Köpa BOL - var börjar man?

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av maskros »

De flesta platser har en vindriktning som är vanligare än övriga, det kan man ta hänsyn till. Här har vi västlig vind oftare än någon annan vindriktning.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Omnivore »

Såg något om att priserna på fritidshus rakar i höjden och jag funderade om det kunde vara nyblivna preppers som letade BOL. Artikeln var bakom betalvägg så jag fick googla litet för att hitta något som var läsbart. Enligt Affärsvärlden verkar det vara vanligt fritidsfolk som vill ha en röd stuga med vita knutar och gärna med alla bekvämligheter.
Affärsvärlden om priser:https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... st-6952303
Affärsvärlden om populära orter: https://www.affarsvarlden.se/bostad-fas ... us-6951957
Svensk mäklarstatistik: https://www.maklarstatistik.se/
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av maskros »

Pengar är billiga nu så priserna drar iväg, gäller både fritidsfastigheter och skogsfastigheter och jordbruk. Skog säljs idag för priser som inte går att räkna hem ur ett strikt ekonomiskt perspektiv, även i glesa delar av Norrland. Ytterligare en anledning att vänta lite, speciellt för den som tror på ekonomisk nedgång.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Abbe »

Som Nordichillbilly röstar jag för ett mindre och billigare "nu" än det optimala långt fram i tiden. Jag skulle prioritera tomten före huset. Det är kanske möjligt att senare köpa annat i omgivningen, och då kanske sälja huset. Eller komplettera med (mer) skog t.ex. Bra att bo in sig nu och bygga upp kontakter, lära känna omgivningarna, alla eventuella för- och nackdelar.

Är man annars (tämligen) skuldfri och har en slant att avvara för ett bättre BOL kan man ju förstås ha lite is i magen och hoppas på att det bästa, eller kanske mer troligt, det näst bästa, objektet dyker upp.

Att skuldsätta sig för drömboende ser jag som den största fällan. Ryker jobbet, ryker rubbet.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av NordicHillbilly »

Abbe skrev: 10 jun 2019 11:08 Som Nordichillbilly röstar jag för ett mindre och billigare "nu" än det optimala långt fram i tiden. Jag skulle prioritera tomten före huset. Det är kanske möjligt att senare köpa annat i omgivningen, och då kanske sälja huset. Eller komplettera med (mer) skog t.ex. Bra att bo in sig nu och bygga upp kontakter, lära känna omgivningarna, alla eventuella för- och nackdelar.

Är man annars (tämligen) skuldfri och har en slant att avvara för ett bättre BOL kan man ju förstås ha lite is i magen och hoppas på att det bästa, eller kanske mer troligt, det näst bästa, objektet dyker upp.

Att skuldsätta sig för drömboende ser jag som den största fällan. Ryker jobbet, ryker rubbet.
Nä, verkligen inte. Man måste kunna räkna med att klara av en ränta på 20-30% på deltidsjobb. Alltså inte köpa något för 2 000 000. Hellre då 100 000-300 000, för då blir månadskostnaden högst rimlig. Och man dör inte även om räntan skenar. Lånar man miljoner så innebär den kommande räntehöjningen många extra tusenlappar i månaden.

Jag tvivlar starkt på att det ska bli billigare på landet närmaste åren innan kollapsen. Om det ens tar så länge. Någon pratade om den saken här ovanför. Det som händer är vad som kallas White Flight i kombination med att många fattar vad som händer med ekonomin och gör sig redo. Går heller inte att bo i städerna med barn längre. Om man inte hatar sina barn och gör sig medvetet blind för hur det är att gå på skola i städer nu. Kvinnor kan heller inte röra sig fritt utan risk för att bli gruppvåldtagna. Ingen vettig människa rör sig ute efter mörkrets inbrott. Om risken att råka ut för vad som numera kallas "kulturberikning" alls föreligger så bör man ju inte fresta lyckan. Om man nu inte är korkad, vilket många är. Lösningen i längden, när man tröttnar på att leva med ögon i nacken och den aktiva avsky som byggs upp och som kontaminerar livet i staden, är att lämna staden bakom sig och skita i att åka dit mer än nödvändigt. Alltså kommer allt fler att fly till landsbygden, som är mycket mindre kulturberikad. Det innebär högre och högre priser fram till att saker och ting kraschar. Om något är lösningen på problemet så vill ju gler ha det. Alltså går priset upp. Logiskt.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Daltorpet »

NordicHillbilly skrev: 10 jun 2019 11:48
Nä, verkligen inte. Man måste kunna räkna med att klara av en ränta på 20-30% på deltidsjobb. Alltså inte köpa något för 2 000 000. Hellre då 100 000-300 000, för då blir månadskostnaden högst rimlig. Och man dör inte även om räntan skenar. Lånar man miljoner så innebär den kommande räntehöjningen många extra tusenlappar i månaden.

[/quote]

Här är jag helt klart med dig. Det var mitt krav när jag flyttade ut det fick inte kosta mer än 300 000kr men jag ville ändå ha lite mark och skog till. Det betöd att jag fick sänka standarden rejält. Dvs ingen el inget indraget vatten, ingen väg annat än en skrovlig traktorväg, långt till grannar och städer, bara sommar isolering etc etc. Nu många år senare har jag fått ordning på det mesta, köpt till extra mark för en billig peng, dragit 12voltpump till vatten, billiga solpaneler till el, dieselverk och isolerat torpet. Skaffat djur och odlingar.

Nu är det vårat drömboende det som en gång var det skruttiga torpet i skogen som alla sa att ni kommer bara klara max en halv vinter där.

Jag vill tro att vi inspirerat många i vår närhet att göra det samma då det ökat lavinartat i våra kretsar att flytta ut i skogen. Nu blir det nästan "Oj bor du i lägenhet i stan, schysst!" När man träffar på någon sån. Nejdå men inte långt ifrån.

Jag tycker också det hittar du ett område du gillar för en billig peng men inte helt 100% prepp så köp och utvidga, hellre något än inget. Men hellre liten skuld på ok område än stor skuld på perfekt område.

Utöver preppen så handlar det lite om livet och den psykiska hälsan att kunna leva bo åtminstone lite som man vill. Jag bor hellre i ett militärtält på en arrende mark än i en lägenhet i stan.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av NordicHillbilly »

Tänkte precis likadant, Daltorpet. Hellre tält i skogen än lägenhet i stan. Stod ut med det i över ett årtionde och det blev bara värre för varje år. Sen är det ju inte "bara" att helrenovera ett kråkslott. Fyy... Men det är säkert värt det när man kommit en bra bit på vägen.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av maskros »

Inte att förglömma: Små hus är bra hus, lätta att värma och lätta att underhålla, och billigare.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Ursus »

Många tänkvärda svar här, skall läsa igenom allt vid tillfälle :up:
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Köpa BOL - var börjar man?

Inlägg av Tomtemor1 »

Jag längtar efter ett litet torp, soldattorp, det ser jag som nästan evighetshus.
Vedspis är krav.
Jordkällare likaså
Jag vill inte ha el eller vatten indragit men brunn med handpump önskar jag mig alternativ friskt rinnande vatten i en bäck eller källa.
Avsides med odlingsmöjligheter och plats med djur för självhushållning
Suck, letar hemnet varje dag....
Skriv svar

Återgå till "Huset på landet"