Taktisk <insert whatever>

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: Taktisk <insert whatever>

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 10 apr 2021 20:20 :lol: :lol: :lol: helt underbar!!!

Jag heller inte begripit det där med tacticool stuff när är något tactiskt egentligen? Är det bara den svarta färgen eller måste där vara mollefästen också?
Svart eller den brutalt öken-specialforces-taktiska coyote tan :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Taktisk <insert whatever>

Inlägg av xsive »

Gillar inte vart denna tråd är på väg.... :(
#mollepåallt #taktisktisdashit #graymanisnoman #möpforlife
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Taktisk <insert whatever>

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 11 apr 2021 10:38 Gillar inte vart denna tråd är på väg.... :(
#mollepåallt #taktisktisdashit #graymanisnoman #möpforlife
Skoja kan man alltid, men på det stora hela lever jag efter devisen "each to their own". Jag respekterar fullt ut om nån vill köra taktiskt, likväl som om något vill vara helt greyman, bushcraftig, hipster, lodis, eller vad som helst.

Jag har några taktiska grejer, några svindyra friluftsmojänger, några ultralätta tingestar, och en del militärt överskott modell äldre i min arsenal. Allt fyller sin funktion, och inget är sämre än annat om man använder det rätt.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Taktisk <insert whatever>

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 11 apr 2021 11:18 Skoja kan man alltid, men på det stora hela lever jag efter devisen "each to their own". Jag respekterar fullt ut om nån vill köra taktiskt, likväl som om något vill vara helt greyman, bushcraftig, hipster, lodis, eller vad som helst.
Helt enig och var också skrivet med glimten i ögat :D
Har faktiskt varit emot allt taktiskt tidigare men mest på grund av att det jag faktiskt haft i den
stilen varit av ganska låg kvalitet. "Shit den här säljer inget vidare. Vi sätter på lite molle och kallar den taktisk"
Taktiskt för taktiskt skull (tacicool typ) är oftast helt uselt enligt min erfarenhet men annat som
är i grunden rent militär materiel har oftast mycket bra kvalitet och gjort för att hålla.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Taktisk <insert whatever>

Inlägg av Kardinal »

Taktisk kommer ju från "Tactical", vilket ursprungligen varit ett sätt att differentiera produkter som är avsedda för militärt och polisiärt användande kontra civilt. Saker som färgval, hur det upplevs i bildförstärkare, kravspecifikationer (Mil-spec) och tålighet har varit vägledande. Ibland har det funnits produkter i snarlika utföranden, men där den "taktiska" modellen anpassats för specifika uppgifter. Exempel är väl Arcteryx "LEAF"-serie, Yates "Tactical"-serie eller Mystery Ranchs militära säckar.

Att det sen har gått inflation på begreppet gör att det kan vara svårt att definiera. Är en ryggsäck med webbing per automatik taktisk? Ofta skulle jag säga att det man numer kallar "taktiskt" snarare är "tacticool". Dvs. yttre attribut som för tankarna till det polisiära eller militära ej avsedd för sådan användning.

Sen finns det saker som hamnar i gråzonen, är en försvarspenna "taktisk"? Den kan mycket väl vara avsedd som ett redskap en polis kan bära som "less lethal" eller "last ditch". Den fyller i alla fall en specifik funktion inom det spektrum där polis/militär verkar; våldsanvändning, och är specifikt designad för detta ändamål.

Sen handlar det om ordets innebörd och tillfället i vilket materielen används.
Jag skulle sträcka mig till att det är rent otaktiskt att bära en sandfärgad MOLLE-ryggsäck fylld med patchar när man pendlar med lokaltrafik till jobbet. Den ryggsäcken är otaktisk i det sammanhanget. En Timbuk2 axelväska är antagligen mer ändamålsenlig och mer taktiskt lämplig i en civil och urban kontext. SAOL: "Taktik: Konsten att effektivt an­vända strids­krafter el. andra resurser; tillvägagångs­sätt i detaljer"

Grejer som är tacticool eller, taktiska men som används slentrianmässigt vilket gör att man exponerar sina förmågor eller ger sken av förmågor man saknar, är motsatsen till "taktiskt uppträdande".

Det finns dock ett värde i saker avsedda för militär verksamhet, de är ofta tåliga, har ibland innovativa lösningar, håller hög kvalitet och anpassade för verksamhet snarlik civila användningsområden (en militär ryggsäck kan vara perfekt till jakten exempelvis). Detta ska dock inte blandas ihop med "tacticool".
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Taktisk <insert whatever>

Inlägg av Charlie** »

xsive skrev: 11 apr 2021 10:38 #mollepåallt #taktisktisdashit #graymanisnoman #möpforlife
Den kommentaren!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"