Gräsklippare

Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Gräsklippare

Inlägg av Omnivore »

Jag älskar min gamla handjagare men inser att jag inte orkar längre. Fyller trots allt 67 efter midsommar. Tog ut klipparen idag och det var oerhört tungt. Fick väldigt ont, kunde inte andas och plötsligt låg jag raklång utan att veta hur eller varför. När jag sansat mig räfsade jag det lilla jag klippt och stuvade undan klipparen i boden.

Jag behöver en elektrisk gräsklippare trots att jag hatar dem. Knivarna är så vassa och jag har stor respekt för allt elektriskt. Sladdar avskyr jag om möjligt ännu mera så batteridrivet borde vara den bästa lösningen. Vill inte ha en robot för igelkottarnas skull. Vill ha koll på vad som sker. Tomten är på ca 700 kvm men en fjärdedel ungefär är köksträdgård, rabatter och stensatt uteplats.
Har ni några bra tips till gamla farmor?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Gräsklippare

Inlägg av EN brun böna »

Min mamma hade svårt för gräsklippningen då farsan dog. Så hon bytte bort den gamla bensindrivna mot en flymo. Hon tyckte den var väldigt lätt att hantera och köra runt. Dessutom bodde hon i radhus med gräsmatta på båda sidor och gräsklipparen fick lyftas genom huset från bak till framsida osv.
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Gräsklippare

Inlägg av pelleprepper »

Svärmor på 75 har en både gräsklippare och grästrimmer ryobi batteridriven som har funkat bra i två års tid. Dyrare märken är säkert bättre men verkar duga till en normal villaträdgård.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gräsklippare

Inlägg av bastard »

kaniner?
ger mat med efterhand :mrgreen:

skulle jag välja elklippare hadde jag tagit en vanlig gräsklippare med aluminiumkåpa och monterat en trefasmotor på den,
men det är lite bökigt

det är så pass stor area att en batteridriven blir klen, dom flesta klara bara någon hundra kvadrat

på batterimaskiner är det idag två saker som är viktiga
att man har en bra elmotor blc eller borstfri , högre verkningsgrad och slits inte så mycket som dom med kol, men mera elektroni

batterierna
där betalar man för det man får om det är en hederlig firma

jag hadde kollat på husqvarna

batteriernas kapacitet kommer öka efterhand dom gör bättre batterier, så man ska kunna köpa nya och bättre om några år
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Gräsklippare

Inlägg av Tank »

Vi skaffade precis en robot och även om du inte vill ha en så kan jag bara säga att det var guld värt och inga igelkottar kommer att bli skadade. Den stannar och vänder för saker som är i vägen och är högre än 50mm.
I och med att den klipper varje dag så behöver den inte jobba så hårt och håller undan allt som växer på gräsmattan.

Om du tänker el och har råd så har just nämnda Ryobi vettiga maskiner både med sladd och batteri. Hyfsat lätta att knuffa runt om inte gräset är för högt.

Jag skall själv ta bort den gamla bensinaren och köpa en liten batteridriven Ryobi i One plus-serien i och med att jag redan har en massa accar.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Gräsklippare

Inlägg av maskros »

Om du, trots tips här, inte vill ha en robot (de är väldigt bra och klarar inte att ha ihjäl en igelkott) och väljer en eldriven så glöm inte jordfelsbrytaren!!! Kör själv elektrisk jordfräs i trädgårdslandet och det går förvånansvärt snabbt och lätt att ha av sladden innan man lärt sig att hålla undan för den.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Gräsklippare

Inlägg av Omnivore »

Tack för alla tips. Kaniner blir det inte. Jag klarar inte att ta livet av dem och det måste göras. Hörde dödsskriet en gång i början av 70-talet och hör det fortfarande. Sladdlöst skall det bli. Har surfat på en massa tester och Ryobi verkar klart intressant. Det finns dock flera olika varianter som ser likadana ut (tycker jag) men har litet olika bokstavskombinationer. Det blir att skriva upp ordentligt så att jag inte köper fel. :D
Beträffande igelkottarna googlade jag och fick en del obehagliga länkar. https://www.expressen.se/leva-och-bo/ig ... -undvikas/
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Gräsklippare

Inlägg av Palle500 »

Ryobi one+ är bra grejer. Men du behöver minst köpa 2st 5Ah batterier (Bauhaus har kampanjer) och helst en snabbladdare.
Då kan du klippa så det ryker. Sen blir man lite beroende av allt annat som finns i denna serien. Jag är helnöjd och frun älskar klipparen hon körde 2500 m2 när bensinaren var trasig och hon tyckte bara det var kul.
Vi har den mista för 1999kr men köpte billigare på rea. Vi kör utan uppsamlaren.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... re-721447/

Snabbladdare, lite dyrt 699kr men värd pengarna.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-000148/

Allt du kan önska i denna serie från myggjagare till motorsåg.
https://www.jula.se/search/?query=ryobi%20one%20plus
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Gräsklippare

Inlägg av Daltorpet »

Den från jula (Ryobi) köpte även min svärmor under rean på jula. Hon är jättenöjd och klipper ett litet område på tomten om ca 2000m2.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Gräsklippare

Inlägg av Omnivore »

Åh, hurra! Då blir det en Ryobi. Tack snälla, för länkar.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Villan i staden"