Tak, läcka

Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Tak, läcka

Inlägg av Strångsjö »

Har eftersatt tak, mår dåligt kring det. Magen vänder sig upp och ned.

:shtf:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10337
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tak, läcka

Inlägg av bastard »

bara ta tag i det, blir inte bättre av att vänta med följdskadorna, behöver inte bli snyggt, bara funktionabelt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tak, läcka

Inlägg av maskros »

Plåttak, alla dagar i veckan, alla veckor på året.

Nu vet jag ju inte hur stort tak du har men det är inte jättebökigt eller jättedyrt att byta men tar massa tid och jobb.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Tak, läcka

Inlägg av Strångsjö »

Tegel bostadshusen + plegel på trädgårdsbod, gäststuga.

Takpapp på en bod

:wall:
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Tak, läcka

Inlägg av Strångsjö »

Avsatt pengar, beredd på saken, behövs. För att vara ärlig, mest orolig
är jag med hantverkarna, de är luriga och jag har tappat kontakten med de
jag var livsvän med, på annan ort.

Så, stor klump i magen,
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Tak, läcka

Inlägg av Jakob »

Strångsjö skrev: 21 aug 2020 23:38 Avsatt pengar, beredd på saken, behövs. För att vara ärlig, mest orolig
är jag med hantverkarna, de är luriga och jag har tappat kontakten med de
jag var livsvän med, på annan ort.
Fråga dina grannar om vilka hantverkare de kan rekommendera och har bra erfarenheter av.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Tak, läcka

Inlägg av Protect »

Men bara gör det, jag bytte själv, och då menar jag HELT själv taket på ladugårdsbyggnaden och takytan är 250 kvadrat. Takplåten är aluminiumplåt, blåste ner från taket hos en granne i en storm enbart därför att "hantverkarna" spikat det i gamla ruttna tegelläkten så jag köpte plåten för 800:- av försäkringsbolaget som skrot, kapade plåtarna i hålen efter spikarna och skruvade upp dom omlott på ny bärläkt på mitt ladugårdstak och det taket har överlevt både Gudrunstormen, stormen Per och alla andra stormar och håller tätt.

Leja hantverkare är bara ett sätt att göra av med alldeles för mycket pengar snabbt och få ett dåligt utfört jobb är min erfarenhet. "Kan inte" är ingen ursäkt, kör man det mantrat beror det enbart på lathet. Alla kan lära sig bara viljan finns och mitt tak la jag innan ens google var uppfunnet.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tak, läcka

Inlägg av maskros »

Protect skrev: 22 aug 2020 12:27 "Kan inte" är ingen ursäkt, kör man det mantrat beror det enbart på lathet. Alla kan lära sig bara viljan finns och mitt tak la jag innan ens google var uppfunnet.
Håller inte riktigt med, du skulle se mitt vedbodstak, det första jag gjorde själv. Sen har jag försökt mig på att bygga en bod, vi kan väl säga att en del människor verkar ha problem med att mäta avstånd och få till räta vinklar vilket sen ställer till det när man ska dit med skivor på insidan. Det blev ett pussel och inte rakt nånstans.

Ibland blir lärpengen för stor och då kan hantverkare, om man får tag i bra, vara vettigt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Tak, läcka

Inlägg av Protect »

Största problemet idag anser jag vara att projekten jäktats fram a`la Timell, Bygglov och Arga snickaren. Vi har sällan ett helt arbetslag bakom ryggen och deras slutförda jobb lämnar fö. en hel det att önska. En bekant fick i år sitt stora hus tilläggsisolerat och ompanelat av "proffs" som alla rekommenderade, jag säger bara,,,,,herregud,,,, :shock:

Det ser faktisk rent ut sagt för jävligt ut på ren svenska, jag kan fylla ett halvt A4 med det jag ser, det som finns innanför går säkert att fylla resten av A4-at med. INGET är som det bör vara, det är vint och snett åt alla håll, stolpar ovanför balkongen livar inte med dom nedanför, virke under takutsprång på bakre balkongen saknas, virke är felsågat, fönsteromfattningarnas virke är vint och snett osv. osv.
Elektrikerns missar när han drog nya ledningar under panelen ska vi bara inte snacka om, dom kommer nu mera ut på helt fel ställe så då fortsätter man genom att klappa dit en stor ful dosa mitt på väggen och skarvar med utanpåliggande kabel. :smack:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Tak, läcka

Inlägg av Strångsjö »

Försöker se det som att jag och hantverkarna bidrar mest till det gemensamma om
vi tillåts producera nytta inom det gemensamma. Min styrka stärker hantverkarna,
deras stärker mig. win-win. På vägen är det skatter, minskar viljan att
göra gott för samhället.
Skriv svar

Återgå till "Huset på landet"