Drönare, en del av våran framtid.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av bastard »

det senare...

med drönare skulle man om man är några ganska lätt kunna täcka av hela landet i högupplöst läge
några drönare per person, kör förprogramerade mönster

det dom glömmer är att det går lika bra att filma från flygplan, och dom går lika lätt att göra som en fågel , och då kommer dom även förbi allt vad normal säkerhet är runt kärnkraftverk och flygplatser

tja, radiostyrda flygplan, med drönarautomatik, gps bana
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 17 okt 2021 12:43 det senare...

med drönare skulle man om man är några ganska lätt kunna täcka av hela landet i högupplöst läge
några drönare per person, kör förprogramerade mönster

det dom glömmer är att det går lika bra att filma från flygplan, och dom går lika lätt att göra som en fågel , och då kommer dom även förbi allt vad normal säkerhet är runt kärnkraftverk och flygplatser

tja, radiostyrda flygplan, med drönarautomatik, gps bana
Grävde runt lite. Tydligen har jag missat att det finns en hel lagstiftning kring detta:

https://www.lantmateriet.se/sv/webb/spr ... tillstand/

Detta gör mig faktiskt lite dyster. Inte minst för att de 10 000 spännen jag lade ned på min drönare i praktiken är en sjunken kostnad om man inte ens får publicera en bild på en solnedgång i horisonten utan tillstånd. Kan verkligen inte tänka mig ett annat land som är mer fjantbyråkratiskt än Sverige.

Om totalförsvaret på riktigt står och faller på att privatpersoner laddar upp landskapsbilder så börjar det vara illa. Det kanske skulle satsas lite mer pengar på att se vilka som kommer in i landet helt fritt, utan pass och ID. Tänker på det du skriver här ovan. Om nu "främmande makt" vill kartlägga Sverige med drönare kan de ju i praktiken åka in medelst bil, köra drönaren och fota där de vill, packa ihop, och åka tillbaka. Vem skall stoppa dem? Vem skall märka deras närvaro? Inget kommer att spridas någonstans, utan laddas upp på sagda säkerhethetstjänsts datorer vid hemkomst.

Det börjar bli en svensk klassiker: Den lilla människan skall piskas; slödder får göra lite som de vill.
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Bolfink »

Det mest bisarra är nog detta, man behöver inte ens drönare för att få koll på hela sverige i välupplöst läge:
https://minkarta.lantmateriet.se/
Utan några som helst problem har jag kunnat studera ex stora el/transformatorstationer...
Och detta ligger alltså ute till allmän beskådnad?!?!! Främmande makt behöver inte precis anstränga sig! :oops: :roll: (:)
:smack: :smack: :smack: :smack: :wall:
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

Ursus skrev: 17 okt 2021 13:44 Om totalförsvaret på riktigt står och faller på att privatpersoner laddar upp landskapsbilder så börjar det vara illa. Det kanske skulle satsas lite mer pengar på att se vilka som kommer in i landet helt fritt, utan pass och ID. Tänker på det du skriver här ovan. Om nu "främmande makt" vill kartlägga Sverige med drönare kan de ju i praktiken åka in medelst bil, köra drönaren och fota där de vill, packa ihop, och åka tillbaka. Vem skall stoppa dem?

...

Det börjar bli en svensk klassiker: Den lilla människan skall piskas; slödder får göra lite som de vill.
Jag citerar mig själv ovan i ljus av de senaste dagarnas utveckling. Hade rätt ännu en gång. Borde kanske skriva en profetia; ät skit Nostradamus.

Och den sista meningen är lika aktuell. Hörde på radion att "möjligheterna skall ses över för att begränsa drönare via lagstiftning och teknik". Mhmm. Det är absolut tvåmeters svennebanandrönare som har snurrat runt i stormvindar och sedan dragit ut till havs.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av bastard »

japp, jag är helt och fullt övertygad om att lagar och teknik kommer gör att detta inte återupprepas . . .

däremot så skulle nog ex GW laser , attackdrönare, microgun och lite sådant kunna ta ner dom relativt fort
och att inte ha radar över dom känsliga områdena är ren löjligt dåligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Marie »

Rent teoretiskt borde det gå att använda sig av kraftiga störsändare för att slå ut dem.
Drönarpiloten styr den med radio/satellit kommunikation och även om den flyger med inprogrammerad rutt så behöver den GPS signalerna för navigation..

En störsändare är enkel att placera ut på tak eller i master.. de går snabbt att slå på för att sedan enkelt stänga av igen när drönaren gått i backen.. och om det är en svävardrönare utan vingar och drönaren skulle hamna i safemode där den hovrar på plats, så är den enkel att skjuta ner den för att sedan stänga av störsändaren igen... stillastående mål är ju enkla att träffa.
Sedan om de som bor för nära blir utan telefon, tv, wifi osv. i de minutrarna det handlar om.. ja so what lixom... de får väl klaga till BRIS :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Omnivore »

Cornucopia har förklarat varför militären inte helt enkelt skjuter ned drönarna:
https://cornucopia.cornubot.se/2022/01/ ... -over.html
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Timmerstugan »

Den enda anledningen till att man inte skjuter ner en drönare är för att man äger den och den är dyr.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Marie »

Timmerstugan skrev: 19 jan 2022 16:12 Den enda anledningen till att man inte skjuter ner en drönare är för att man äger den och den är dyr.
Vad menar du nu?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Timmerstugan »

Min första tanke var, "- De ägs av sverige, det är anledningen till att de inte vill att de ska förstöras."
Min andra tanke var, "- Skjuts de ner kommer de att see att de är tillverkade i sverige." :)
Min tredje tanke var, "- Var är bilderna, alla har en kamera i fickan, varför finns det inga bilder. Det här har inte hänt."

Som sagt, min konspiratoriska sida vaknade till liv. :notme:
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"