det jag skulle ha och sen till kassan, men där tog det stop!?!
Mitt köp med mitt kort, skulle verifieras med bank-id!?!? Har inte sådant då det mestadels varit tekniktrassel o hackningar o intrång o f-n´s mormor... Och dessutom är det illa nog för opsäk att använda kortet. Men bank-id? Gick inte ens med faktura.
Bytte till amzon.de (tyskland), men det var lika illa där!!
Hur tänker de?? Den som av olika skäl behöver ha skyddad identitet eller av annat skäl gå under radarn, hur gör man då?
Och vi som inte har detta bank-id?
Är rätt upprörd... milt sagt... :wall: :bam: :para: :wall:
Har man skyddad ID så är man rätt fetkörd nästan överallt... inte ens handla med hemkörning via coop, maxi osv fungerar även om man har bank-id.. För de kan inte verifiera adressen och identiteten.
Handla via postorder är oxå kört i många fall..
Det är enbart de ställena där man manuellt kan fylla i leveransadress och direktbetalning som fungerar.
Så om du är upprörd över amazon.. det är lyx om du bara har det problemet. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Handla utan Bank-ID??

Inlägg av maskros »

Bolfink skrev: 05 dec 2021 21:35 Hur tänker de?? Den som av olika skäl behöver ha skyddad identitet eller av annat skäl gå under radarn, hur gör man då?
Det är, som tidigare sagt, kortutgivaren som begär det.

Ett sätt att komma runt det är att skaffa ett debitkort från utanför Sverige, Revolut är ett exempel.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Handla utan Bank-ID??

Inlägg av entropi »

Som sagts ovan, det är kortet.
Du kan tex skaffa Revolut och skicka pengarna till det kontot utomlands.
Men problemet med BankID är att du inte kan se till att din person inte kan kopplas med BankID. Du har något liknande som heter Freja också.

Men det vore nog enklare för mig att plocka ut ett BankID i ditt namn om du inget har. Tror det skulle kunna bli så här om man har otur:

* Jag adressändrar dig (har du BankID kan du ställa in att det inte går att göra utan befintligt BankID)
* Jag beställer hem ett nytt id i ditt namn till den nya adressen. Plockar bekräftelsen ur din brevlåda.
* Du får ett helvete att reda ut, spärra tjänster till höger och vänster, inkasso mm då din identitet används till en massa bedrägerier.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Handla utan Bank-ID??

Inlägg av jr_36 »

Är inte nödvändigtvis helt kört, utan kan beror på olika förutsättningar. följande funkar för SEB: Vid köp på debitkort kan man verifieras via antingen bankid eller SMS (jag tycker sms är OK). vid deras kreditkort gäller enbart bankid... Det som är viktigt är att mobilnumret står med +46 07xxx.... så landsnumret är med. Tror även de lär sig ens publika IP och då godkänner köp igen, men är bara en känsla.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Handla utan Bank-ID??

Inlägg av EN brun böna »

Det går att handla utan bank-id på många ställen men inte alla. Det som krävs är då att man går in på sin bank och fixar verifiering via lösenord och sms-kod. Vid varje köp kopplas man till sin banks hemsida där man ska verifiera med bank-id, men när lösenordet är fixat så står även det på samma ställe, man skriver in sitt lösen och banken skickar då tillbaka ett sms med en sex-siffrig kod som man skriver in. Tycker det känns mycket säkrare för man kopplar sin telefon och har ett eget lösenord och koden är en engångs som sedan försvinner och vid nästa köp kommer en ny kod. Inget som nån kan stjäla.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"