Handjagad slåtterbalk?

Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av rödluvan »

Jag hade redan den hobby maskinen ståendes inne på logen sedan tidigare då den användes att snygga upp i trädgården av någon.
Jag hade inte råd att köpa en riktig proffsröjsåg och jag hittade ingen begagnad som var bra och rimlig att få hem hit, så ligger det till.
Dessutom var jag osäker på om drevet och axeln mår bra av att ständigt gå på så höga varv hos en röjsåg, jag noterade att axeln blev brännmhet efter att jag kört en dag nere vid stranden hos farsan för något år sedan, det är för visso en mycket större yta än detta och mer busk, men i allafall.
De riktiga röjsågarna jag lånade förut vill jag inte förstöra med denna typ av göra då de behövs ute i skogen sedan till viktigare saker, det går inte att få tag på dem längre, tyvärr, de nya är rent ut sagt ett jädra smäck där det det inte ens går att smörja drevet ordentligt... Jag vill inte hålla på dylik skit ute i skogen sedan. Däremot duger de kanske till detta.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av mango »

rödluvan skrev: 20 jun 2021 16:08 De riktiga röjsågarna jag lånade förut vill jag inte förstöra med denna typ av göra då de behövs ute i skogen sedan till viktigare saker, det går inte att få tag på dem längre, tyvärr, de nya är rent ut sagt ett jädra smäck där det det inte ens går att smörja drevet ordentligt... Jag vill inte hålla på dylik skit ute i skogen sedan. Däremot duger de kanske till detta.
Smörjer min snäcka nån gång eller två per år, går att skruva ut en nippel och spruta in fett.

Min får gå rätt hårt med trimmerhuvudet, har MYCKET gräs och ogräs som jag slår, för att inte tala om de ca 3 km stängsel som jag trimmar under några ggr/sommar.
Sedan tjänstgör den som röjsåg på vintern.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av rödluvan »

Vilka märken skulle ni rekommendera?

Varför blir axeln så het på den gamla när man slår gräs? :hm:
De är alla professionellt servade av en yrkesman och fungerar problemfritt ute i skogen.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av bastard »

Är det mrd vinkelväxel eller wire ?

Husqvarna 245 och kraftigare / nyare

Har själv 245, önskar att jag hadde köpt en 255 för lite mera effekt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av mango »

Jag har som sagt Husqvarna 345 FR, men den verkar vara ersatt av 545 Fr. Ser dock inga direkta skillnader i specifikationerna.
Gillar min och använder den mycket, men har å andra sidan inte jämfört med någon annan proffsigare modell.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av bastard »

Jag tog min kompis till hjälp när jag valde maskin, han jobbade som skogshuggare röjare, och sedan i komunaltjänst i samma område och dom kör ju mycket och hårt med sina röjsåg
Finns andra märken som funkar, men här är tillgången på slit och reservdelar god
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av rödluvan »

129C står det, antagligen något jag köpt till kryddlandet för några år sedan för att morsan skulle kunna låna den.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av rödluvan »

Finns det någon som har litet längre axel?
Samtliga nya har alldeles för kort axel för att fungera för mig till gräs då man måste gå böjd som en ostbåge när man kör... Det är det som gör att man får ont i ryggen.

Då jag är litet halvt bakåtsträvare när det gäller saker som kan gå sönder och kräver el eller bensin har jag som sagt tidigare använt en busklie så jag kan inte så mycket om trimmers.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av bastard »

japp, det skiljer i längd mellan grästrimmer och skogsröj, även skillnad i rullgas och handgas

kolla i specarna så ser du skillnaden

dock, en liten varning, moderna maskiner ha en massa elektronik i sig, tändsystem, och förgasar/insprut och en massa elände
så jag behåller min 245 till det kommer bra elektroniska varianter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Handjagad slåtterbalk?

Inlägg av Jakob »

rödluvan skrev: 20 jun 2021 17:49 Varför blir axeln så het på den gamla när man slår gräs? :hm:
De är alla professionellt servade av en yrkesman och fungerar problemfritt ute i skogen.
Axeln ligger i en holk av plast i röret mellan motor och vinkelväxel. Till underhållet hör att smörja axeln en gång om året (vid professionellt bruk), annars riskerar den smälta plasthylsan.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Gården"