Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Inlägg av crusoe »

Jeg startet opp en tråd på Swedish Survivalist som jeg ga navnet "Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...", som var ment som litt dagbok, litt blogg og litt selvskryt. Siden jeg nå er aktiv på dette forumet, så tenkte jeg at jeg vil fortsette tråden her.

Jeg kopierer inn mine egne innlegg fra SS
(http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 12726.html)
i de første postene i tråden. Det vil ikke gi fullstendig mening, siden noen av postene er svar på innlegg i den opprinnelige tråden og jeg kopierer kun mine innlegg, ikke spørsmålene som ledet frem til svarene eller dialog deretter.

Jeg kommer til å oppdatere min opprinnelige tråd på SS, samtidig som jeg poster her. Muligens er det noen som bare er med på det ene forumet og det vil gi meg mulighet til å få innspill fra begge fora, samtidig som det gir meg backup, om et av stedene forsvinner ;)

Samtidig vil jeg rette en takk til EssBe som synes at dette var en ryddig måte å gjøre det på, samt hans (hens :lol: :lol: ) arbeide med SS.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Inlägg av crusoe »

fra den andre tråden:

#1
"Har startet opp tråden inspirert av andre som har startet opp tråder som kan fungere som en liten mini blogg her på forumet. Litt blogg og litt dagbok, litt egoisme og litt ønske om å bidra til positiv aktivitet på forumet.

Jeg håper andre også svarer og skriver i tråden, det er ikke meningen at jeg skal velte meg rundt meg selv her i tråden"

#2
Er frekk nok til å skrive det første svaret i min helt egen tråd Har ikke vært spesielt aktivt den siste tiden, så nå er det jammen på tide

Preppingen og backyard homesteadingen går sakte og sikkert fremover, så det har blitt litt slakting i år med. Personlig ønsker jeg å bruke så mye som mulig av dyra vi slakter, så her kommer noen forslag:

BESTAS HERMETISKE LEVERPOSTEI
300g lever
200g spekk
125g magert flesk
4 ansjoser
2 små løk
50g hvetemel
3dl melk
2 egg
1ss salt
1/2 ts allehånde
1/2 ts pepper

Vi har benyttet dette som basis oppskrift for leverpostei produksjon her i huset i høst. Med utgangspunkt i denne oppskriften har vi laget diverse utgaver. Derfra og videre har vi ikke fulgt fremgangsmåte nøye, men derimot prossesert det hele i vår "all american" trykkoker. Noe har blitt gitt bort og noe har blitt solgt og mye har havnet i matlageret.

Våre varianter har blitt: svinepostei, gåsepostei, kaninpostei og kalkunpostei. I tillegg har vi laget de i variantene: plain, bacon og purre med pepper. Vi har redusert litt på væskemengden og øket litt med egg og løk. Resultatet har blitt en leverpostei som har ganske fast og svært velsmakende.

#3
Vi er så heldige at vi bor nær flere som slakter fugler, så de siste åra har vi gjort det sammen. (at en eier en skikkelig ribbemaskin er jo heller ingen ulempe )

Uansett så er det slik at andres trash er vår treasure, så jeg har kallet "dibs" på alle føttene i slakteavfallet. Så langt dreier det seg om føtter fra høns, kalkuner, ender og gjess.

Føttene kokes i en kjele sammen med vann, laubær, pepper, noen gulrøtter/morot og noen løk. Alt skummes og kokes en 7-8 timer med påfyll av vann etter behov.

Resultatet blir en gele, aspic eller fond, med en fantastisk smak. Denne kan brukes bare som kjøttgele, i sylter, kabaret eller som smakstillsetning i supper og sauser.

50/50 med en slik aspic og hjemmelaget tomatsaus så trenger bare 1-4 ratio med vann, så har du væskebase til en fantastisk suppe.

#4
Driver nå og forbereder byggingen av en veksttunnel på den lille plassen jeg har igjen til dyrking i kjøkkenhage. Jeg valgte i '17 å gjøre om nesten halvparten av kjøkkenhagen til gåsegård, så målet med tunnel er å kunne dyrke enda mer effektivt enn i dag. Det ved at vekstsesongen økes, men også for å teste ut vinterdyrking nærmere.

Jeg er ikke sikker på hvor jeg kom over vinterdyrking (muligens her på forumet ), men fant blant annet denne bloggen:
http://sarabackmo.no/vinterdyrking-hva-er-det/
http://sarabackmo.no/vinterdyrking-uten-varme/

Jeg startet opp forsiktig seinhøst '17 med å flytte inn noen planter fra kjøkkenhagen i veksthus. Foreløpig har jeg testet med følgende planter:
Grønnkål: ser så langt ut til ikke å ha vokst noe særlig, men er frisk og fin og kan fremdeles høstes.
Savoykål: virker til å vokse sakte og ser ut til å trives.
Bladpersille: noen kvister dør ut og nye kommer til, mye grønt fremdeles.
Stangseleri: ble skjært ned til roten før roten ble plantet om og alle røttene produserer nå nye skudd (enda ikke store da..)
Jeg har også forsøkt å plante to typer erter i kasser, men det er vel strengt talt mer vintersåing enn vinterdyrking. Her er det enda ikke noe resultat. Vinteren har vært ganske mild så langt, men nå er det meldt mer kulde, så vi får se hvordan det går.

Tunnelen jeg lager er metallrør som er slått halvveis ned i bakken. Mellom disse vil jeg lage buer av armeringsjern og dette vil bli trekt med en gjennomsiktig armert pressening. På den ene siden vil det bli en dør som er stor nok til at en trillebår kan kjøres inn og på den andre siden vil det bli et stort vindu som kan åpnes etter behov.

Det begynner å bli på tide med de første sortene som skal vintersåes i år også. Foreløpig har jeg klargjort 23 plastkanner til dette, men det blir nok nærmere det dobbelte før jeg er fornøyd. Tror jammen de første kannene blir sådd allerede i kveld...

#4
(svar til en annen i tråden)


Hei xxx
Jeg vet ikke hvor langt du har kommet, men jeg har holdt på og er på syvende året. Det er viktig å huske, når jeg skriver, at alt er i liten scala. Jeg har bare to mål naturtomt til rådighet og deler av den er kona beinhard disponent over. Hun vil ha estetikk og ikke mat og er lite interessert i estetisk mat.

Når det er sagt, så har jeg foreløpig fått til ganske mye på "min mark" og det finnes grenseområder jeg vet jeg vil vinne, som kan påbegynnes når "min mark" er ferdig utviklet

xxx skrev:
................................

Mitt svar:
Norge har få geografiske muligheter til å drive et godt landtbruk, men er jo historisk et primærnæringsland og landtbruk er en av de næringene. Det som er problemet i dag, er at det foretas en gradvis nedbygging av lantbruket, samtidig som vi gjør oss mer og mer avhengig av at utlandet kan levere, våre verdier har verdi og at logistikken holder. Svikter en av disse finnes det lite lantbruk igjen.

Mener å ha hørt at selvbergingsgraden nå er under 35%, men husker ingen kilde. Denne oppgir 40% og fallende og er noen år gammel:
https://www.bondelaget.no/nyhetsarkiv/n ... -3805.html

Bland folk flest er det nok lite sympati og engasjement for bondens sak. Det er jo en økobølge også her, men at den jevne lantbruker opplever det som noe mer støtte tror jeg ikke.

Det jeg på andre siden alltid har innbilt meg, er at Norge har en mye mer aktiv distriktspolitikk, noe som på sin side er heldig for fortsatt mennesker og drift der primærnæringer utøves. Helt uten annen kilde enn hvordan jeg har opplevd Sverige på besøk og gjennom media, så virker det som om det er lite liv utover byer og enorm fraflytting fra småsteder og til byene. Denne trenden er i Norge også, men jeg tror ikke omfanget er nært Sverige på grunn av en aktiv distrikspolitikk.

xxx skrev:.............................................

Mitt svar:
Jeg har vært mye avundsjuk/sjalu på Sverige! Spesielt når jeg var svært ung. Det eneste som skiller seg ut og jeg kan forstå avundsjukan på, er at det er aldri morsomt når lillebrorasan vinner i lotto Det at vi, med god hjelp av andre, fant ut at vi kunne hente olje opp av havet vårt var rett og slett å vinne i lotto. At den gevinsten har blitt forvaltet fornuftig, svarer vel artikkelen tidligere i posten bra nok på.

I min barndom så vi ikke effektene av det som skulle bli oljeeventyret enda og jeg kommer fra et arbeiderhjem i Norge på 70 tallet. Etter dagens standard ville vi vært under fattigdomsgrensa. Det at vi bor svært nærme Sverige førte til at vi reiste ditt og handlet noen ganger i året og handlet til fornuftige priser varer vi ikke kunne drømme om å ha råd til eller var å få tak på i Norge. Handler mye mer i Sverige i dag enn som barn, men grunnen er den samme.

Jeg har alltid sett på det med en pan-nordisk union som et naturlig valg for oss her oppe. Vi er broderfolk i mer enn ordet og til tross for historie og uenigheter, så er vi samme gjengen. Vi er de gale som valgte å følge iskanten når isen trakk seg tilbake Geografien og folket har også gitt oss gode forutsetninger innen ressurser og teknologier og jeg tror at vi sammen ville være en faktor som ville hatt tyngde. (håper ikke dette regnes som politikk, tanken er ikke å ta noen side, men se muligheter vi i vår region har hatt og har til å være en sterk og sikker allianse, anser det som prepping på macroplan.)


yyy skrev:.................................

Mitt svar:
Har forsøkt dette tidligere med hell. Lot noen få planter stå igjen ut på vinteren uten problem. Grønnkålen blir vel bedre etter å ha fått en frostnatt, som tar knekken på en del bitterstoffer?

yyy skrev:...................

Mitt svar:
Såvidt jeg har forstått så er det det som er prinsippet med vinterdyrking. En del grønnsaksplanter som vi ikke tenker på er vinterdyktige i mitt klima. Det som påvirker veksten om vinteren er ljus og temperatur. Blir det for mørkt eller for kaldt, så slutter planten å gro, men dør ikke. Milde perioder kan gi litt vekst og i kalde vegeterer de. Både lys og til noen grad temperatur kan påvirkes i veksthus uten fyring. Som varmekilde kan man bruke aktivkompost som graves ned og brukes som dekke. Har lest at erter, ikke som belgfrukt, men som å dyrke planten til salat er fult mulig i mitt klima.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Inlägg av crusoe »

Har hoppet over noen få innlegg, men fortsetter derfra:

#5
Det er en fantastisk tid nå om dagene
Det høres kanskje paradoksalt ut, at jeg ut fra et dyrkingsperspektiv synes at midten av februar er en fantastisk tid, men slik er det faktisk

Inne har de første plantene allerede blitt plantet om for første gang. Det blir nok 2-3 omplantinger til før de havner i bakken (noe skal jo bli i potter da ), men nå er det hele godt i gang. I første rekke er det nærmere 100 tomatplanter som er plantet om, men nå spirer det også blant andre arter. Nye frø, poteter og røtter kjøpes inn og frø fra lageret hentes frem og plantes. Kanner som er vintersådd settes ut og nye kanner for videre såing klargjøres. Det leses og læres om hvordan det skal gjøres i år..

Ute jobbes det også. Veksthus klargjøres, steder man har dyrket før utbedres og nye etableres. Alt mens det er bart den ene dagen og det ligger snø dagen etter. Kompost er jo egentlig oljen i dyrkingen og det er en flott tid til å jobbe med kompost. Det å spre, samle, gjøre klart til toppdyrking og tømme bur og gårder er morsomt når man ser for seg nytten det har og effekten det kommer til å gi.

Det er også en flott tid for planlegging og videre utvikling. Det å gå rundt og titte på hagen om vinteren kan gi mange gode ideer. Det å se for seg hva som ikke gikk så bra forrige år, forestille seg hva man kan gjøre i år, se hva som må repareres siden det ikke lenger er dekket av grønt...er forhåpentligvis et verktøy for å få det enda bedre i år.

Det var litt om hva som skjer her om dagen og litt om tid. Tid er et så spennende begrep/konsept at jeg tror jeg kommer til å skrive litt om det senere. Tid har jo stor betydning for prepping generelt og dyrking spesielt.

#6
Det er svært lenge siden jeg skrev i tråden jeg opprettet og siden det å bidra til positiv aktivitet på forumet, så er jeg lei for det . Jeg får bare fortsette å skrive her litt mer ofte...

For en kort tid siden, så kjøpte jeg inn noen afrikanske kjempesnegler (ikke av de største sortene) med tanke på å forsøke å kultivere disse som en ny matkilde. At mange synes det er sært og spesielt, har jeg full forståelse for, men jeg er konstant på søken etter bærekraftige alternativer som kan gi fett, proteiner, magefyll og gjerne gode smaksopplevelser. Tanken er at jo flere bein man har å stå på, jo lettere er det å bli stående i en krise, sammen med at jeg synes det er morsomt å eksperimentere med det som kan spises.
Så langt har det ikke vært noen stor suksess, alle sneglene lever fremdeles, men de har enda ikke fått noe avkom.

I dag dro frugan og jeg på en tur for å plukke bær til safting mm. Det her har vært en sommer hvor sanking av bær har vært vanskelig, med tanke på tørken, men med tanke på flere bein, så har vi selvsagt også flere bærtyper enn folk flest plukker å lette etter .

På vei til bilen fra det ene stedet vi søkte etter bær, så måtte jeg stoppe opp og gni meg i øynene; "Er det virkelig en vinbergsnegle
(escargot) som ligger rett ved stien . "
https://www.google.no/search?q=vinsnegl ... Nq4QxYlCiM:
https://www.google.no/search?q=vinsnegl ... eho7NExdbM:

Rett ved siden av den jeg fant, så fant jeg jammen en til . Frugan skjønte ikke hvorfor jeg ble så opprømt av å finne to snegler, selv om det var av en stor art hun aldri hadde sett før... Grunnen er at jeg var sikker på at denne arten ikke overlever i vårt klima, Jeg har i løpet av mitt relativt lange liv tilbragt mye tid i naturen og aldri funnet vinbergsnegler her i landet før. Jeg konkluderte raskt med at trolig har noen som har hatt snegler i sitt terrarie isteden for å avlive de, har satt de fra seg i naturen. Så fant jeg en til, langt fra de to første...

Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å google etter lignende funn og jammen fantes det slike snegler noen steder i Norge.
https://www.dn.no/smak/mat/snegler/opps ... -1-5394579
Det stedet som er nærmest, er langt herfra, men jeg tror ikke jeg kommer til å melde inn mitt funn med det første. Jeg snakket med noen lokale som dukket opp når vi spiste vår matpakke på turen, og de bekreftet at de fant disse sneglene fra tid til annen i området, men synes jeg var en rar skrue som ville spise de.

Som laks på løken, så ringte min syrra mens vi var på tur og fortalte at jeg gjerne kunne få det akvariet jeg spurte om de skulle kaste sist jeg var på besøk hos de. Syncronicity in time...eller bare en av de fantastiske sammentreff som noen ganger skjer. Uansett så har jeg nå et akvarium i kjelleren med både kjempesnegler og vinbergsnegler

Jeg har nå funnet ut at disse sneglene ikke utgjør noen trussel i vår natur, siden de ikke spiser levende plantematriale, men helst vil ha dødt/vissent plantematriale. Om noen har mer å bidra mer i forhold til føde og oppdrett av disse, så setter jeg stor pris på innspill.

I tillegg til sneglene, så plukket vi 25l aronia/svarsurbær, 8l slåpe/slån og 0,5l eienerbær/enbär

(for ikke å kuppe tråden om kjøttkonserver, så spør jeg Fotogenmannen her isteden: Synes du leverposteien fungerte? Ut fra bildene så benyttet du svært mye mindre glass en vi har gjort, så jeg regner med at du har endret tidene? Jeg glemte å skrive at mye fett kommer ut av glassene . En gang var det et glass som sprakk i prosessen for meg og da ble det virkelig søl, men de andre glassene var hermetisk lukket.)

Svar fra yyy:............................

#7
Jeg kommer til å skrive litt i tråden om testing av hermetikk (konserver). Det vil da være hermetikk som er kjøpt som er ny for meg, hermetikk som er til salgs i Norge (tips til dere som er innom Norge og vil kjøpe med hermetikk til Sverige), diverse jeg har hermetisert selv (bare det som er hermetisert i min all-american og hermetikk som er utgått på dato (har noen skikkelige perler liggende her, fx stridsrasjoner som nærmer seg 35-40 år .

Crusoe tester hermetikk / konserver #1
Svin ytrefilet fra 2015 konservert i min all-american trykkoker.
Kjøttet er hermetisert i gjennomsiktige glass, altså kan lys ha påvirket innholdet. Kjøttet er lyst mot gul/hvit/beige, slik tilberedt svinekjøtt normalt er. Det som er nærmest å sammenligne med er vel bog-picknick skinke i konserver. Fargen er mer rosa / frisk på sistnevnte enn på egen produksjon.

Strukturen på egen hermetikk synes jeg var bedre enn på kjøpt. Det var mer "tyggemotstand" og dermed mer følelse av å spise kjøtt enn ved kjøpeskinke på boks.

Smaksmessig var egen skinke ganske nøytral. Litt smak av umami og svakt smak av salt. På den andre siden er den uten tilsettningstoffer, med unntak av salt.

Konklusjon:
I fremtiden bør jeg være litt mer generøs med salt og eventuelt krydder. Som kjøttkonserver så synes jeg at strukturen, følelsen av å spise kjøtt var langt bedre enn kjøpevarianten. Siden svinytrefilet går å få kjøpt til 40,- pr.kg. så blir dette svært prisverdige kjøttkonserver. En relativt billig og grei kjøttkonserv som minimum lar seg lagre i 3 år uten at det går nevneverdig utover smaken. Jeg vet at det er lite fett i ytrefilet, men det var ingen harsk smak eller annen bismak.

Det blir mer hjemmelaget hermetikk av ytrefilet svin til lageret.

#8
Vi har hatt noen chili dager her hjemme! Det har blitt noen dager hvor tårene har trykket på, men nå er det snart over. Vi flyttet tidligere inn en del chili planter slik at vi kunne skåne de for høsten og de er nå høstet

Nå har vi høstet det som trolig er siste høst av chiliplantene. Det er vanskelig med navn, men det som er høstet frø fra, så er det;

#1 grønn chili, disse blir lange.men er også tynne. Blir til slutt røde. Ganske milde.
#2 Birdseye / thaichili. Små, men svært sterke frukter. Tror det er de som kalles piri-piri.
#3 Peter, sjelden chilitype, litt sterk, kan ligne på noe som har gitt den navnet "den erotiske chilien".
#4 Habanero. Trenger neppe mer beskrivelse. Svært sterk. Ser ut som små skrukkete paprika. (har fått mange av disse)
#5 Vampire. Til tross for navnet smaker disse mildt. Utvikler seg fra nærmest sorte til dypt blodrøde.

Så langt har det blitt chilisaus xxx/tra strong, syltet chili og tørket chili. Håper at frugan kan selge en del av det! Uansett så blir det mer enn nok til oss.

Planen er å øke med 5 nye typer til neste år. Håper å selge mange som planter, kanskje kan vi også selge frø etter hvert.

#9
Chilisausen fra i høst ble en knallsuksess! Jeg gav en flaske til en venn som hjelper meg mye med preppingen og han ringte meg opp samme kveld og ville kjøpe alle flaskene frugan skulle selge på markeder . Det var færre enn han ville ha, men han fikk de vi kunne selge. Jeg laget ikke så mye siden den var såpass sterk og frugan var usikker på om det var noe å selge... Jeg har latt andre prøvesmake av egen batch og flere vil kjøpe til neste år... Resten av eget lager er nå spist opp og min eldste sønn, som spiser mye chilisaus, mener at min er den beste... . Satser på at årets chilihøst blir like bra så får jeg lage en real porsjon til neste år!

Som nevnt i andre tråder så slaktet jeg gjess og kaniner for et par dager siden og noe av dette er bearbeidet og havnet i matlageret. Her følger oppskriftene:

Gåseconfit
Gåselår deles i over og under lår og legges i grovt salt en 7-8 timer. Deretter tørkes bitene rene for salt, legges tett i en stor jerngryte sammen med hvitløk, rosmarin og hel pepper. Kjøttet dekkes med flytende gåsefett og gryta settes i ovn på 150*C. La kjøttet putre i 1,5-2 timer, til kjøttet lett slipper beinet. Kjøttet legges i varme store norgesglass og la det være en 5-6 cm til kanten av glasset. Fyll på med kokende gåsefett til det dekker over kjøttet og forsegle glasset.

Småkjøtt av kanin
Her benytter jeg øvre del av frambein, lår delt i biter og buklist delt i biter. Bitene kokes i en kraft av avskjær fra gås og kanin, med salt, hel pepper og laubær til de er nesten gjennomvarme (rosa i midten). Deretter legges kjøttet i 1/4 gallon norgesglass til det er 4 cm igjen til kanten.Fyll på med kokende kraft til det dekker kjøttet. Glassene forsegles og kokes i en all-american trykkoker, ved 10 bar i 90 minutter.



Vi får mer og mer egenprodusert kjøtthermetikk i lageret og jeg synes det er spesielt morsomt å hermetisere kjøtt fra eget slakt. I løpet av den nærmeste tiden kommer jeg til å lage leverpostei av slakt fra 18/19 så det blir enda noen kg til lageret. Det at det er billigere og smaker bedre enn industri kjøtthermetikk er heller ingen ulempe

Resten av slaktet, kaninlår/rygg, gåsebryst og vinger er vacumpakket og fryst til middager fremover. Halser, krås, hjerter og fugleføtter er fryst og vil bli til suppe.
(halsene blir nok stekt lenge og spist av meg. Jeg har "dibs" på disse, siden gås og kalkunhals er en personlig favoritt.)

Gåsefett er en annen favoritt og er helt knall til å steke poteter i. I år har jeg fått nesten en kg rent fett pr. gås og det er jeg svært fornøyd med. Jeg plukker alt løst fett jeg kan når jeg stykker fuglen. Spesielt i bukhulen og rundt tarmene er det mye fett. Det er en fordel om fuglen er ganske kald når dette gjøres. Deretter trimmer jeg stykkene for skinn og fett, samt skjærer av så mye som mulig skinn og fett fra restene av stykkningen. Fettet og skinnet legges i en kjele på svak varme til alt fettet har smeltet og det helles på varme patentglass.

(ed. del av oppskrift)

Svar fra zzz:.........................................

#10
Hei zzz!
Jeg synes det er morsomt å benytte så mye som mulig, både av dyrene og i annet. Det som startet med å være et prosjekt med prepping går mer og mer over i å bli både en livsstil og filosofi og det å benytte så¨mye som mulig hører med.

Så langt mestrer vi ikke garvingen av skinn helt enda, men vi er på vei. Det er frugan som står for den delen og det er alun garving hun jobber med. Så langt så er det det å få skinnene myke nok som er utfordringen. Trolig er det strekking og manuell bearbeiding av skinnet vi må jobbe mer med, det ligger noen skinn på badet nå, så vi får se om resultatet blir bedre i år.

Så langt har hun trekt et liggeunderlag med kaninskinn for meg og setet på en stolsekk jeg bruker på isfiske. Jeg vet hun har lyst til å lage sitteunderlag og andre småting hun kan selge på marked om hun får taket på garvingen. Det er nok bare et tidsspørsmål før hun har knekt koden og garvingen blir vellykket.

Spiserør, lunger, nyrer og annet småplukk gir vi til hønsa. Det jeg etterhvert ønsker jeg kan finne bruksområder for er kaninhoder og ører. Siden vi har belgiske kjemper og krysninger av denne til slakt, så blir det mye ører og hoder. Nyrer har jeg benyttet tidligere, men siden alle i familien har litt avsmak for disse, så går de til hønsa.

Fjær og dun benytter vi så langt ikke. Jeg har en bekjent og nabo som driver med gjess i større scala en oss og jeg vet at han eksperimenterer med dun til å fylle puter med. Jeg avventer og ser hvordan han gjør det og om det er et alternativ for oss. Den samme naboen plukker også de største og flotteste fjæra og sender til en i Tyskland som lager fjærpenner. Regner med at det er et svært lite marked for dette, men har så vidt forsøkt å lage noen fjærpenner selv.

Svar fra annen i tråden:.........................................

#11
Hei yyy!
Jeg synes det er morsomt å benytte så mye som mulig, både av dyrene og i annet. Det som startet med å være et prosjekt med prepping går mer og mer over i å bli både en livsstil og filosofi og det å benytte så¨mye som mulig hører med.

Så langt mestrer vi ikke garvingen av skinn helt enda, men vi er på vei. Det er frugan som står for den delen og det er alun garving hun jobber med. Så langt så er det det å få skinnene myke nok som er utfordringen. Trolig er det strekking og manuell bearbeiding av skinnet vi må jobbe mer med, det ligger noen skinn på badet nå, så vi får se om resultatet blir bedre i år.

#12

Så langt har hun trekt et liggeunderlag med kaninskinn for meg og setet på en stolsekk jeg bruker på isfiske. Jeg vet hun har lyst til å lage sitteunderlag og andre småting hun kan selge på marked om hun får taket på garvingen. Det er nok bare et tidsspørsmål før hun har knekt koden og garvingen blir vellykket.

Spiserør, lunger, nyrer og annet småplukk gir vi til hønsa. Det jeg etterhvert ønsker jeg kan finne bruksområder for er kaninhoder og ører. Siden vi har belgiske kjemper og krysninger av denne til slakt, så blir det mye ører og hoder. Nyrer har jeg benyttet tidligere, men siden alle i familien har litt avsmak for disse, så går de til hønsa.

Fjær og dun benytter vi så langt ikke. Jeg har en bekjent og nabo som driver med gjess i større scala en oss og jeg vet at han eksperimenterer med dun til å fylle puter med. Jeg avventer og ser hvordan han gjør det og om det er et alternativ for oss. Den samme naboen plukker også de største og flotteste fjæra og sender til en i Tyskland som lager fjærpenner. Regner med at det er et svært lite marked for dette, men har så vidt forsøkt å lage noen fjærpenner selv.

Svar fra zzz:...................................

#13
Hei zzz!
Jeg har også hørt at hardt arbeid er det eneste som gjelder. En ting jeg vurderte å prøve var å ha skinnene i sengetøy og kjøre de i sentrifuge sammen med tennisballer. En jeg snakket med sa at det var unødvendig å prøve. I følge han er det strekkingen i arbeidet som er viktigst og det kan man bare gjøre med hånd.

Jeg har for meg at jeg har hørt/lest at blant innuitter og indianere så er det vanlig å tygge skinnene i bearbeidingen. Frugan synes ikke det hørtes ut som noe god ide Ideen med å skjære remsor og veve synes jeg var spennende. Vi har ingen vev, men å lage en ramme og teste ut burde jo gå greit. Jeg skal sende forslaget videre til frugan.

Kaninører kan vel sikkert tørkes til hundesnack. Har ingen hund selv for tiden, men kjenner jo mange som har hund.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Inlägg av crusoe »

Jeg er sikker på at jeg mins en gang har blandet zzz med yyy og dobbelt kopiert en post, men jeg lar det bli med det. Herfra og videre starter jeg min nye tråd....eller fortsetter på den gamle :lol:
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Inlägg av Omnivore »

Trevligt att du fortsätter din mat- och odlingstråd här. Jag tyckte mycket om att läsa dem på det gamla forumet men är aldrig där längre.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Inlägg av crusoe »

Omnivore skrev: 23 aug 2019 07:03 Trevligt att du fortsätter din mat- och odlingstråd här. Jag tyckte mycket om att läsa dem på det gamla forumet men är aldrig där längre.
Takker for hyggelige ord Omnivore og beklager alt for sent svar :oops:

Jeg har i dag laget årets batch av chilisaus. Av chilityper inneholder den: grønn chili, espelette, habanero, vampire, hungarian carrot, sweet banana og birdseye.

I tillegg inneholder den:
Gul løk, hvitløk, eplecider eddik, eplejuice, tomater, salt og sukker.

Det ble rundt 3l og noe blir presenter, noe blir til frugans torgsalg og resten til oss. Jeg fant dessverre ingen gummihansker (og åpner ikke kassen for smittevern for matlaging...), så nå brenner det over alt jeg tar på med fingerene. (munn, øyne og "privatparts :cry: )

I tillegg koker jeg inn årets tomatsaus, det blir langt mindre enn jeg håpet på, men en del til pasta og pizza blir det.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Inlägg av Omnivore »

Ja, tomater är ett kapitel för sig. De mognar ju långsamt och vartefter så det går inte att vänta på att alla skall bli mogna och sedan plocka dem. I brist på kunskap och erfarenhet har jag helt enkelt lagt dem i frysen. Det har blivit någon påse i veckan. De går naturligtvis inte att ha i sallad men jag tänkte att jag kan ha dem i grytor eller koka tomatsås.
Har någon ett recept på tomatsås som håller sig i ett skafferi?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Inlägg av crusoe »

Jeg gjør som deg og fryser tomatene etter hvert som de blir modne. Når jeg har nok så tiner jeg de og kjører de i en blender/foodprocesor. Deretter så koker jeg de inn på svak varme til jeg får en tykk tomatsaus. Sausen smakes til med litt salt og sukker og helles på steriliserte glass og korkes.

Denne sausen bruker vi som base til pasta, pizza, i supper og alt man trenger tomatsaus til. Vi oppbevarer den i matlageret og den er finfin i et års tid. Jeg har også smakt på saus som er to år gammel uten å bli syk, Den har da en missfarge, mer mot brun enn rød og jeg synes ikke den er særlig delikat. Som sagt så går et år svært bra.

Jeg har hørt (uten at jeg går god for det) at syreinnholdet i tomat er så høyt at det virker konserverende.


(ed. skrivefeil)
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Inlägg av Omnivore »

Underbart! Tack för receptet. Den bruna färgen tror jag att man kan stoppa genom att tillsätta saften av en halv citron. Det har jag alltid i min jordgubbssylt för att den inte skall bli brun.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Crusoes tråd om alt og ingenting, men litt mat da...

Inlägg av crusoe »

Jeg har høster det siste fra hagen, ryddet og forberedt mot neste år og slaktet gjess i dag. Drueplanten er helt ekstrem i år. Vi har høstet 80l i dag og har dekket under 1/3 av planten :o Potethøsten har vært dårlig i år,men i dag fant jeg to poteter på et sted jeg ikke viste jeg dyrket potet og det er de største potetene jeg har sett i mitt liv. De to potetene veide til sammen 1,3 kg :o

Gjessene slaktet jeg fordi jeg har bestemt meg for å slutte med gjess. Ingen kyllinger i år, missfornøyd med forholdene i gåsegården og andre årsaker er grunnen til at jeg gir opp. Heretter satser jeg på egghøns, dverghøns, kjøtthøns,moskusender, kalkuner og kaniner. En fordel er jo at jeg øker arealet kjøkkenhagen en del.

Middagen i dag var nesten med alt fra hagen. Jeg stykket en belgisk kjempe i lår, frambein, rygg og buklist. Disse bitene hogde jeg i serveringsbiter, (vær forsiktig med kaninbeinsplinter). Bitene stekte jeg ganske hard med salt og pepper i en stor jernpane. Når alt var brunt fylte jeg på vann til det nesten dekket kjøttet. Deretter dekket jeg alt med gulrot, purre, selerirot, brekkbønner og noen tomater fra hagen. Varm jerngryte stod i ovnen på 150* i 2 timer og 30 minutter.

Kjempepotetene ble skåret i tykke skiver og smørstekt møre og jeg laget saus med kraften fra gryta. Med frugans tyttebær(lingon) syltetøy så var det et trestjerners måltid.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"