I Have a Dream

Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

I Have a Dream

Inlägg av Obstinat »

Ursäkta om jag använder ett citat ifrån människorättskämpen Martin Luther King.

Men min dröm förutom fred på jorden. Vore tillfredsställelsen av att äga en gård på landet med gott om frisk luft att andas med åkermark runt gårdsbilden tillräckligt för att försörja ett tiotal personer. Beten för djur till husbehov plus skog som man iaf skulle kunna ta brännved ifrån gärna mer än så naturligtvis. Men man får ju inte bli för tarv i sitt dagdrömmeri så jag får nöja mig med några hektar skog! En sjö med fisk i närheten vore ju mumma. Kanske det viktigaste är bra o trevliga grannar!

Finns det fler som dagdrömmer om sådant som skänker lugn för själen.

Obstinat
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: I Have a Dream

Inlägg av xsive »

Kalla det inte dagdrömmeri. :o :o :o
Letar aktivt sedan flera år men att hitta det stället som passar helt är inte enkelt.
Håller ögonen öppna och slår till när det en gång kommer. Övertýgad om att det kommer.. (:)
Varit nära affär två tre gånger men inte lyckat komma till avslut ännu.
Naturligtvis alltid ett avvägande mellan Yta/location/pris
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: I Have a Dream

Inlägg av Skymning »

Här är det mindre dagdröm och mer framtidsplan med hus på landet.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: I Have a Dream

Inlägg av Daltorpet »

Jag har det nog så som du tänker. Kanske lite mindre åker men räcker för vårt behov. 4ha åker, 6ha skog kring knuten+ 0,5 ha tomt. 10ha ungskog vid en liten sjö ca 300m från vägen. Så mindre än en km från mig.

På gården håller vi jämtgetter,linderödsvin, Gotlandskaniner, skånegäss, hedemorahöns, myskankor. Samt lite "prova" på djur som för tillfället är vaktlar och kalkoner.

I sjön finns röding och abborre. Men finns ett flertal sjöar och bäckar inom ett par km i radie. En av de större sjöarna ca fem km bort finns det regnbåge med odling. Jaktlaget har även en slaktbod ca 1km från mig som jag får nyttja när det inte är älgjakt eller när någon jägare ska vara där.

Den 1800ha stora jaktmarken i laget är precis utanför dörren.

Det finns en by två km bort på ca permanetboende 10 hushåll då är 4 av dem familj två av dem kollegor och en bästa vännen.

3,5 mil till närmaste stad.

Nackdelen enligt många är väl avsaknaden av indragen el och vatten men ska ärligt säga att vi inte tänkt på det så mycket. Vi har den el vi behöver genom en Biltema solpanel samt att vi laddar mobiler/powerbanks via bilen. Vid behov drar vi igång elverket vilket rör sig om någon timmen i veckan max.

Till vatten har vi tre brunnar. En för oss och två för djuren även om jag ibland har druckit djurens vatten. Vattnet hinkar vi eller använder 12voltsbatteri och pump.

Hoppas att ni alla hittar vad just ni söker. Men tänk också på att det är en del arbete att få gården i rullning om man strävar efter att kunna leva på den då vill säga. Det är inget man gör på bara ett år så att säga.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Gården"