Säkerhet på nätet.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Säkerhet på nätet.

Inlägg av vantohal »

Människor bryr sig inte om sin integritet längre. Tar man upp det (iallafall när jag tar upp det) så undrar folk vad jag har att dölja, har stött på det flera gånger. Likadant försökte jag för en tid sedan förklara hur en bedragare skulle kunna gå till väga för att tillskanska sig människors bamkuppgifter på internet och blev mött med en våg av skepticism mot min person och "varför vet du det här?" Nu är det ett omöjligt sätt att förklara för människor och det vet jag egentligen, men ändå.

Jag är ganska sparsam med vilken information om mig själv jag delar ut online och jag använder ofta en VPN. Jag säger ofta för att om jag loggar in på mina onlinekonton via min VPN-anslutning eller har kakor kvar i min webbläsare när jag använder min VPN så går jag att spåra ändå, och spåras, garanterat. Inte för att jag på något sätt är unik eller intressant ur något speciellt perspektiv, utan för att våra intressen och internetvanor är oerhört värdefulla i bulk och jag vill inte bjuda på det.
Jag har inte Facebook och försöker hålla mig neutral i frågan. Alla vet vad de sysslar med och var och en får ta ett beslut om det är värt det. Jag hade en arbetsplats där vi var tvugna att ha Facebook men då använde jag den bara till det.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Säkerhet på nätet.

Inlägg av Protect »

vantohal skrev: 23 feb 2020 10:56 Människor bryr sig inte om sin integritet längre. Tar man upp det (iallafall när jag tar upp det) så undrar folk vad jag har att dölja, har stött på det flera gånger. Likadant försökte jag för en tid sedan förklara hur en bedragare skulle kunna gå till väga för att tillskansa sig människors bankuppgifter på internet och blev mött med en våg av skepticism mot min person och "varför vet du det här?" Nu är det ett omöjligt sätt att förklara för människor och det vet jag egentligen, men ändå.

Tyvärr har jag samma erfarenhet som du, det var lite därför jag startade tråden för att se om vi är flera som "kan tänka själva" utan att betecknas som paranoida. Eftersom jag bor på landet med egen postlåda har jag valt Kivra som leverantör av post som inte bör komma på villovägar, jag har autogiro på allting så det finns aldrig några räkningar som kan "fiskas upp" ur lådan samt det viktigaste, jag har blockerat hos myndigheter så ingen kan "bosätta" sig här och ta över utan mitt godkännande.

Internet är bra till mycket men vet man inte vad man gör kan man hamna på bar backe utan att fatta hur det gick till egentligen. Bedragare finns överallt och det enda dom är ute efter är att utnyttja andra på ett eller annat sätt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Säkerhet på nätet.

Inlägg av maskros »

Protect skrev: 23 feb 2020 11:41 jag har blockerat hos myndigheter så ingen kan "bosätta" sig här och ta över utan mitt godkännande.
Kan du berätta om hur det går till och vilka myndigheter man bör kontakta?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Säkerhet på nätet.

Inlägg av Protect »

Jag har för mig att det var skattemyndigheten som hade hand om det hela, det är så länge sen så var det var ska jag inte svära på. När man blockat sig där kan ingen begära lagfart på fastigheten utom fastighetsägaren dvs. jag, ingen mer än jag kan ändra postadressen och det är säkert mera ingen utomstående kan göra och detta skapades av myndigheterna just för att motverka identitetsstöld.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
lupl

Re: Säkerhet på nätet.

Inlägg av lupl »

Blondie skrev: 22 feb 2020 20:10 Jag kan ju svara vad jag har för val.
Jag har ingen facebook, jag har inget google konto, jag har inget apple konto, jag har inte en smartphone, jag använder inte windows10. jag har inget microsoft konto. jag har vpn anslutning, bara jag använder mina datorer. Jag streamar inget från nätet. Jag har spärrat vissa ipkluster på nätet som facebook, google, amazon medflera.
Kort använder jag, men bara på saker som de kan få kartlägga sig gröna på om de vill veta vad jag äter o mina hygienartiklar. :lol:
Jag tankar alltid på samma mack, på så vis kan de inte se rörelsemönster.. Tankning kan vara 5liter eller 80liter med en veckas intervall eller en månads intervall.
Jag har kontantkort till dumtelefonen.

Så visst kan man..... om man vill.
Oj!!! Jag är rökt.... jag gör.. allt du INTE gör... samt lite till.. WeChat och en viss användning av mail.ru.. :oops: :oops: :oops:
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Säkerhet på nätet.

Inlägg av bunk »

Hej

Jag kör ett set up som varit jättebra

1- Betald VPN (seriöst bolag) Man får hemlig IP Adress och kan ändra mellan olika länder
2- IPV6 borttaget
3- Ändrat DNS till ett säkert öppet
4- Olika Email och användarnamn till alla Forum
5- Säkra Email leverantörer som är till Anontymitet
6- CCleaner + Privazer + Andra rengöringsprogram. Jag rensar datorn 3-5 gånger om dagen

Det finns ingen anledning kanske. Är helt laglydig person.
Men Jag är :para:

Kört allt jag nämt helatiden dagligen i snart två år

Mycket nöjd.
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Säkerhet på nätet.

Inlägg av Marie »

lupl skrev: 10 mar 2020 19:10
Blondie skrev: 22 feb 2020 20:10 Jag kan ju svara vad jag har för val.
Jag har ingen facebook, jag har inget google konto, jag har inget apple konto, jag har inte en smartphone, jag använder inte windows10. jag har inget microsoft konto. jag har vpn anslutning, bara jag använder mina datorer. Jag streamar inget från nätet. Jag har spärrat vissa ipkluster på nätet som facebook, google, amazon medflera.
Kort använder jag, men bara på saker som de kan få kartlägga sig gröna på om de vill veta vad jag äter o mina hygienartiklar. :lol:
Jag tankar alltid på samma mack, på så vis kan de inte se rörelsemönster.. Tankning kan vara 5liter eller 80liter med en veckas intervall eller en månads intervall.
Jag har kontantkort till dumtelefonen.

Så visst kan man..... om man vill.
Oj!!! Jag är rökt.... jag gör.. allt du INTE gör... samt lite till.. WeChat och en viss användning av mail.ru.. :oops: :oops: :oops:
Hoppsan... Men om du ser lite positivt på det, så skapar vi ju ett bra medelvärde. :mrgreen: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
furros
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 mar 2020 10:40

Re: Säkerhet på nätet.

Inlägg av furros »

bunk skrev: 10 mar 2020 19:27 CCleaner
Bra att du håller koll på din dator. Men se upp med CCleaner för det kan innehålla virus.
IT-avdelningen, på det företag jag arbetar på, har förbjudit oss att installera det.

Sök på "virus CCleaner" på nätet. Då hittar du info, om din dator kan vara infekterad och vad du, isf, kan göra åt det.
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Säkerhet på nätet.

Inlägg av bunk »

furros skrev: 10 mar 2020 20:17
bunk skrev: 10 mar 2020 19:27 CCleaner
Bra att du håller koll på din dator. Men se upp med CCleaner för det kan innehålla virus.
IT-avdelningen, på det företag jag arbetar på, har förbjudit oss att installera det.

Sök på "virus CCleaner" på nätet. Då hittar du info, om din dator kan vara infekterad och vad du, isf, kan göra åt det.
OJdå !
Tack för tipset.
Måste kollas upp
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Säkerhet på nätet.

Inlägg av bastard »

verkar som om corona appar drar nytta av folks rädsla, eller att det bara gått fort

inget kul alls
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"