2019, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

bokmalen skrev: 14 okt 2019 11:59 När jag var med i hemvärnet, typ 92 - 97, så hade man AK4:an hemma.
Var inte ens krav på vapenskåp.

Jag ser inte riktigt nyttan med hemvärnsman som har vapnet hemma, men inte kan använda det förrän man sammanstrålat med plutonschefen. Vad om han inte lyckas ta sig till samlingsplatsen?
Sverige har i mångt och mycket blivit ett slags låtsasland. Allt som är viktigt har liksom blivit nedprioriterat och trivialiserat; men det ska ändå finnas kvar av gammal hävd, eller för symbolismens skull.

Exempel utöver hemvärnet är regjuljärerna i Försvarsmakten. Det ordinarie försvaret har gått från att vara ett miljonmanna-invasionsförsvar från norr till söder till en avmagrad, luspank organisation som i äkta byråkratisk anda har omdöpts till "flexibelt insatsförsvar" för att rättfärdiga nedmonteringen. Istället för att ta in och utbilda rätt folk på rätt plats satsar man hellre på att göra det fullständigt genus- och PK-certifierat med en tredjedel män, en tredjedel kvinnor och en tredjedel invandrare. Därtill är det mycket viktigt att gå i Pridetåg. Mycket viktigt.

Sådant gör bara att man blir led på hela landets utveckling. Politikerna som styr och ställer är så uppknullade i sina rosamolniga drömmar att en vettig, grundad, sansad åsikt i maktens korridorer är lika svår att hitta som en nål i en höstack. Jag orkar knappt läsa nyheterna längre. Varje dag rapas det ut mer trams från alla håll. Inget sunt förnuft, ingen verklighetsförankring. Bara samma värdegrundstjafs som tilltalar vem? En högljudd minoritet? Obegripligt. Obegripligt.

Fast detta blev väldigt OT i denna tråd.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av bokmalen »

Var ute i regnet i helgen och lät yngste sonen prova att göra eld trots vädret, på lite olika sätt.
  • Tändsticka + semitorra grankvistar från botten av granen + lite kåda
  • Tändsticka + tändkub
  • Braständare
  • Tändare halvblöta småkvistar och lite alkogel/handdesinfektion
  • Eldstål, bomullsrondell och en klick vaselin
  • Tändare + 5cm ljusstump
  • Tändsticka + en matsked 50/50 salpeter+socker-blandning
Lillgrabben mot Blöt ved, regn och snålblåst Resultat: 7 - 0
Så nu har han självförtroendet att han kan fixa eld om han behöver.
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

- Insett att jag inte är immun mot vrickningar i fotleden efter helgens turer på diverse berg. Således ett par Dauerbindor och lite annat med omgående applicering. Nu gäller vila och kurering, apokalypsen kan bli väldigt jobbig annars om jag inte kan springa från zombies/ryssar/män-med-rövlösa-läderchaps-på-hembyggda-motorcyklar :zombie: I övrigt bra att ha vid framtida incidenter.

- Skaffat nytt ID-kort som backup till körkortet. Aldrig dåligt.

- Några kilo potatis inför vintern.

- Kommit över ett halvdussin fina, stora glasburkar (typ 2+ liter kapacitet). Fyllt med min stapelföda: Havregryn.

BONUS:

- Såg Dawn of the Dead från 1978; säkert tio år sedan sist. I den figurerar en dregelbössa som jag bara måste ha: Savage modell 99. Nu till kruxet. Var i helvete hittar man en sådan och i en vanlig svensk kaliber?? Den ska finnas i .308...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av bastard »

savagen är lite obr
skaffa en sakofinnwolf istället, finns i 308, kolla meggen, dom är svåra att få tag i
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av bastard »

fylde på med socker, det vart rea på det, och blir inte gammalt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av xsive »

10 tuber multivitamin brustabletter.
Billigt tillskott om man skulle behöva äta lite mer ensidig kost
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av somvanligt »

Till slut installerat regnvattensamlaren.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

Rensat diken.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av mopar340 »

Har inte riktigt kommit i gång på allvar men mycket av de små åtgärderna jag har gjort senaste åren är färgade av lite prepp. några exempel

Vattendunkarna som jag har för ena stugan är numera alltid fyllda i garaget, fyller alltid de när jag kommer hem. Då har jag alltid 40-50 liter fräscht vatten på lager utan någon ansträngning.

Har börjat se till att alltid köpa en eller några extra av allt som går åt i skafferiet så att jag inte har helt slut av något. är rätt bekvämt att ha mat hemma utan att behöva springa till affären i tid och otid.

Samma med annat som toapapper, tandkräm, gasol mm, se till att det alltid finns lite extra på lager, och komplettera innan det tar slut.

Har bunkrat upp med flera 1000 skott i några kalibrar, samma där, varför inte köpa lite extra när man ändå köper....?
Har dessutom dubblerat tiden på skjutbanan och sett resultaten börja klättra.

Har fyllt två mindre plastbackar i bilen med bra att ha saker som alltid åker med....

vandring i skogen med fru och ungar mist varannan helg, laga mat ute och lära kidsen hur man gör det ena och det andra.
Sköt att komma ut lite dessutom och mat ute smakar ju som bekant ofta gott.

har köpt en stor plastback som ska bo i garaget och innehålla ett litet extra förråd av prepping saker med lång hållbarhet som inte rörs i normala fall.
har dock inte kommit igång med att fylla den, återkommer kanske med vad jag bör lägga i den för nått?

har utökat andelen ädelmetaller i besparingarna, börs och bank känns lite skakiga nu så riskspridning är nog inte så dumt.

Ska försöka ta det till nästa nivå under nästa år.
peppar
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 okt 2019 17:44

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av peppar »

Ny här, följt många tips på SweSurv, får ta det som hänt hittills.
Lagerställt det mesta man behöver.
Senaste tillskottet är 20 sågkedjor, ett antal filar och 4 svärd till sågarna.
Kan snart öppna butik med grejerna i BOL. ;)
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"