Drönare, en del av våran framtid.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av xsive »

Eller om man råkar ha en rejäl hög med pengar över som man verkligen inte kan hitta något bättre att använda dom till.

https://www.blinto.se/auction/Leica-Aib ... attform-NY

Riktigt högt specad proffsmodell.
https://leica-geosystems.com/sv-se/prod ... ems/copter
6 propellrar. Byggs av DJI i samarbete med Leica
Normal flygtid 24 minuter
11,2kg plus max 4,3kg last. Infällbart landningsställ osv
Programmera automatisk sökområde. RTK-GPS. Byggd för survey
Komplett med gimbal och Sony digitala systemkamera α7RII kamera 42,4 mp och 4K-video (Bara kamerhuset ligger på ca 22kkr)
Finns antal olika sensorer den kan utrustas med tex Lidar men allt kostar naturligtvis skjortan
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Abbe »

Det är inte otänkbart att se en lagskärpning framöver. I Luxemburg ska man tex. ha licens och man får inte använda den förutom på vissa platser.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av entropi »

Jag tänker att ett självflygande elektriskt flygplan skulle kunna vara oerhört användbart om skiten träffar fläkten.
Speciellt om man kunde använda någon enklare form av maskininlärning för att lära den navigera till olika punkter via kamera.
Man skulle kunna låta den köra på GPS nu när den fungerar för att lära sig köra med videokamera sedan?

Man skulle kunna flyga till ett ställe några mil bort, landa, människorna på nya stället laddar upp batterierna + syncar meddelanden, och skickar den vidare på nästa tur.
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

Intressant erfarenhet från en drönarägare (jag):

De fungerar dåligt/inte alls i närheten av kraftstationer, elledningar och stora metalliska objekt (typ industriskorstenar), det gör att den inbyggda kompassen skruvas till och drönaren kan inte lyfta. Programmeringen spärrar den från Take-Off om inte alla navigeringssystem förutom kartsystem är gröna. Det är mindre problem om den redan är i luften, men den kan fortfarande börja bugga och bli erratisk i rörelserna i närheten av sådana objekt.

Använd denna information fritt i era byggen utav drönarskydd ;)
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Strångsjö »

(Har inte läst alla inlägg)

Oroar mig, trivs i naturen, lugn och ro, blicka ut över vidder, övervakande drönare vore
katastrof.

Tidigare i mitt liv fanns en "granne", distansminuter bort, denne hade flygande gummibåt.

likt bålgeting surrade den runt, runt, låg höjd, stilla sommarkvällar, just exakt där
det INTE var tätbefolkat, där jag var och ville vara ifred. Luftvärn, saknade det.

Om drönare blir vardag, leveranser, håller jag tummarna för att det blir
hårda krav, farleder där ingen störs, förbud i fjällvärlden, vid kusterna.

Kanske över E4:an, om ingen störs mer än de redan gör

:wall:
404
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 jun 2019 19:01

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av 404 »

Strångsjö skrev: 29 jun 2020 19:36 Tidigare i mitt liv fanns en "granne", distansminuter bort, denne hade flygande gummibåt.

likt bålgeting surrade den runt, runt, låg höjd, stilla sommarkvällar, just exakt där
det INTE var tätbefolkat, där jag var och ville vara ifred. Luftvärn, saknade det.
Det är kanske inte är helt lagligt men man skulle ha en egen drönare till hjälp för hålla inkräktare på avstånd.
För den som är intresserad och har råd så finns det många roliga tillbehör.


Throwflame - Introducing the TF-19 Flamethrower Drone

https://youtu.be/07rtBip9ixk
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av bokmalen »

404 skrev: 24 jul 2020 07:26 Det är kanske inte är helt lagligt men man skulle ha en egen drönare till hjälp för hålla inkräktare på avstånd.
Har sett "hack" där man satt en liten radiosändare på sin drönare och sedan flugit upp till en annan drönare, tagit över den, och fått den att följa efter sin egen drönare.

:notme:
I intend to live forever, or die trying to
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Strångsjö »

Vill ha lugn och ro, kommer drönare skaffar jag luftvärn

Förstår varför folk i nordöstra roslagen tröttnade på polismannen, den
där med modellflygplan, utanför tomten.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Protect »

Det borde räcka att bygga en riktigt kraftfull riktningsbar jammer som får drönaren att tappa koncepten och dråsa ner. Det bästa av allt, en jammer hörs inte utan det blir bara tvärnit och buklandning. :twisted:

Drönare rätt använd är en fantastisk grej men som med allting ska det missbrukas, jag hade en vattenskoter modell äldre och större som användes enbart som arbetsflytetyg, när folk fick se den fick dom stora skälvan och trodde friden var slut men den gick tyst, drog inte upp svall och användes enbart istället för båt. Jag förstår precis varför dom är hatade för i 99 fall av 100 ägs dom av folk med alldeles för mycket pengar och används enbart som leksak tyvärr. Rätt använd är det en fantastisk sak med många användningsområden.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av xsive »

Blivit erbjuden en DJI Phantom 4 (ej Pro versonen) för en vettig peng
Någon som har erfarenhet av modellen?
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"