Skydda ytterdörr för inbrott

Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Skydda ytterdörr för inbrott

Inlägg av Tidsspann »

Bor i lägenhet såpass högt upp så att ingen klättrar upp och tar sig in via fönster och där finns inte balkong.
Hur skyddar man sin ytterdörr bäst? Det är en stabil trädörr med brevlåde inkast som man kan skruva fast efter min mod. :rambo: :lol:
Dörren öppnas ut i trapphuset tyvärr.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Skydda ytterdörr för inbrott

Inlägg av Skymning »

En säkerhetsdörr ger dig mer tid att agera, men den stoppar inte någon som vill bryta sig in. Fortfarande en väldigt bra investering. Den kan göra att tjuvarna går vidare till lättare mål.

Om du skulle vara hemma vid inbrottet så kan någon form av beväpning (*) vara bra och om du skulle vara bortrest så kan ett inbrottslarm eventuellt skrämma bort tjuvar.

* lång diskussion, mycket juridik, du får göra en egen bedömning.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skydda ytterdörr för inbrott

Inlägg av bastard »

sätt dit en 4mm skiva hardox, och sedan möjlighet till reglar på två ställen tvärs över dörren

då får du brandskydd, inbrytningsskydd och kulskydd/splitterskydd

man kan limma fast skivan med gott mod, tar någon månad innan den sitter perfekt med sedan får man inte bort den utan extremt våld eller värme
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Skydda ytterdörr för inbrott

Inlägg av Marie »

Skymning skrev: 09 maj 2019 08:32 En säkerhetsdörr ger dig mer tid att agera, men den stoppar inte någon som vill bryta sig in. Fortfarande en väldigt bra investering. Den kan göra att tjuvarna går vidare till lättare mål.

Om du skulle vara hemma vid inbrottet så kan någon form av beväpning (*) vara bra och om du skulle vara bortrest så kan ett inbrottslarm eventuellt skrämma bort tjuvar.

* lång diskussion, mycket juridik, du får göra en egen bedömning.
Jag skulle vilja tillägga att larmet har en sensor i dörrkarmen, så när det börjas brytas, så startar larmet redan innan de lyckats få upp dörren.. Sannolikheten är att de avbryter inbrottet, då de inte vet hur lång tid det kommer ta från larmet startar tills de lyckas få upp dörren. För om responstiden på väktarna är 10minuter och de står o bryter där och inte vet om det kommer ta 5-15minuter att få upp dörren, så tror jag ingen tjuv med lite hjärna kommer stanna kvar. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Skydda ytterdörr för inbrott

Inlägg av Tidsspann »

idén att limma och skruva in en hardox plåt på dörren köper jag rakt av.
Detta med skjutreglar i sidorna löser min frågeställning. Och att komplettera detta med någon form av sensorer för larm är toppen.
Nu skall man bara hitta någon firma som har lämplig bit hardox?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skydda ytterdörr för inbrott

Inlägg av bastard »

kolla med dom som laserskär

du kan ha quard med

4mm plåt räcker för klena handeldvapen ihop med sjävla dörren
men rätt gjort så är det helvetiskt svårt att ta sig igenom
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Skydda ytterdörr för inbrott

Inlägg av reboot »

Tidsspann skrev: 11 maj 2019 22:26 idén att limma och skruva in en hardox plåt på dörren köper jag rakt av.
Detta med skjutreglar i sidorna löser min frågeställning. Och att komplettera detta med någon form av sensorer för larm är toppen.
Nu skall man bara hitta någon firma som har lämplig bit hardox?
En säkerhetsdörr i klass 3 med extra 9-tillhållarlås är vad du ska ha. Den ska då ha hakar i över och underkant, som åker ut och låser fast dörrbladet i karmen. En bra låscylinder och kåpa över vredet på insidan.

Din trädörr blir inte säkrare för att du limmar en plåt på insidan. En inbrottstjuv bryter upp den på ett antal sekunder oavsett stålplåten. Reglar funkar inte heller så bra på dörrar som går utåt. Den är/blir dessutom inte heller brand och brandgasskyddad.
Är din dörr stiftad på gångjärnssidan? En vanlig metod på gamla trädörrar är att slå ut sprintarna i gångjärnen och öppna dörren på den sidan......
Bara kontakta din hyresvärd, förening eller sök ’säkerhetsdörr lägenhet’ på internet, så får du massor med träffar och förslag.
Kostnad c:a 12-15000 inklusive montering och kan fås på avbetalning på några hundra i månaden om ekonomin är skral.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Lägenheten"