Drönare, en del av våran framtid.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Kiew
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 dec 2019 13:38

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Kiew »

Lite tankar kring drönare...

Tekniken kommer nog finnas och användas, så drönare kommer ligga högt upp på önskelistan för de som har råd. För vem vill inte ha fördelar?
Handhavandet däremot är något annat... En van förare kommer använda sin drönare på relativt hög höjd för att dölja drönarens ljud (80 -120 m.) således svår att upptäcka om man inte vet var man skall titta. För att få en bra överblick av önskat område så använder man höjden och en Dji mavic pro 2 Zoom kan enkelt sköta "närbilderna". Hela mavic-serien har för övrigt bra flygtid och paket erbjuds med flera batterier.

Personligen tror jag drönare kan vara användbart om man har ett bestämt syfte. T.ex. att snabbt få en uppfattning av... dvs. förebyggande, offensiv handling. Att använda drönare som defensivt verktyg/ bevakning etc. kommer vara desto svårare eftersom man då hamnar i läget att konsumera dyrbar batteritid. Där tror jag det finns andra bättre alternativ.
Användande av en drönare innebär också en sårbarhet (oaktat syfte) då den kan visuellt spåras tillbaka till användaren då den återvänder till sitt avgångsställe. Med andra ord bör avståndet från start och "sök området" vara minst 3 - 4 km. längre bort, så den kan blända in i himlen och färdas med snabb hastighet, speciellt viktigt då den skall tillbaka så den inte röjer sin användares position.

Med andra ord:
1. Snabbt till sökområde, hålla avstånd och höjd från målområde för att minska ljud och synlighet.
2. Observera/filma/ta bilder snabbt och under rörelse.
3. Vid återfärd börja inledningsvis med annan färdriktning i snabb fart.

Plan your work, work your plan :)
johnwaynee
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 jan 2020 13:56

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av johnwaynee »

bra ämne. Jag håller helt med dig!
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

Har kört min drönare en del under lite varmare dagar och ser potentialen. Räckvidden är löjligt bra, kunde köra nästan en kilometer från huset trots hinder i form av träd och byggnader. Enda som saknas är zoom, men ville inte lägga ned för mycket pengar, samt att värstingarna är ganska stora i storleken.

Det är även enligt ryktena lite kinkigt att flyga i minusgrader, det kan bilda kondens innanför linsen om den tas in för snabbt från kallt till varmt. Vill inte riktigt testa detta, det är inte billigt att byta.
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av mango »

Hur skulle lagen se på om man skjuter ner en drönare på sin mark tro? Är luften fri som det heter?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Charlie** »

mango skrev: 29 jan 2020 11:18 Hur skulle lagen se på om man skjuter ner en drönare på sin mark tro? Är luften fri som det heter?
I internationell lagstiftning om luftrummet, så är det hur högt ett stat kan hävda luftrummet som gäller. När det gäller "privat luftrum" inom en stat tror jag inte att det är så enkelt, speciellt inte i Sverige. Oavsett vilken sorts intrång någon gör på din tomt/fastighet får du inte vidta några som helst åtgärder mer än att säga till vederbörande att lämna ditt fastighet/tomt/hem. Skall personen avisas från platsen måste detta ske med handräckning från kronofogde och utföras av polis.

En drönare kan ju inte avvisas från platsen och inga myndigheter i världen kan hjälpa dig rent praktiskt. Drönarens pilot kan ju stå utan för din tomt och således kan du inte göra honom något heller. Du kommer alltså att åka dit ganska rejält om du med vapen skjuter ner en drönare. För att värna sig mot drönare så måste man nog i alla fall gå utanför lagens ramar. Det gäller då att agera på ett sådant sätt så att det inte går att bevisa att man plockat ner en drönare. Med hjälp av någon form av elektronisk störsändare eller en sändare som "kapar" drönaren, är nog det effektivaste sättet.
...men det gäller att se till att ens innehav av en sådan sändare inte känns till av någon annan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
johnwaynee
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 jan 2020 13:56

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av johnwaynee »

Jag skulle också vilja tillägga att jag har en bra blogg där du kan få bra tips om dronare. Jag är säker på att du kommer att gilla det och du kommer hitta det du letar efter
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Charlie** »

mango skrev: 29 jan 2020 11:18 Hur skulle lagen se på om man skjuter ner en drönare på sin mark tro? Är luften fri som det heter?
Lite tips och rix finns på tuben.
https://www.youtube.com/watch?v=hRgAn9G ... jB_bUSx_8U
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av mango »

Det är inte tekniken eller utrustningen som saknas kan jag säga. Skulle med stor sannolikhet kunna plocka ner en drönare (som de ser ut idag) på 200 m och troligen även längre bort än så.
Tror nog detta behöver prövas i domstol innan vi vet mer om ev brott och påföljder, sen ska man ju bli påkommen också.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av bokmalen »

Om jag vill bli av med drönare ser jag som en bättre ide att ha en starkare radio och bara "ta över den", d.v.s att deras drönar oförklarligt störtar och "försvinner" på din tomt.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av xsive »

bokmalen skrev: 03 feb 2020 13:48 Om jag vill bli av med drönare ser jag som en bättre ide att ha en starkare radio och bara "ta över den", d.v.s att deras drönar oförklarligt störtar och "försvinner" på din tomt.
Kommunikationen är digital så inte bara hitta rätt frekvens.
Men det går göra genom att överbelasta med en drone gun. Verkar dock krävas ganska duktigt med effekt
https://makezine.com/projects/build-wi- ... pberry-pi/
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"